Donatella Versace híres mondata nem csak azért igaz, mert az olasz divat valóban álomszerűen csodálatos, hanem azért is, mert az olasz tervezők jelentőségét a divat történetében nem lehet alábecsülni. Az olasz divat híres ruhamárkák, történelmi divatházak és csúcskategóriás tervezők széles sorával rendelkezik, amelyek mind-mind hozzájárultak a mai divat megszületéséhez. Mi több, a történet túlmutat magukon az olasz divatmárkákon, gondoljunk csak a gyártásra, amely még a 21. században is a világ egyik legmagasabb minőségét képviseli, és számtalan családi vállalkozás gyárt ruhákat olyan prémium kategóriás márkák számára, mint a Chanel, a Ralph Lauren, vagy éppen a Paul Smith. Talán nem túlzás kijelenteni, hogy a divat valóban az olaszok vérében folyik.
Az Ermenegildo Zegna – gyakran csak Zegna néven emlegetik – 1910-ben alapították és az egyik legrégebbi olasz ház. Hosszú élete során a luxusház lépten-nyomon alkalmazkodott és fejlődött az adott korhoz, miközben sikerült megőriznie a klasszikus öltözködési stílus erős identitását. Az Ermenegildo Zegna gyapjúgyárként kezdte, és csak az 1960-as években kezdett saját kollekciókat gyártani, és még ma is a több mint egy évszázad alatt kiforrott szakértelemnek köszönhetően, a magas minőségű gyapjújáról ismert. 2020-ban a Zegna a Jerry Lorenzo Fear of God márkával közös kollekcióval rukkolt elő, 2022-ben pedig a Real Madrid labdarúgócsapat hivatalos öltönypartnere lett. Az ehhez hasonló lépések egy új, fiatalabb piacra vezették be a Zegnát.
Mint sok más olasz luxus ruházati márka, a Prada is a kiváló minőségű bőrárukban gyökerezik. Az 1913-ban Mario Prada által alapított ház viszonylag gyorsan befutott, és 1919-ben már az olasz királyi ház hivatalos beszállítójává vált. Ezt jelzi az ikonikus csomózott kötél, amely a márka logóját keretezi. A Prada a 70-es években lépett új szakaszba, amikor Mario Prada unokája, Miuccia megörökölte a márkát, és egy teljesen új energiát és modern szemléletet vitt a márkába. A következő négy évtizedben a luxusmárka az időtlen, könnyed elegancia szimbólumává vált, amelyet a visszafogott márkaépítés és a minimalista formatervezés jellemez. A Prada egyik jellegzetessége a saffiano bőr használata – ez a keresztsoros mintával nyomtatott, texturált bőr, amely egyszerre strapabíró és vizuálisan vonzó. Ami a ruhatervezést illeti, a Prada az utóbbi években egy meglehetősen excentrikus világba mozdult el, és olyan kollekciókat hozott létre, amelyek áradnak a vibráló színekből, és feltűnő mintákból.
Az 1921-ben Guccio Gucci által alapított Gucci az egyik legrégebbi olasz ruházati márka, melyet a párizsi és londoni szállodaiparban dolgozó emberek luxus életmódja inspirált. Ezt az esztétikát ötvözve a toszkánai kézműves mesterségekkel, Gucci hamar népszerűvé vált mind az olasz előkelőségek, mind pedig a nemzetközi vásárlók körében. A Gucci a lovas közösség körében is nagyon futott, ami a márka jellegzetes fém „lószerszám” logóját is ihlette. Az elkövetkező évtizedekben a márka a hollywoodi divat egyik főszereplőjévé vált. 1994-ben Tom Ford vette át a kreatív igazgatói posztot, az elmúlt években pedig Alessandro Michelével a márka kreatív élén a Gucci megújította identitását, és a különcséget állítva a középpontba meg tudta szólítani a fiatalokat is. Az ikonikus zöld és piros csíkokkal, a G monogrammal a Gucci jó ideje egyszerűen nem tud mellényúlni.
A Fendi eredete 1925-re vezethető vissza. Edoardo és Adele Fendi Rómában alapította a márkát, egy szőrme- és bőráru üzletként, és elsősorban a szőrme területén végzett úttörő munkájáról híres. A 40-es években a Fendi család következő generációja – az öt nővér, Paola, Anna, Franca, Carla és Alda – vette át az irányítást, és új, fiatalos szemléletet kezdett bele. A ’60-as években Karl Lagerfeld csatlakozott, aki újraértelmezte a márkát, és kortárs perspektívát hozva a történelmi márkába. És annak ellenére, hogy a 90-es években a márkát eladták az LVMH-nak, Lagerfeld pedig 2019-ben elhunyt, a márka továbbra is hordozza az olasz stílus klasszikus identitását.
Az olasz kötöttáru mestere, a Missoni egy igazán ikonikus olasz ruházati márka, amely 1953-ban alakult családi vállalkozásként, és ezt sikerült a mai napig megtartani. Különleges esztétikájával nyerte el a közönség rajongását: a Missoni a cikkcakk büszke „nagykövete”, vibráló, sokszínű sáljai pedig a klasszikus stílus rajongói számára elengedhetetlennek számítanak. A márka bonyolult, és persze gyönyörű kötéseiről ismert, amelyek olykor a teljes színskálán átívelnek.
A Bottega Veneta „velencei műhelynek” fordítható. A Michele Taddei és Renzo Zengiaro által 1966-ban alapított olasz luxusmárka leginkább a prémium kategóriás bőrárukra és kiegészítőkre specializálódott. Bár a Bottega Veneta ma már teljes ruhakollekciókat gyárt mind férfiak, mind nők számára, védjegye továbbra is kétségtelenül az „intrecciato” bőr, ami egy bonyolult, kézzel szőtt technika, amely bőr vagy velúr bőr keresztbe-kasírozásával egy strukturált kockás mintázatot hoz létre. A Bottega Veneta luxusmárka tökéletes esettanulmánya annak a gyakorlatnak, amely a világ számos legsikeresebb high-end ruházati márkáját meghatározta: az egyedi esztétika megtalálása és annak teljes birtokba vétele.
A C.P. Company márkát 1971-ben alapították, kollekcióira jellemzőek a folyamatosan fejlődő úttörő anyagok, és gyakran támaszkodik a katonai dizájnra, gondoljunk csak a nagy kedvenc a „Mile Miglia” kabátra, amelynek kapucnijába szemüveget, karzsebébe pedig egy kis lencsét építettek be. A technikai részletekre fordított ilyen jellegű figyelem különbözteti meg a C.P. Company-t bármelyik más márkától, és ennek köszönhetően vájt ki egy igen komoly rést a nemzetközi férfiruházat piacán.
A Giorgio Armani egy olyan márka, amelyet talán nem kell bemutatni, talán a legnépszerűbb olasz márka, amelyről azonnal a borotvaéles fekete öltönyök, a gyönyörű bőráruk és az ízléses és visszafogott extravagancia képei jutnak eszünkbe, amelyet annyira jellemzőek az olasz márkákra. Armani 1975-ben indította el divatbirodalmát, és tervezési elképzeléseit a hétköznapi emberekben és az utca stílusában gyökereztette. Ez a megközelítés népszerűnek bizonyult a divatrajongók körében, és ma már a márka diffúziós márkák széles skálájával rendelkezik, beleértve az Emporio Armani, Armani Exchange, EA7 és Armani Jeans brandeket. A Versace-hoz hasonlóan az Armani is magántulajdonban maradt.