test
Budapest     Debrecen     Szeged     Miskolc     Pécs     Győr     Nyíregyháza     Kecskemét     Székesfehérvár     Szombathely     Szolnok     Érd     Tatabánya     Sopron     Kaposvár     Veszprém     Békéscsaba     Zalaegerszeg     Eger     Nagykanizsa     Salgótarján     Esztergom     Dunaújváros     Hódmezővásárhely     Szekszárd     

Atelier Jolie: Angelina Jolie butikká alakította Basquiat utolsó otthonát

Érdekes ingatlanra tett szert Angelina Jolie, amikor átvette azt az East Village-i épületet, ahol a neoexpresszionista festőóriás, Jean-Michel Basquiat utoljára élt. A polgárháború korabeli épületet egy butikká átalakították át, hogy december 4-én otthont adjon az Atelier Jolie-nak, egy művészeti vállalkozásnak, ahol egyedi pólókat készítenek, kávét szürcsölhetünk, és persze közben meglepjük magunkat pár extra divatcikkel.

A rajongók és a szakma reakciója ugyan még a legnagyobb jóindulattal sem nevezhető pozitívnak, de legalább nem egy újabb Starbucksot kaptunk, és a tisztelgés a 20. század egyik legjelentősebb művésze előtt azért az egész enteriőrben felfedezhető.

A manhattani Great Jones Street 57. épület múltja azonban nem csak a festő miatt érdekes: az 1860-as években eredetileg istállónak építették, majd később Paul Kelly maffiózó vette birtokba, aki a hírhedt Five Points banda vezetője volt. Andy Warhol 1970-ben vásárolta meg a 613 négyzetméteres kétszintes épületet, és bérbe adta Basquiatnak, aki öt éven keresztül, 1983-tól 1988-ban bekövetkezett haláláig ott élt és dolgozott. Al Diaz, aki Basquiat társaként a SAMO© nevű graffiti-duó tagja volt, jó pár évtizeddel később együtt ebédelt Jolie-val, aki a graffiti és a street art nagy rajongója. A felújítás során feltárt SAMO© graffitiket egyébként nem Basquiat, hanem Diaz készítette egy saját munkáiból rendezett kiállítás részeként, amelyet 2018-ban rendeztek ott.

Alexis Adler, a művész barátnője, aki a 80-as évek elején együtt élt Basquiat-val, azt mondta: „Ez a hely még mindig vele és az ott készült művészettel kapcsolatos. Lehetne egy McDonald’s vagy valami hasonló, ami nem kötődne hozzá. Remélhetőleg [Jolie] megérti, hogy ebben a fontos térben van, és talán valamilyen módon tisztelegni fog előtte.” Dieter Buchhart művészettörténész és Basquiat-szakértő már nem volt ennyire pozitív, és inkább azt javasolta, hogy sokkal jobb módjai is vannak Basquiat örökségének védelmére, mint hogy utolsó otthonát és műtermét egy divatbutiknak alakítsák át. „Voltak sokkal kevésbé jelentős művészek, akiknek saját múzeumokat adtak. …Ez a tér Basquiat egyetlen ilyen jellegű kapcsolata a várossal, Warhol-lal, mindennel. Azt hiszem, ezt igazán tiszteletben kellene tartani.” Patti Astor, aki a Fun Gallery-t vezette, azt az East Village-i helyet, ahol Basquiat, Keith Haring és a korszak más nagyjai voltak kiállítva, hasonlóan vélekedett. „El kell fogadnunk, hogy a múlt az múlt. Biztos vagyok benne, hogy mindenki szeretne egyfajta tiszteletadást látni itt, de várjuk ki a végét”- mondta.

Basquait utolsó nagy kiállítása éppen január 1-én zárta be a kapuit Los Angelesben, ami a New York-i Starrett-Lehigh Buildingből utazott az ország másik partjára. A Jean-Michel Basquiat családja által szervezett és kurátori gondozásában megrendezett több mint kétszáz, eddig soha nem látott és ritkán bemutatott festményt, rajzot és műtárgyat felvonultató kiállítás a festő történetét intim nézőpontból mesélte el, összefonva művészi törekvéseit személyes életével, hatásaival és azzal a korszakkal, amelyben élt. Bemutatták Basquiat hozzájárulását a művészettörténethez és a sokrétű kulturális jelenségek – köztük a zene és a popkultúra – felfedezéséhez.