Jelentős fejlemény, hogy a nagy szórakoztatóipari stúdiók és a több ezer sztrájkoló író úgy döntött, hogy három hónapos patthelyzet után újra tárgyalóasztalhoz ülnek – közölte az írók szövetsége. A Writers Guild of America múlt héten e-mailben közölte a hírt a forgatókönyvírókkal elárulva, hogy a stúdiók megbízottja, Carol Lombardini találkozót kért a tárgyalások további folytatására vonatkozóan.
Ez az első jelentős előrelépés azóta, hogy május elején megszakadtak az egyeztetések az írók és a stúdiók között, ami patthelyzetet eredményezett, és súlyos következményekkel járt a forgatókönyvek gyártására az Egyesült Államokban.
Shut it Down
A májusban kezdődött munkabeszüntetés az ország forgatókönyvírói részéről a szórakoztatóipar termelésének csaknem teljes leállásához vezetett, ami a színészek és írók tízezreit érintette. Ritkaságszámba menő módon július 14-én a színészek és az írók is egyidejűleg léptek sztrájkba, amire 1960 óta nem volt példa. Kezdetben azt feltételezték, hogy a stúdiók megpróbálják majd újra felvenni a tárgyalásokat a SAG-AFTRA-val, a színészek szakszervezetével, mivel ők nyitottabbnak bizonyultak az esetleges egyezségre, szemben az írókkal, akik jóval keményebb álláspontot képviseltek. Az évtizedek során az írók szakszervezetének tagjai többször is sztrájkoltak, legutóbb 2008-ban, amikor is 100 napig nem dolgoztak, míg a színészek utoljára 1980-ban folyamodtak ehhez az eszközhöz.
Úgy tűnik azonban, hogy a helyzet megváltozott, mivel Fran Drescher, a SAG-AFTRA elnöke és a „The Nanny” egykori sztárja éles kritikákat fogalmazott meg a stúdióvezetőkkel, köztük a Disney vezérigazgatójával, Robert A. Igerrel szemben. Ennek hatására egyes stúdióvezetők úgy vélték, hogy most az írók hajlandóbbak visszatérni a tárgyalóasztalhoz. Az írók és színészek a javadalmazási szinteket és a munkakörülményeket érintő problémák miatt kezdeményezték a sztrájkot, különösen a streaming tartalom szórakoztatóiparra gyakorolt hatásának fényében. Az írók szakszervezetének egyik tárgyalási bizottságának elnöke, Chris Keyser „egzisztenciálisnak” tekinti sérelmeiket, és ahogyan a közelmúltban a tagokhoz intézett videóbeszédében kifejtette, a túlélésükért harcolnak.
Kompromisszum?
A keményvonalas álláspont ellenére Keyser „olajágat” nyújtott a stúdióknak és arra buzdította őket, hogy a patthelyzet elhúzódása helyett inkább próbálják meg kidolgozni a megoldást a felmerült problémákra. Hangsúlyozta, hogy az írók továbbra is egységesek és jelentős hatalommal rendelkeznek az iparágban, mivel semmi sem történik a szórakoztatóiparban, amíg ők nem vesznek a kezükbe tollat és nem kezdenek írni. A stúdiók és az írók közelgő találkozója reménysugarat jelent a szórakoztatóipar fellendülésére és a folyamatban lévő vita lehetséges megoldására. A tárgyalások az aktuális helyzetben különösen nagy jelentőséggel bírnak, hiszen az Egyesült Államokban a forgatókönyvek gyártásának sorsa a tét.