test
Budapest     Debrecen     Szeged     Miskolc     Pécs     Győr     Nyíregyháza     Kecskemét     Székesfehérvár     Szombathely     Szolnok     Érd     Tatabánya     Sopron     Kaposvár     Veszprém     Békéscsaba     Zalaegerszeg     Eger     Nagykanizsa     Salgótarján     Esztergom     Dunaújváros     Hódmezővásárhely     Szekszárd     

ICONS: Stella McCartney

A nap mint nap fogyasztott, vásárolt és viselt termékeknek szinte minden esetben következményei vannak – a társadalomra, az állatokra és a bolygóra nézve. Gondoljunk például a migrációra, a gyári munkások kínzó körülményeire, vagy az állattenyésztés pusztító éghajlati hatásaira! Fenntartható életet élni, de emellett lemondani a modern élet kényelmi szolgáltatásairól és luxusáról azonban nem mindig jár kéz a kézben. Jól akarunk kinézni, szeretnénk jól érezni magunkat, meg persze valahogy mégis jót akarunk tenni. A Stella McCartney nevével fémjelzett márka 2001-es elindítása óta olyan luxusruházatokat készít, amelyek a modern nőiességet ünneplik, miközben mellőzik a bőrt, a tollat és a szőrmét.

Az 51 éves McCartney tehát megpróbál kicsit könnyíteni a „bűntudatunkon”. Az első vegán „It táska” például műbőrből készült és elegáns, ezüstláncos szegéllyel volt díszítve. A brit tervező karrierje arról szól, hogy megmutassa a világnak, hogy az etikus döntések nem feltétlenül jelentenek kompromisszumot a csillogás terén. „Csak azt próbálom megmutatni, hogy nem kell áldozatot hozni. És nem fognak büntetni a döntéseidért.” Két évtizeddel elindulása után Stella McCartney a divatvilág egyik állandó szereplője, aki olyan ruhákat készít, amelyek éles szabásvonalukról, minimalista vonalvezetésükről és merész esztétikájukról éppúgy ismertek, mint környezetbarát jellegükről. Úttörőnek számít, hiszen startupokkal együttműködve fejlesztette ki az erőszaktól mentes (!), fenntartható anyagokat – például a szőlőből készült bőrt, az erdőbarát műselymet és az újrahasznosított kasmírt -, amelyek legutóbbi két kollekciójának 90%-át alkották. „Stella McCartney inspiráló vezető szerepe a szőrmementes divat terén páratlan” – mondta Jeffrey Flocken, a Humane Society International elnöke. „A szőrmefarmokon állatok milliói szenvednek nélkülözést és fájdalmat a prémkereskedelem miatt, és a vadonban csapdába ejtett, vízbe fojtott állatok is szintén szörnyű kínokat élnek át pusztán olyan divatcikkekért, amelyekre senkinek sincs szüksége.”

A Beatles legendája, Paul McCartney és az állatok jogaiért fáradhatatlanul küzdő Linda McCartney lányaként Stella egy biofarmon nőtt fel, és egész életében vegetáriánus volt. Nem volt hajlandó bőrt vagy szőrmét használni, ezért olyan ruhákat tervezett, amelyek egyszerre elegánsak és etikusak voltak. „Nem akarom, hogy az emberek azért vegyék meg a ruháimat, mert tudják, hogy nem bőrből készültek” – mondta. „Csak azt akarom, hogy akarják a csizmát. Mindig azt tervezem, amit én is viselni akarok” – mondta 2004-ben. Ezzel pedig kollégája, Tom Ford is egyetért: „Stella stílusa azért vált befolyásossá, mert ő a saját maga vásárlója is.”

Source: Fashion Magazine

McCartney a Central Saint Martinson tanult, mielőtt 1997-ben a francia Chloé ház kiválasztotta volna Karl Lagerfeld utódjának, aki hangos kritikát fogalmazott meg a döntéssel kapcsolatban. A Chloénál azonban hamar bizonyította rátermettségét, 2001-ben a Keringgel pedig önálló kollekciót indított saját neve alatt. Amit elsőként ki lehetne emelni a stílusa kapcsán az mindenképpen a játékosság volt. A H&M-nél végzett munkájának bemutatására rendezett partin a vacsorát például nem pincérek szolgálták fel, hanem játékvonatok, amelyek egy régi, vörös téglából épült iskolaépületben futó pályán haladtak. A 2007-es tavaszi bemutató meghívója pedig egy Adam Hargreaves által készített Little Miss Stella mesekönyv volt, modelljei pedig (szokás szerint) hatalmas mosollyal sétáltak végig a kifutón.

McCartney munkája az évek során egyre inkább túlmutatott a divaton: az elmúlt néhány évben találkozott a világ vezetőivel a G7-en és az ENSZ klímaváltozási konferenciáján, és társalapítója volt a klímamegoldásokat támogató 200 millió dolláros Collab SOS alapnak. Ahogy a fenntarthatóság az üzleti életben is elengedhetetlenné vált, úgy lett a márkája is egyre kívánatosabb. 2018-ban visszavásárolta a Kering tulajdonában lévő 50%-os részesedést a Stella McCartney Ltd.-ben – amelyet az 17 évig birtokolt – csak azért, hogy a következő évben összeálljon Kering legfőbb riválisával, az LVMH-val. Ott kinevezték Bernard Arnault vezérigazgatónak, és a fenntarthatósággal foglalkozó különleges tanácsadó egy nyilatkozatában úgy fogalmazott, hogy „döntő tényezőnek számított, hogy ő volt az első, aki a fenntarthatósági és etikai kérdéseket nagyon korán előtérbe helyezte”.

Habár valószínűleg nem a megfelelő ruhavásárlás fogja megmenteni a bolygónkat, de az alapos és körültekintő választás mindenképpen segíthet. És ha már nem szívesen hunysz szemet a szőrme-, bőr- és tollfarmokon folyó állatkínzás felett, akkor itt az ideje, hogy megismerd McCartney állatbarát kollekcióit.