Az Amerikai Rendezők Céhe (DGA) és a hollywoodi stúdiók előzetes megállapodásra jutottak egy hároméves szerződésről, ami a hatodik hete tartó írósztrájk kapcsán is megteremtheti a békét az iparágban. A DGA bejelentette, hogy „soha nem látott előnyöket” ért el a bérek, a streaming maradványdíjak és a mesterséges intelligencia (AI) elleni védelem terén.
A megállapodás megakadályozza, hogy három nagy szakszervezet egyszerre sztrájkoljon, és hamarosan megkezdődnek a tárgyalások a Film- és Televíziós Producerek Szövetsége és a SAG-AFTRA, a színészek érdekvédelmi szervezete között. Ez a megegyezés, valamint a színészekre vonatkozó lehetséges megállapodások kérdéseket vetnek fel az Amerikai Írószövetség (WGA) szolidaritásával kapcsolatban, amelynek sztrájkja miatt számos hollywoodi produkció kényszerült leállásra.
Széles koalíció
Az írók szakszervezete a sztrájk során más szakszervezetektől is kapott támogatást, de a rendezői konvenció és a színészek lehetséges megállapodásainak hatása a szolidaritásra továbbra is bizonytalan. A WGA vezetői azt sugallták, hogy a rendezőkkel kötött megegyezés a stúdiók kénye-kedve szerint alakult, és amelynek igazi célja a szakszervezetek megosztása és ellenőrzés alá vonása. Amikor május 1-jén megszakadtak a tárgyalások az írók és a stúdiók között, az utóbbiak azt állították, hogy az ok a DGA-val folyó egyeztetések. A WGA fenntartotta, hogy a sztrájk megoldásához az általuk felvetett teljes tervezetről kell tárgyalásokat folytatni a stúdiók képviselőivel.
Az írók és a rendezők megosztottak néhány prioritást, köztük a béreket, a streaming maradékdíjakat és a mesterséges intelligenciával kapcsolatos aggodalmakat. A DGA úttörő útmutatást kapott, amely megerősítette, hogy a mesterséges intelligencia nem személy, és hogy a generatív mesterséges intelligencia nem helyettesítheti a tagjaik által végzett feladatokat. Az írók követelései azonban összetettebbek, a WGA egzisztenciálisnak nevezte a vitát és azzal vádolta a stúdiókat, hogy megpróbálják tönkretenni az írói szakmát. Az írók azzal érveltek, hogy a televíziós termelés növekedése ellenére a béreik stagnálnak, a munkakörülmények pedig romlottak. Javítani akarnak a javadalmazáson, a munkahelyek biztonságán, illetve a minimális írószámmal és minimális munkaóraszámmal kapcsolatos eddigi állásponton is.
További kérdések
A kihívások ellenére a WGA továbbra is eltökélten küzd követeléseinek megvalósításaiért. A szakszervezet történelmi egységről tett tanúbizonyságot, és emellett más céhek, illetve szakszervezetek támogatását is élvezi. Chris Keyser, a WGA tárgyalóbizottságának társelnöke bizakodásának adott hangot azzal kapcsolatban, hogy elég erősek ahhoz, hogy egyedül az írók erejével és hatalmával elérjék a szükséges megállapodást.
A DGA megállapodása a hollywoodi stúdiókkal jelentős javulást biztosít a rendezők, a rendezőasszisztensek, a gyártásvezetők, a rendezőtársak és a színpadmesterek számára, és pozitív precedenst teremt a stúdiók és a SAG-AFTRA közötti tárgyalásokhoz. Az írók sztrájkjának sorsa és követeléseik megoldása azonban még mindig függőben van. A szórakoztatóipar feszült figyelemmel kíséri, hogy a rendezői megállapodás és a lehetséges színészmegállapodások hogyan befolyásolják a WGA sztrájkjának végső kimenetelét.