Budapest     Debrecen     Szeged     Miskolc     Pécs     Győr     Nyíregyháza     Kecskemét     Székesfehérvár     Szombathely     Szolnok     Érd     Tatabánya     Sopron     Kaposvár     Veszprém     Békéscsaba     Zalaegerszeg     Eger     Nagykanizsa     Salgótarján     Esztergom     Dunaújváros     Hódmezővásárhely     Szekszárd     

Interjútechnikák a Covid utáni időszakban (2. rész): A pályázó nézőpontja

Post-COVID interjú tippek egy tapasztalt fejvadásztól

Múlt héten egy tapasztalt fejvadász által írt cikket tettünk közzé arról, hogyan végezhetik jobban a toborzók a munkájukat. Három tippet ajánlott:
1. tipp: Az első körös interjúnak mindig online kell zajlania.
2. tipp: Tanulja meg, hogyan kell eladni.
3. tipp: Bánjon tisztelettel a jelöltekkel.

Ezen a héten megkérdeztük ugyanezt a fejvadászt, mik a javaslatai arra nézve, hogy a jelöltek milyen módon tudjanak kitűnni a jelentkezők tömegéből.

Azzal kell kezdenem, hogy az álláspiac jelenlegi helyzetével kapcsolatban széles körben elterjedt tévhitek vannak. Igen, általában véve ez a munkakeresők piaca, de mivel több az elérhető állás, mint a jelöltek száma ez azt jelenti, hogy a jelentkezők az egész folyamat során nagy ráhatással tudnak lenni az állásinterjú végkifejletére. Ez igaz az átlagos állások tekintetében, de nem igaz a legkeresettebb pozíciók esetében a top cégeknél. Akkor nézzük a javaslatokat.

1. tipp: Legyen diplomatikus a jelenlegi és a korábbi munkáltatókkal kapcsolatban.

A magas szintű jelöltek ritkán nyilatkoznak becsmérlőleg a jelenlegi munkaadóikról, de láttam már ilyet. Ezért a jelölteknek gyorsan és tisztelettudóan el kell tudni magyarázni, hogy miért beszéljenek teljesen őszintén. Egy gyakori taktika, amelyet tiszteletben tartok, mert néhányszor engem is befolyásolt, hogy egyszerűen azt mondták, hogy a jelenlegi munkáltatójuknál nincs lehetőségük a fejlődésre. Ennek azonban sokféle formája lehet. Néhányan azért mondják, mert nincs valódi terük arra, hogy a szervezeten belül továbblépjenek felfelé. Elérték a plafont, és a motivált emberek esetében ez tényleg nagyon negatívan hathat a munkájukra és a közérzetükre. Az általam tapasztalt másik fő indok, amikor a jelölt úgy érzi, hogy már nincs sok tanulnivalója.

Mielőtt elkezdené a felvételi folyamatot tényleg meg kell vizsgálnia, hogy miért is akar változtatni. A több pénz miatt? Több elégedettség? Tényleg utálja a jelenlegi munkáltatóját? Még ha a fentiek közül mindegyik igaz is, találjon valamilyen módot arra, hogyha erről beszél, ne tűnjön keserűnek. Ez kétszeresen, sőt talán háromszorosan is igaz, ha egy korábbi munkáltatójáról van szó, aki elengedte Önt. Minél többet beszél – és az sem számít, mennyire indokolt ez -, annál negatívabb fényben fog feltűnni, ami elvezet minket a következő tippemhez…

Tipp 2: Tudja, hogy mikor kell abbahagyni a beszélgetést.

Ez bizonyos jelöltek személyiséghibája, tehát nem mindenkire igaz. De vannak, akik egyszerűen nem tudják, mikor kell abbahagyni a beszédet. A lelkesedés és a kétségbeesés között nagyon vékony határ húzódik. Minél tovább magyaráz kéretlenül, annál nagyobb a veszélye annak, hogy átlépi ezt a határt.

Az interjú elején válaszoljon a kérdésekre, de ügyeljen arra, hogy ne fecsegjen 10 percig. Az egyik jelölt egyszer 22 percig beszélt, hogy válaszoljon az első kérdésemre anélkül, hogy szünetet tartott volna. Ez nem a hosszabb monológok ideje.

Ami a vállalat iránti érdeklődés kimutatását illeti sok toborzótól láttam, hogy a jelölteknek azt mondják, hogy az interjú végén tegyenek fel sok kérdést, hogy bizonyítsák érdeklődésüket. Tapasztalatom szerint ez rossz tanács. Egy toborzónak képesnek kell lennie arra, hogy ezt az érdeklődést – és a vállalattal kapcsolatos kérdéseket – az interjú során beleszője a beszélgetésbe. Voltak olyan jelöltjeim, akik biztos esélyesek voltak a visszahívásra, és a végén eléggé ostoba kérdésekkel égették meg magukat annak ellenére, hogy az egész interjú alatt tisztességesen teljesítettek. Ha csak egyet vagy kettőt kérdeztek volna (tíz helyett), továbbjutottak volna a következő fordulóba.

Tipp 3: Finomítsa a történetét.

Jobban szeretem nyílt végű kérdésekkel kezdeni az interjút, például „meséljen magáról”. Azért kedvelem ezt a fajta kérdést, mert megmutatja, hogy az emberek hogyan rangsorolják és értékelik életük különböző időszakait. Ha egy középkorú jelölttel beszélgetek, és ő azonnal az alma materéről kezd beszélni, tudom, hogy unatkozni fogok. A legjobb jelöltek ismerik az értékeiket, és azt is tudják, hogyan mutassák be ezeket tömören az eredményeikre helyezve a hangsúlyt. Ha Ön előttem áll, az azt jelenti, hogy már olvastam az önéletrajzát. Tehát ne azt idézze fel, hanem azt mondja el nekem, amit Ön fontosnak tart.

Minél többet gondolkodom rajta, ez az utolsó tipp akár egy jó életvezetési tanács is lehet! Ha tisztában van vele, hogyan tudja eladni magát a történetén keresztül, az mindig jó szolgálatot tesz majd Önnek az üzleti életben is.