A jövő évi Costume Institute témájából adódóan a következő MET főszereplője a Chanel, a Fendi és a Chloé kell, hogy legyen… Merthogy a MET 2023-as kiállítását egyenesen Karl Lagerfeld tervezőnek szentelik, aki 2019-ben hunyt el, miután életéből több mint hatvan évet a divatnak szentelt.
Igen, ez ugyanaz a Karl Lagerfeld, aki az említett márkák termékeny tervezőjeként egész pályafutása során határozottan és megszállottan csak a jövőre koncentrált. Egyszer azt mondta, hogy hitt „a régi német diktumban, miszerint a múltnak nincs hitele”. Nagyon nem értett egyet a tervezői karrierekre fókuszáló kiállításokkal. A 2005-ben megrendezett Chanel-kiállítás megnyitója kapcsán kijelentette: „Nem szeretem a retrospektíveket. Nem akarom látni azokat a régi ruhákat”. A mai divatvilág vezetői úgy látszik, ezzel nem azonosulnak, és fittyet hányva arra, hogy mit gondolna erről a művész, jövő májusban – négy évvel a halála után – Lagerfeld úr megkapja a maga retrospektív megemlékezését: a Metropolitan Museum of Art Costume Institute következő nagyszabású kiállítását, amit egyébként eredetileg 2022-re terveztek, de a világjárvány miatt egy évvel végül elhalasztották.
Lagerfeld szerepe a divatban páratlan, nemcsak a 65 éves pályafutása, valamint munkásságának sokszínűsége miatt, hanem ahogyan átalakította a klasszikus Chanel divatházat, az az egész divatipar számára követendő mintává vált.
Amikor felkérték, hogy vegye át a Chanelt, a divatház az alapító Coco Chanel 1971-ben bekövetkezett halála után hanyatlásnak indult. Az ikonikus Chanel-öltöny – a keskeny vállú, dobozos tweed zakó és a hozzá illő térdig érő szoknya – megfáradt sziluetté vált. Lagerfeld 1983-ban vette át a francia luxusház kreatív irányítását, és egészen haláláig felügyelte a kampányokat. Úgy frissítette fel a Chanel-kollekciót, hogy közben nem idegenítette el azt saját örökségétől, a divatháznál töltött évei alatt átdolgozta a klasszikusokat, átalakította oly módon, hogy az releváns lett a fiatalok számára is, és eközben maga is megkerülhetetlen divatikonná vált. A Chanel bevétele a hírek szerint meghaladja az évi 4 milliárd dollárt. Lagerfeld alatt a márka kifutóshow-i rendkívül kidolgozottak voltak: utolsó kollekciójának bemutatásakor, a 2019-es tavaszi/nyári párizsi show-n például a Chanel egy francia vidéki házat épített fűvel, tavakkal és pálmafákkal. De említsünk meg egy korábbi példát: a 2014-es őszi/téli ready-to-wear bemutatójára a párizsi divathéten a Grand Palais szupermarketté alakult át, ahol a modellek a Chanel „ételekkel”, köztük spagettivel és gyümölcslével teletömött folyosókon vonultak végig.
Híresen ismert volt szókimondó személyiségéről és ellentmondásos megjegyzéseiről. Adele-t például „egy kicsit túl kövérnek” nevezte és azt mondta, hogy Pippa Middletonnak érdemes lenne „csak a hátát megmutatnia”. A 2007-es Lagerfeld Confidential című dokumentumfilmben karrierje jelentőségéről sem köntörfalazott. „Amikor átvettem a Chanelt, az egy alvó szépség volt – még csak nem is gyönyörű” – mondta. „Horkolt.” Annak ellenére, hogy szeretett a reflektorfényben lenni, Lagerfeld életét mégis egyfajta titokzatosság vette körül, amit a sötét napszemüvegek iránti előszeretete is tükrözött. „Nem arról van szó, hogy hazudok, hanem arról, hogy nem tartozom az igazsággal senkinek. Olyan vagyok, mintha önmagam karikatúrája lennék, és ezt szeretem. Olyasmi, mint egy maszk, csak számomra a velencei karnevál egész évben tart.”