Megnyitotta kapuit a közönség előtt minden művészeti vásárok vására, a június 13-16. között zajló Art Basel, mely idén 285 nemzetközi kiállítót mutat be a világ minden tájáról, emellett pedig számos mellékkiállítást és projektet láthatunk.
Az Art Basel kétségkívül a világ legjobban várt nemzetközi művészeti vására, amely immár 54 éves, és napjainkban is a globális piac egyik legjelentősebb eseménye, és persze a következő hónapok galériáinak, gyűjtőinek és intézményeinek tesztlokációja is. Az Art Basel kedden debütált a VIP-közönség számára, és 285 galéria foglalja el a svájci város szívében található Messe kongresszusi központot.
„Izgatottan várom, hogy a világ minden tájáról érkező kiállítóink kipakolják a ládáikat” – mondta az esemény újonnan kinevezett igazgatója, Maike Cruse. Cruse. és hozzátette, hogy a vásár eredeti bázeli részlege – a szintén nagy figyelemmel kísért miami, hongkongi és párizsi kirendeltségei mellett – „a zászlóshajó, a nemzetközi művészeti piac legszélesebb áttekintéssel rendelkező érintkezési pontja”. Ezzel pedig nem is vitatkoznánk, hiszen a hatnapos eseményt a folyosókon sorakozó kiállítók bemutatója határozza meg ugyan, de a látványosság a kongresszusi központon kívülre is kiterjed szerte a városban. Idén például az amerikai Agnes Denes Honouring Wheatfield – A Confrontation (2024) című land art-installációját is láthatjuk. A konceptuális művész 1982-ben Manhattan belvárosában készült, korszakalkotó Wheatfield-installációja előtt tiszteleg.
A Pace Galéria kiállítása nem is annyira egy vásári stand volt, hanem a megagaléria művészeit bemutató „All Stars”. A galéria hatalmas bemutatójának talán legkiemelkedőbb darabjai, Jean Dubuffet kígyózó, fekete-fehérre festett Banc-Salon (1970/2024) padjai voltak, melyet aztán darabonként 800 000 euróért adtak el. A düsseldorfi Sier + Höke galéria standján látható az idei Art Basel egyik legkiemelkedőbb pillanata, Julius Von Bismark mechanikus szarvas. A faplató tetején álló, hátborzongatóan valósághű állat végtagjait csörlők kötik össze, amelyek látszólag véletlenszerű pillanatokban összecsukódnak és leválnak, eltorzítva őt, mielőtt egy pillanat alatt újra összeállna, a nézők csodálkozására, és persze ijedtségére. Az athéni székhelyű galéria, a The Breeder standján látható Maria Hassabi Untitled (2024) című, arannyal átitatott fotónyomata, amely kétségkívül a stand leglátványosabb darabja. Hassabi munkája egy olyan alakot ábrázol, aki mintha a szabadesés és a dac között rekedt volna, végtagjai pedig a kép sarkaiba homályosulnak. A ciprusi művész és koreográfus intenzíven foglalkozik az emberi testtel mint szobrászati formával, gyakran meleg színek széles vonalaival átitatva. A művész standon lévő műveinek árai 10 000 és 25 000 dollár között mozognak.
Az Art Basel idei kiadásán 40 országból érkeztek galériák, 22 egyébként első alkalommal. A vásáron a már befutott művészek erős másodlagos piacra szánt munkáinak túlsúlya jellemző, és számos, a 2024-es Velencei Biennálén jelenleg szereplő művész munkái is visszaköszönnek a kiállításon.