Budapest     Debrecen     Szeged     Miskolc     Pécs     Győr     Nyíregyháza     Kecskemét     Székesfehérvár     Szombathely     Szolnok     Érd     Tatabánya     Sopron     Kaposvár     Veszprém     Békéscsaba     Zalaegerszeg     Eger     Nagykanizsa     Salgótarján     Esztergom     Dunaújváros     Hódmezővásárhely     Szekszárd     

Oscar vs Blockbusters

Sokan felháborodva vették tudomásul, hogy az új Pókember nem szerepel az idén Oscar díjra jelölt filmek között (egyedül a vizuális effektusok versenyében lesz jelen a március 27-i gálán). „10 jelölt van, és az egyik ezek közül nem lehet az elmúlt három év egyik legnagyobb filmje?” – fakadt ki Kevin Smith rendező is. Tudnunk kell, hogy a Pókember: Nincs hazaút decemberi premierje után nem sokkal bizony nemcsak a posztcovid korszak magasan lejövedelmezőbb mozija lett, de minden idők legsikeresebb filmjei közé is bekerült, és jelenlegi 1.8 milliárd dolláros bevételével mindössze öt film előzi csak meg. Peter Parker legújabb kalandját pedig nemcsak a nézők, de bizony a kritika is imádta. Miért kell a legjobb film jelöltjeinek folyton komolynak lenniük? Bekerülhet-e egy blockbuster az akadémia kedvencei közé, vagy automatikusan kezeljük elvetendő kategóriaként?

A díjkiosztók nézettsége, sőt azt kell mondjam nimbusza is bizony évről évre csökken. 1998-ra tehető a nézettségi csúcs, amikor éppen egy rekorder (2.1 milliárd dollárjával jelenleg is minden idők 3. legsikeresebb filmje) blockbusternek, a Titanicnak sikerült bezsebelnie nem kevesebb, mint 11 díjat, amivel beállította Ben-Hur rekordját. Több mint 55 millióan követték ebben az évben az eseményt. Persze nem szuperhősfilmről beszélünk, hanem egy igaz történetről, egy katasztrófamoziról, az akadémia nem akart mindenképp egy művészfilmet a szájunkba tolni. Bár Leóért nem izgulhattunk, és Kate Winsletnek is jó tíz évet kellett még várnia a maga Oscarjára, azért a film rajongói mégis örvendezhettek, hiszen óriásit tarolt a gálán. Hasonló diadalra 2004-ig kellett várni, amikor is Peter Jackson Gyűrűk Ura trilógiájának záróeposzát, A király visszatért díjazták ugyanennyi szobrocskával – ő egyébként az összes jelölését díjra váltotta az estén. A film nemcsak az akadémiánál, a mozipénztárakban is óriási siker volt, 1.1 milliárdos bevételével megközelítette Cameron Titanicját, és a maga idejében minden idők második legsikeresebb filmjévé vált (ma már 24 alkotás előzi meg).

A műsor nézettsége 2018-ban 30 millió alá esett, a járvány elterjedése előtti utolsó Oscart – noha beválogatták a milliárdos bevételt produkáló Jokert is – már csak 23 millióan követték, tavaly pedig ez a szám 10.4 millióra zuhant.

Visszakanyarodva napjainkhoz, a legjobb film mezőnyében mindössze egy mozinak sikerült az Egyesült Államokban átlépnie a 100 millió dolláros határt – és nevezhetjük ezt afféle magányos „posztcovid blockbusternek” -, ez pedig Denis Villeneuve Dűnéje volt. A világjárvány miatt több mint egy évet csúszott alkotást hatalmas elvárás előzte meg. Annak idején úgy gondolták, hogy szinte lehetetlen filmre vinni Frank Herbert 1965-ös regényét, Alejandro Jodorowsky próbálkozása zátonyra futott, végül semmi nem lett belőle, és valljuk be David Lynch sem járt túl nagy sikerrel 1984-ben. A Warner Bros. a kasszáknál való siker függvényében döntött csak a folytatás mellett, amit végül szerencsére beígértek jövő évre. Merthogy Villeneuve megugrotta azt a bizonyos lécet, és a mozi bizony nagyon jól sikerült!

Napjainkban, a streaming szolgáltatók bizony sokszor jobb produkciókkal állnak elő a mozifilmeknél, és a jelöltek között is évről évre egyre nagyobb számban vannak jelen (a legjobb film díjára jelölt alkotások fele debütált a Netflix, az HBO Max és az Apple TV+ platformokon, vagy jelent meg nem sokkal a mozipremier után). Ebben a korban, amikor a hosszúra nyúlt pandémia után újra be kell csalogatni az embereket a filmszínházakba, talán nem ártott volna elismerni valamit, ami olyan erősen helyt tudott állni – mind bevétel tekintetében, mind a közönség előtt -, mint a mi Pókemberünk.