Budapest     Debrecen     Szeged     Miskolc     Pécs     Győr     Nyíregyháza     Kecskemét     Székesfehérvár     Szombathely     Szolnok     Érd     Tatabánya     Sopron     Kaposvár     Veszprém     Békéscsaba     Zalaegerszeg     Eger     Nagykanizsa     Salgótarján     Esztergom     Dunaújváros     Hódmezővásárhely     Szekszárd     

A divat az álmodozásról szól, és arról, hogy másokat is álomra késztessünk: A legnagyobb olasz divatmárkák (2. rész)

Az olasz divat híres ruhamárkák, történelmi divatházak és csúcskategóriás tervezők széles sorával rendelkezik, amelyek mind-mind hozzájárultak a mai divat megszületéséhez. A történet túlmutat magukon az olasz divatmárkákon, gondoljunk csak a gyártásra, amely még a 21. században is a világ egyik legmagasabb minőségét képviseli, és számtalan családi vállalkozás gyárt ruhákat olyan prémium kategóriás márkák számára, mint a Chanel vagy éppen a Ralph Lauren. Talán nem túlzás kijelenteni, hogy a divat valóban az olaszok vérében folyik.

Az 1978-ban Gianni Versace által alapított Versace magában foglalja mindazt, amit ma a luxusról elképzelünk. Ez egy olyan márka, amely nem csupán drágának tűnik, de drága is! A Versace az élénk színekről, merész mintákról és vibráló, olykor pimasz grafikáiról ismert. Még a Medúza használata a márka logójában is arra a képességére utal, hogy teljesen felemészti, elvarázsolja azt, aki ránéz. Gianni Versace 1997-es meggyilkolása után Donatella Versace vette át a márka kreatív igazgatói posztját, akinek köszönhetően a márka az elmúlt évtizedekben is tovább virágzott, sőt az egyik legtöbbet emlegetett luxus ruhamárkává vált. A Versace egyike azon nagyon kevés high-end márkának, amelyek továbbra is többségi tulajdonosa az alapító család.

Nincs még egy márka, amely többet tett volna hozzá az európai farmer műfajához, mint a Diesel. Az 1978-ban Renzo Rosso által alapított Diesel egy olyan életstílus-márka, amely a gyerekruháktól kezdve az illatokon át a tornacipőkig ma már mindenfélével foglalkozik. Bár a márka az elmúlt évtizedekben átesett néhány fontos változáson, 2020-ban a Diesel az Y/Project művészeti igazgatóját, Glenn Martens-t kérte fel művészeti igazgatónak, aminek köszönhetően ismét reflektorfénybe került a többi olasz luxus divatház között.

Mint Lounge

Az 1983-ban Franco Moschino által alapított Moschino szintén óriási hatással volt a kortárs öltözködésre. Ám a divaton túl, a Moschino olyan módon karolta fel a popkultúrát és a mindennapi ikonográfiát, ahogyan azt korábban talán senki. A pop art, a vállalati márkajelzések, a képregények és a plüssállatok mind-mind gazdag inspirációs forrást jelentettek a Moschino márka számára. A márka komoly fókuszt kapott Notorious B.I.G. „Hypnotize” című számában és a 90-es évek végén pedig az all-over print farmerek, a feltűnő grafikák és a nagy logók a világ klubszcénájának főszereplőivé váltak, megszilárdítva a high-fashion és az utcai kultúra közötti különös kapcsolatot. 2013-ban Jeremy Scott vette át a márka kreatív igazgatói posztját, aki az elmúlt évtizedben szintén egy újabb szintre tudta emelni a márkát.

Az 1993-ban Miuccia Prada által alapított Miu Miu a Prada leányvállalata, Miuccia családi becenevéről kapta a nevét, és kétségtelenül a fiatalos, könnyed stílusáról ismert. A leginkább a ready-to-wear és kézitáska kollekcióiról ismert márka sosem szűkölködik színekben és energiában, és a szabályokat figyelmen kívül hagyva gyakran nyúl a japán divat excentrikusságához, figyelmen kívül hagyva a minimális márkajelzéseket és a halk szavú vonalakat.

A Consuelo Castiglioni által 1994-ben alapított Marni a viszonylag fiatal kora ellenére is méltó helyet foglal el a legjobb olasz ruházati márkák listáján, hiszen viszonylag hamar sikeressé vált. Az egyik legikonikusabb olasz divatmárka, a Marni a család szőrmeüzletét használta a textíliákkal való kísérletezéshez. A luxusmárka ma már teljes ready-to-wear, poggyász, ékszer és kiegészítők kollekcióikat mutat be, de a legjelentősebbek mégis a márka cipői, amelyek az időtlen cipőstílusokat ötvözi meglehetősen egyedi stílusjegyekkel.

Bár a feltörekvő olasz ruházati márka még gyerekcipőben jár, mindössze 8 éve alapították, a Palm Angels mégis egyre népszerűbb évről évre. A márka eredetileg Francesco Ragazzi (aki inkább a Moncler művészeti igazgatójaként ismert) fotóprojektje volt, és a velencei és a Los Angeles-i gördeszkásaiból merített ihletet, amelyekről a projekt aztán a nevét is kapta. A Palm Angels korábbi kollekciói ugyan hagynak némi kívánnivalót hagytak maguk után, de a márka gyorsan fejlődött, és sikeresen építette be a kortársaihoz hasonló stíluselemeket, és a végeredmény egy, a streetwear, a high fashion és a kortárs stílus elemeit sikeresen ötvöző, és mégis karakteres keveréke lett.

+1: Moncler

Habár a francia márka neve egy Grenoble melletti falu, Monestier-de-Clermont rövidítése, és nehéz úgy gondolni a Monclerre, hogy ne jól szituált francia családokat képzeljünk el hozzá, amint éppen az Alpokban síelnek, de… A Monclert 2003-ban felvásárolta Remo Ruffini, és bizony Ruffini volt az, aki a Monclert a high-end outdoor márkából a természetjárás ikonikus divatszimbólumává tette. Így nem igazán beszélhetünk a szteppelt kabát nagyra becsült francia mesteréről, a Monclerről anélkül, hogy ne beszélnénk arról a jellegzetesen olasz vonásról is, amely a Monclert a Thom Browne, a OFF-WHITE, vagy éppen Rick Owens kollaborációkhoz emelte.