Ed Ruscha „Standard Station, Ten-Cent Western Being Torn In Half” (1964) alkotása 68,3 millió dollárért kelt el novemberben a Christie’s New York-i árverésén, ami új rekordot jelentett a művész számára.
Ed Ruschát széles körben az egyik legjelentősebb amerikai művészként tartják számon, akinek pályafutása hat évtizedet ölel fel az 1960-as évek elejétől napjainkig. Igazából már egészen az 50-es évek végén ismertté vált, amikor a „hétköznapi” forrásokból, például reklámokból vett képek és szavak felhasználásával kezdett kis kollázsokat készíteni. Tulajdonképpen a mindennapok iránti érdeklődése vezetett el oda, hogy fogadott szülővárosának, Los Angelesnek a városképét kezdte felhasználni – egy olyan inspirációs forrást, amelyhez aztán újra és újra visszatért. A 87 éves Ruscha ma is gyakran kombinálja a városról készült képeket a mindennapi nyelvből vett szavakkal és kifejezésekkel, hogy aztán egy adott városi élményt közvetítsen a néző felé. A modern városi élet banalitását és a tömegmédia által közvetített képek és információk áradatát vizsgálja, amelyekkel kénytelen vagyunk naponta szembesülni.

Los Angeles és New York közötti rivalizálás mindig is régi keletű volt, legyen szó sportról, gazdagságról, zenéről vagy akár művészetről. Amikor az amerikai pop art mozgalom a csúcson volt Andy Warhollal, New Yorkot tekintették a központnak, majd Los Angeles egy egyre komolyabb konkurenciaként jelent meg ezen a téren. Az egyik főszereplője ennek a változásnak Ruscha volt… Azt talán kevesebben tudják, hogy a szavak és kifejezések ábrázolásával, valamint a visszafogott humorral jellemezhető, holtpontos fotókból álló könyveivel óriási hatással volt a konceptuális művészet fejlődésére is. Ed Ruscha munkásságának egyik legfontosabb elemei a szavak és mondatok, amelyek már 1959-ben megjelentek festményein.
What Do You Mean?
A szavak és szövegek használata a huszadik századi művészetben először olyan kubista festőkhöz vezethető vissza, mint Georges Braque és Pablo Picasso, akik festett és kollázsolt betűket és szavakat illesztettek a csendéletbe. A nyelvvel való játék a dada művészek számára is központi szerepet játszott, akik radikális, gyakran humoros szóhasználatukkal jelentős örökséget hagytak maguk után. A dadaisták korai hatást gyakoroltak Ruschára, és a szavak kétértelmű és játékos használata e hatás kifejeződésének tekinthető.
Ed Ruscha 1956 óta él és dolgozik Los Angelesben, és talán elmondható, hogy ebből kifolyólag Hollywood egyik kedvenc festője a helyi gyűjtők körében. A város és filmipara nagy hatással volt Ruschára és az általa használt vizuális nyelvezetre. A „Hollywood” szó és az olyan szimbólumok, mint a Twentieth Century Fox logója már az 1960-as évektől kezdve megjelent Ruscha munkáiban. Ezeknek a festményeknek a méretei például a szélesvásznú filmek formátumát idézik. A Los Angeles-i égbolt ikonikus elemét látjuk, a Hollywood felirat sziluettjét, mely narancssárga és vörös festékszóróval van elmosva. A színek és az árnyékolt jel naplementét vagy lángoló fehér hőséget sugallnak. Ruscha az 1960-as évek vége óta a város mítoszainak és álmainak emlékműveként jeleníti meg munkáiban a híres táblát.
„Vannak dolgok, amelyeket folyamatosan vizsgálok, és amelyekről úgy érzem, hogy magasabb státuszba kellene emelni, szinte filozófiai vagy vallási státuszba. Ezért hasznos eszköz egy művész számára, ha kiragadja a dolgokat a kontextusból. Ez az a koncepció, hogy valami olyasmit, ami nem téma, témává teszünk.”
2005-ben Ed Ruscha képviselte az Egyesült Államokat az 51. Velencei Biennálén a Course of Empire című, tíz festményből álló installációval. A művet Thomas Cole tizenkilencedik századi amerikai művész azonos című híres festményciklusa ihlette, és a haladás modernista vízióit övező buktatókra utal.
Ruscha életművében a pop art ikonográfiája és a konceptuális művészet dokumentarista szigora ötvöződik egyedülálló módon. A művész művei megtalálhatóak többek között a New York-i The Museum of Modern Art, a washingtoni National Gallery of Art, a londoni Tate Gallery, a Los Angeles County Museum of Art és a minneapolisi Walker Art Center gyűjteményében. Jelenleg is Los Angelesben él és dolgozik.