Budapest     Debrecen     Szeged     Miskolc     Pécs     Győr     Nyíregyháza     Kecskemét     Székesfehérvár     Szombathely     Szolnok     Érd     Tatabánya     Sopron     Kaposvár     Veszprém     Békéscsaba     Zalaegerszeg     Eger     Nagykanizsa     Salgótarján     Esztergom     Dunaújváros     Hódmezővásárhely     Szekszárd     

A divat metaverzumai: Paris Fashion Week 2022

Amíg a tengerentúlon július 4-ét ünnepelték, Párizsban a gyönyörű ruhakölteményeké volt a főszerep! Dior, Chanel, Schiaparelli, Iris Van Herpen… a francia főváros ezúttal is felvonultatta a divat nagyágyúit.

A Schiaparelli show-val hétfőn nyitotta meg kapuit. Daniel Roseberry, az amerikai couturier által tervezett kollekcióknak olyan rajongói vannak, mint Beyoncé vagy Jill Biden. Ugyanazon a napon mutatták be a Musée des Arts Décoratifs-ban Elsa Schiaparelli életműkiállítását is.
A divattörténelemben egyébként talán még nem fordult elő korábban, hogy a kifutón bemutatott ruhák közül több is szerepel a kiállításon, melynek címe „Sokkoló! Elsa Schiaparelli szürreális világa.” Itt a divatrajongó olyan klasszikusokat csodálhat meg, mint az a fiók alakú zsebekkel megtoldott fekete bársony kabát, mely egy utalás volt a „Bureau Drawer” öltönyre, amit Schiaparelli egyébként Salvador Dalíval készített 1936-ban, vagy az a bársonykabát trompe l’oeil nyakkivágással, amelyet Jean Cocteau-val való együttműködése ihletett.

A Dior tervezője, Maria Grazia Chiuri ezúttal félretette a csillogást és a flittereket, és a tű és cérna kézműves mesterségébe vetette magát, és kidolgozott, népies virághímzéseket alkalmaz a haute couture kínálatában az őszi-téli szezonra. „Ez valóban egy olyan projekt, amelyben benne van az az elképzelés, hogy a művészet és a kézművesség egy szinten vannak” – mondta Chiuri. Olesia Trofymenko ukrán művész a Rodin Múzeum kertjében lévő bemutatóhelyszínt műalkotásokkal töltötte meg, hímzett virágokkal beborított tájak tornyosuló fényképeivel, amelyek körvonalazták az ott tartózkodó emberek alakját. Chiuri úgy jellemezte, hogy ez az elképzelés olyan misztikus tulajdonságot hordoz, amelyhez az emberek „nehéz időkben” fordulhatnak. A retró hangulatú mintáknál Chiuri figyelembe vette a helyi hagyományokat és azt, hogyan értelmezik a virágmintákat szerte a világon. „Szerintem ezeknek a ruháknak van valami közös jellemzője. Nagyon gyakran hímezve vannak, és legtöbbször virágokkal díszítik őket. Valóban van kapcsolata az élettel.”

A hét egyik legjobban várt eseménye volt Iris van Herpen metaverzuma. A holland tervező ma a divat talán legjövőorientáltabb tervezője, aki az elmúlt 15 évben vájta ki a rést a divatvilágban, újraértelmezve a couture régi világi báját, hogy megmutassa, hogyan alakíthatja és fogja átalakítani a technológia az öltözködésünket a jövő virtuális divatvilágában. Már 2009-ben elkezdett kísérletezni a 3D nyomtatású ruhákkal, és ma már szinte minden terve számítógépes modellként indul. „Az összes 3D nyomtatott ruhát, amit készítünk, először digitálisan tervezzük meg, így ezek a ruhák alapvetően már készen állnak a metaverzumra. Az én szívem a ruhakészítésben van. Számomra a technológia egy olyan eszköz, amely lehetővé teszi, hogy a kézművességet előremozdítsuk. A kollekció ezúttal is nagyon jövőorientált, a poszthumanizmus, az identitások átalakulása, a metaverzum, de a hiperrealitás is inspirálta, ahol a digitális és a fizikai valóság megkülönböztethetetlenné válik.”