Budapest     Debrecen     Szeged     Miskolc     Pécs     Győr     Nyíregyháza     Kecskemét     Székesfehérvár     Szombathely     Szolnok     Érd     Tatabánya     Sopron     Kaposvár     Veszprém     Békéscsaba     Zalaegerszeg     Eger     Nagykanizsa     Salgótarján     Esztergom     Dunaújváros     Hódmezővásárhely     Szekszárd     

TOP 10 cikkek 2024: #6 Az 1 millió dolláros… banán

A „Comedian” (2019) minden bizonnyal az elmúlt évtized egyik legvitatottabb műalkotása. A három kiadással rendelkező mű egyike hamarosan a Sotheby’s New York-i árverésén kerül értékesítésre. A kikiáltási ár: 1 millió dollár!

Mindössze öt év telt el azóta, hogy Maurizio Cattelan ragasztott banánja az Art Basel Miami Beachen okozott felháborodást, majd hamarosan a kortárs művészeti piac abszurditásának szimbólumaként terjedt el, bár maga Cattelan úgy jellemezte a Comedian (2019) című művét, 15 év után az első „szobrát”, mint „őszinte kommentárt és reflexiót arról, hogy mit értékelünk”. Ez az „érték” a jövő hónapban kerül majd újra „terítékre”, amikor is a Comedian három kiadásának egyike a Sotheby’s New York-i árverésén kerül értékesítésre.

A falra ragasztott banánból készült műhöz tartozik egy eredetiségigazolás és a szobor bemutatására vonatkozó útmutató. A művet, amelyet 2019-ben 120 000 dollárra áraztak be a Perrotin galéria standján az Art Basel Miami Beachen, a Sotheby’s becslése szerint 1 millió és 1,5 millió dollár közötti áron kelhet el. Egyetlen banán és egy tekercs ragasztószalag…igen, konkrétan erről beszélünk.

„Ha a Comedian alapvetően megkérdőjelezi a művészet értékének fogalmát, akkor a mű idén novemberben történő árverésre bocsátása az alapvető koncepcionális gondolat végső megvalósulása lesz – hiszen a közönség végre beleszólhat a mű valódi értékének eldöntésébe” – fogalmazott David Galperin, a Sotheby’s amerikai kortárs művészetért felelős vezetője. Bemutatásakor a világ megőrült a művért: a Perrotin standjánál tömegek álltak sorba, hogy megnézhessék a művet, napokkal később pedig a banán a New York Post címlapján szerepelt, és leszögezték a „a művészvilág megőrült”. Miután a művet két alkalommal is megették, végül még a vásár vége előtt el kellett távolítani azt a „kontrollálhatatlan tömegmozgások” miatt, mondta akkor Perrotin. A Comedian három kiadása kelt el akkor a művészeti vásáron. Az egyiket Sarah Andelman, a Collette alapítója vásárolta meg. Egy másik kiadást William és Beatrice Cox miami gyűjtőknek adtak el, egy harmadikat pedig egy névtelen gyűjtő vásárolt meg.

A Comedian a modern/kortárs művészettörténeti örökség részét képezi, amely olyan konceptuálisan merész remekművekből áll, amelyek újradefiniálták, hogy mi lehet a művészet: talán minden Marcel Duchamp Forrás című művével kezdődött, amely tulajdonképpen egy porcelán piszoár, amelyet 1917-ben felfordítottak, talapzatra szereltek, és aláírtak; de említhetjük Robert Rauschenberg 1953-as Radírozott de Kooning-rajzát, amikor egy legendás művész egy másik művét elrontotta, hogy destabilizálja a művészi eredetiség fogalmát. Damien Hirst 1991-es, formaldehiddel pácolt cápája szintén egy tökéletes példája a művészet megkérdőjelezésének, de Banksy is zseniálisan letette a névjegyét, amikor a Love is in the Bin című alkotása a Sotheby’s eladási termében történt eladás után 2018-ban híresen széttépődött, és így valós időben egy vadonatúj műalkotást hozott létre.

A Comedian a Sotheby’s The Now and Contemporary aukcióján november 20-án kerül majd újra eladásra, és a nagyközönség számára hétfőtől újra megtekinthető New Yorkban. A Comedian ezután Londonban, Párizsban, Milánóban, Hongkongban, Dubajban, Tajpejben, Tokióban és Los Angelesben is látható lesz.