test
Budapest     Debrecen     Szeged     Miskolc     Pécs     Győr     Nyíregyháza     Kecskemét     Székesfehérvár     Szombathely     Szolnok     Érd     Tatabánya     Sopron     Kaposvár     Veszprém     Békéscsaba     Zalaegerszeg     Eger     Nagykanizsa     Salgótarján     Esztergom     Dunaújváros     Hódmezővásárhely     Szekszárd     

OSCAR 2024: Az élő televíziózás reneszánsza?

Egy olyan korszakban, amelyet a streaming-szolgáltatások és a letölthető tartalmak uralnak, az élő televíziós események újjáéledése egy olyan történet, amelyet mindenképpen érdemes követni. Az ABC által közvetített 96. Oscar-díjátadó ennek az újjáéledésnek a bizonyítékának tekinthető, hiszen a Nielsen adatai szerint 19,5 millió nézőt vonzott, ami igazán lenyűgöző és négyéves csúcsot jelent. A tavalyi 18,8 millió nézőhöz képest ez már a harmadik egymást követő évben jelent növekedést, ami az élő televíziós események erőteljes visszatérését jelzi.

Az ABC és az Akadémia stratégiai lépése, hogy a díjátadó ünnepség egy órával korábban, helyi idő szerint este 7 órakor kezdődik, a nézettség megtartását célozta az esemény teljes időtartama alatt. Ez a döntés, valamint az olyan kasszasikerek jelölése, mint a „Barbie” és az „Oppenheimer”, egyértelműen kifizetődött. Ez egy figyelemre méltó váltás az elmúlt évekhez képest, amikor túlnyomórészt kevésbé ismert filmek szerepeltek a ceremónián. Az est sikeréhez talán hozzájárult az is, hogy Jimmy Kimmel negyedszerre tért vissza házigazdaként, amivel megközelítette Johnny Carson rekordját.

A Nielsen jelentése szerint az Film Akadémia gálája a legnézettebb díjátadó 2020 februárja óta. Ez az újjáéledés része annak a folyamatnak, amelyben a tömegkulturális események a járvány után visszanyerték vonzerejüket. Az Oscar mellett egyébként a Grammy-díjátadó és a Golden Globe is jelentős, 34 százalékos, illetve 50 százalékos nézettségnövekedést tapasztalt. A Super Bowl 123,7 millió nézővel új mércét állított fel, és még a Tony-díjkiosztó is szerény növekedést mutatott a nézettségben.

Az Oscar-gála legkiemelkedőbb pillanatai közé tartozotta két Oscar-jelölt Barbie-dal, Billie Eilish „What Am I Made For?” és persze Ryan Gosling emlékezetes, klasszikus hollywoodi hatásokat felvonultató külön show-ja, amikor a „I’m Just Ken” című dalt adta elő. Az ABC sikeres reklámszpot-értékesítése – a 30 másodperces szpotok ára 1,7 és 2,2 millió dollár között mozgott – szintén alátámasztja az esemény kereskedelmi életképességét.

Három évvel ezelőtt a világjárvány sújtotta 2021-es Oscar-gálának egy Los Angeles-i vasútállomás adott otthont, 10,4 millió nézőre esett vissza. Az esemény 2022-ben 16,6 millió nézővel fellendülést tapasztalt, részben egy pofonnak, a Will Smith és Chris Rock váratlan incidensének köszönhetően. Ez a fejlődési pálya nem csak az élő televíziós események ellenálló képességét tükrözi, hanem a televíziós nézettség változását is, ami most éppen növekszik ugyan, de tudni kell, hogy az Oscar-gála nézettsége 2018 előtt soha nem csökkent 32 millió alá.

Az élő televíziós események újjáéledése aláhúzza a közös kulturális pillanatok iránti megújult étvágyat, egyfajta visszalendülését a streaming növekedése okozta elszigeteltségtől. Ahogy a hagyományos televíziózás alkalmazkodik és gyarapszik a modern digitális korszakban, az Oscar-gálához hasonló események sikere ígéretes távlatokat jelez az élő közvetítések számára, amelyek a valós idejű látványosság varázsát-, persze köszönhetően a mozi és a hírességek időtlen varázsának.