Budapest     Debrecen     Szeged     Miskolc     Pécs     Győr     Nyíregyháza     Kecskemét     Székesfehérvár     Szombathely     Szolnok     Érd     Tatabánya     Sopron     Kaposvár     Veszprém     Békéscsaba     Zalaegerszeg     Eger     Nagykanizsa     Salgótarján     Esztergom     Dunaújváros     Hódmezővásárhely     Szekszárd     

ICONS: Kendrick Lamar

Kendrick Lamar „To Pimp A Butterfly” című albuma megelőzte a Radiohead 1997-es korszakalkotó „OK Computer”-jét, és minden idők legjobbja címet érdemelte ki a Rate Your Music közösségi oldalon. Kendrick 2015-ös albumát egyébként a rapper főművének tartják. A „To Pimp A Butterfly” című lemezt 4,34-ra osztályozták a népszerű közösségi értékelő oldalon. A RYM abban különbözik más zenei összesítő oldalaktól, például a Metacritic-től, hogy csak a rajongók adatait gyűjti össze, a kritikusokét nem.

Igaz, a Metacritic helyezése miatt sem kell szégyenkeznie, ott mindössze négy lemez előzi meg. De miért is tartják Kendrick Lamart minden idők legnagyobb rapperének? Kendrick Lamar karrierje azért is érdekes, mert egy olyan időszakban indult be a pályája, amikor a hiphop megítélése és népszerűsége radikális változáson ment át. Comptonban (ez az a kaliforniai kisváros, ahonnan a legendás N.W.A. vagy Dr. Dre indult) már a 2000-es években ismerték ugyan az eleinte még K. Dot néven futó Kendrick Lamart, azonban ténylegesen csak a 2010-es években robbant be végül. A húszas éveiben járó feltörekvő rappert már akkor olyan kollégák fogadták bizalmukba, mint a már említett Dr. Dre, Snoop Dogg vagy The Game. 2011-ben a mindössze 24 éves Kendrick Lamart konkrétan ez a három raplegenda egy Los Angeles-i fellépésen szinte szó szerint a nyugati parti hiphop új királyának választotta meg. És nem tévedtek!

A To Pimp a Butterfly nem csak egy újabb album volt nyolc évvel ezelőtt. Kendrick más. Már az első nagylemezét, a „Good kid, M.A.A.D City” albumot minden idők egyik legjobb rap anyagaként tartották számon. A másik két előadó, aki hasonlóképpen a műfajt újraértelmező albummal debütált, Kanye West (The College Dropout) és Jay Z (Reasonable Doubt) volt. A Good kid, M.A.A.D City egy olyan önéletrajzi remekmű volt, amely a Comptonban szörnyű körülmények között felnövő Kendrick mindennapi küzdelmét mutatta be. Egy olyan eredeti és okos konceptalbum volt, ami tökéletesen bemutatta, ki is ő valójában. És persze a jól bevált receptet használhatta volna a második albumához is, de mivel Kendrick Lamar a legkevésbé sem konvencionális, volt kurázsija változtatni egy nagyot. Nem egy rádióbarát anyaggal jött ki, hanem inkább rámozdult a társadalomkritikára!

A To Pimp a Butterfly album megjelenésekor a legtöbb kritikus egy dologban biztosan egyetértett: tökéletes. A rap, a jazz, a funk, a soul és a spoken word tökéletes ötvözete. Nem lehet egyetlen műfajra korlátozni, a fekete zene zseniális evolúciója. Viszont annak ellenére, hogy egy nagyon gondosan összerakott konceptalbumról beszélünk, és még csak véletlenül sem egy nagyközönségnek szánt album, mégis sikerült széles körben vonzóvá válnia, köszönhetően a kiváló ütemeknek és a produkciónak, amelyek óriási energiákat mozgatnak meg a dalokban. Így lesz egy olyan mély műből, mint a „King Kunta” partidal, az „Alright” pedig, amelynek producere Pharrell Williams volt, egy hitelesített rap-sláger. A lemez egyik legmeglepőbb eleme, amikor Kendrick interjút készít Tupac Shakurral (Tupac hangfelvétele egy kevéssé ismert interjúból származik, amelyet 1994-ben készített egy svéd műsorszolgáltatóval), és az amerikai jövedelmi egyenlőtlenségekről, a rasszizmusról, a lázadásokról és a következő fekete generáció sorsáról beszélgetnek.

Szerencsére a történet itt nem állt meg, és Kendrick újabb és újabb remekműveket tesz le elénk. Legutóbb, tavaly a Mr. Morale & the Big Steppers lemezt, egy masszív 18 számot tartalmazó dupla-LP-t, amely betekintést enged az életének egy olyan részébe, amikor elmerülve magában, a hírnév annyira mérgező méreteket öltött az egójában, hogy veszélyeztette a hosszú távú, romantikus kapcsolatát. Sőt miként táplálta anyagi mohóságát ahelyett, hogy szembenézett volna az alatta rejlő bizonytalansággal. Végig nézzük azt, ahogy összeomlik, majd tanúi lehetünk annak is, hogyan kezdi elvégezni a kemény munkát önmagán, amit idáig inkább kerülgetett. Kendrick Lamart nyáron több fesztiválon is elcsíphetjük júniusban, legelőször a Governors Ball Music Festival-on lép fel, de az európai rajongókat is megörvendezteti a rotterdami Rolling Loud hétvégéjén.