test
Budapest     Debrecen     Szeged     Miskolc     Pécs     Győr     Nyíregyháza     Kecskemét     Székesfehérvár     Szombathely     Szolnok     Érd     Tatabánya     Sopron     Kaposvár     Veszprém     Békéscsaba     Zalaegerszeg     Eger     Nagykanizsa     Salgótarján     Esztergom     Dunaújváros     Hódmezővásárhely     Szekszárd     

Évadzáróhoz érkezett az írósztrájk?

Az Amerikai Rendezők Céhe (DGA) és a hollywoodi stúdiók előzetes megállapodásra jutottak egy hároméves szerződésről, ami a hatodik hete tartó írósztrájk kapcsán is megteremtheti a békét az iparágban. A DGA bejelentette, hogy „soha nem látott előnyöket” ért el a bérek, a streaming maradványdíjak és a mesterséges intelligencia (AI) elleni védelem terén.

A megállapodás megakadályozza, hogy három nagy szakszervezet egyszerre sztrájkoljon, és hamarosan megkezdődnek a tárgyalások a Film- és Televíziós Producerek Szövetsége és a SAG-AFTRA, a színészek érdekvédelmi szervezete között. Ez a megegyezés, valamint a színészekre vonatkozó lehetséges megállapodások kérdéseket vetnek fel az Amerikai Írószövetség (WGA) szolidaritásával kapcsolatban, amelynek sztrájkja miatt számos hollywoodi produkció kényszerült leállásra.

Széles koalíció

Az írók szakszervezete a sztrájk során más szakszervezetektől is kapott támogatást, de a rendezői konvenció és a színészek lehetséges megállapodásainak hatása a szolidaritásra továbbra is bizonytalan. A WGA vezetői azt sugallták, hogy a rendezőkkel kötött megegyezés a stúdiók kénye-kedve szerint alakult, és amelynek igazi célja a szakszervezetek megosztása és ellenőrzés alá vonása. Amikor május 1-jén megszakadtak a tárgyalások az írók és a stúdiók között, az utóbbiak azt állították, hogy az ok a DGA-val folyó egyeztetések. A WGA fenntartotta, hogy a sztrájk megoldásához az általuk felvetett teljes tervezetről kell tárgyalásokat folytatni a stúdiók képviselőivel.

Az írók és a rendezők megosztottak néhány prioritást, köztük a béreket, a streaming maradékdíjakat és a mesterséges intelligenciával kapcsolatos aggodalmakat. A DGA úttörő útmutatást kapott, amely megerősítette, hogy a mesterséges intelligencia nem személy, és hogy a generatív mesterséges intelligencia nem helyettesítheti a tagjaik által végzett feladatokat. Az írók követelései azonban összetettebbek, a WGA egzisztenciálisnak nevezte a vitát és azzal vádolta a stúdiókat, hogy megpróbálják tönkretenni az írói szakmát. Az írók azzal érveltek, hogy a televíziós termelés növekedése ellenére a béreik stagnálnak, a munkakörülmények pedig romlottak. Javítani akarnak a javadalmazáson, a munkahelyek biztonságán, illetve a minimális írószámmal és minimális munkaóraszámmal kapcsolatos eddigi állásponton is.

További kérdések

A kihívások ellenére a WGA továbbra is eltökélten küzd követeléseinek megvalósításaiért. A szakszervezet történelmi egységről tett tanúbizonyságot, és emellett más céhek, illetve szakszervezetek támogatását is élvezi. Chris Keyser, a WGA tárgyalóbizottságának társelnöke bizakodásának adott hangot azzal kapcsolatban, hogy elég erősek ahhoz, hogy egyedül az írók erejével és hatalmával elérjék a szükséges megállapodást.

A DGA megállapodása a hollywoodi stúdiókkal jelentős javulást biztosít a rendezők, a rendezőasszisztensek, a gyártásvezetők, a rendezőtársak és a színpadmesterek számára, és pozitív precedenst teremt a stúdiók és a SAG-AFTRA közötti tárgyalásokhoz. Az írók sztrájkjának sorsa és követeléseik megoldása azonban még mindig függőben van. A szórakoztatóipar feszült figyelemmel kíséri, hogy a rendezői megállapodás és a lehetséges színészmegállapodások hogyan befolyásolják a WGA sztrájkjának végső kimenetelét.