test
Budapest     Debrecen     Szeged     Miskolc     Pécs     Győr     Nyíregyháza     Kecskemét     Székesfehérvár     Szombathely     Szolnok     Érd     Tatabánya     Sopron     Kaposvár     Veszprém     Békéscsaba     Zalaegerszeg     Eger     Nagykanizsa     Salgótarján     Esztergom     Dunaújváros     Hódmezővásárhely     Szekszárd     

Az arc

Nemrég Janet Jackson nyilatkozta a róla szóló dokumentumfilmben, miként lépett vissza a Coca Cola a közös szerződésüktől 1993-ban, miután testvérét, Michaelt gyermekmolesztálással vádolták meg. „Amikor megjelentek a hírek, a Coca-Cola azt mondta: nem, köszönöm.” Hirtelen nemkívánatosak lettek, mert Janet kiállt a testvére mellett. A deal minden idők egyik legnagyobb reklámszerződése lett volna a maga 1 millió dolláros díjával. Vajon 2022-ben is így döntene a cég? Valószínűleg napjainkban már nem merne ennyire elutasító lenni egy világmárka az aktuálisan egyik legnagyobb szupersztárral.

Bár az amerikai focista Colin Kaepernick nem volt ekkora szupersztár 2011-ben, a San Francisco 49ers játékosaként szerződést írt alá a Nike-val. A ruházati óriás brand akkoriban már egy több mint 1 milliárd dollár értékű üzletben biztosította az NFL kizárólagos ruházati jogait. A 2013-as szezon után – amely kifejezetten erősre sikeredett – Kaepernick és a 49ers hat évre szóló 126 millió dolláros szerződéshosszabbításban állapodott meg, amely az aláíráskor garantált 54 millió dollárt is tartalmazott. A Nike tehát mondhatni nyert: Kaepernick a 49ers első számú hátvédje lett. Évekkel később egy sérülésekkel sújtott szezont követően a 2016-os NFL előszezonban ő lett az első NFL-játékos, aki letérdelt a himnusz alatt, amivel az Egyesült Államokban zajló rendőri brutalitás és a faji igazságtalanság ellen tiltakozott. A tiltakozások és Kaepernick maga is kivívta Trump elnök haragját, ám a Nike nem hátrált ki a játékos mögül: annak ellenére, hogy közel két éve nem játszott az NFL-ben, a sportszergyártó mégis megújította a sportoló támogatási szerződését, amely a lejárat küszöbén állt, sőt ő lett a „Just Do It” marketingkampányának az arca a híres szlogen 30. évfordulója alkalmából.

Nagy kérdés, mennyire elnéző vagy bevállalós egy márka. Erre lehet válasz például, hogy lesz-e még Cactusburger a McDonald’s éttermeiben. A 2021. november 5-én tíz ember halálát követelő Travis Scott koncert előtt egy évvel a rapper ugyanis egy 6 milliárdos szerződést kötött az étteremlánccal. Ez a partnerség volt az első hírességek által támogatott McDonald’s együttműködés azóta, hogy 1992-ben Michael Jordannel piacra dobta a gyorsétterem lánc a „McJordan” hamburgert. Pedig Scott burgere óriási siker lett: a hatalmas kereslet miatt néhány McDonald’s étteremból kifogytak a promócióhoz kötött alapanyagok, a zenész és a McDonald’s pedig még saját márkájú árucikkeket is piacra dobott. Scott állítólag igencsak belefolyt a munkába: részt vett az étel elnevezésében, animációt rajzolt a tévéreklámhoz, és még az árufejlesztésbe is bekapcsolódott. Mindenesetre a legutóbbi NFL Halftime reklámblokkjában már nem ő, hanem a szintén igen megosztó Kanye West hajtott be némi harapnivalóért.

Bár ezek az üzletek meglehetősen jövedelmezőek lehetnek a művészek számára (Scott 20 millió dollárt szerzett a McDonald’s partnerségéből, beleértve 15 millió dollárt az árueladásokból), egy másik gyorséttermi márka, a Taco Bell meglepőt és bátrat húzott tavaly: a jótékonyságot emelte ki és tette hivatalos arcává – az egyébként néha bizony a botrányoktól sem megriadó popsztárt – Lil Nas X-et, aki egyébként annak idején egy atlantai éttermükben dolgozott. A Taco Bell ugyanis kinevezte chief impact officernek (jelentsen ez bármit is), és a rapper feladata többek között az volt, hogy segítse a vállalatot a 7 millió dolláros ösztöndíjprogramjának beindításában.