test
Budapest     Debrecen     Szeged     Miskolc     Pécs     Győr     Nyíregyháza     Kecskemét     Székesfehérvár     Szombathely     Szolnok     Érd     Tatabánya     Sopron     Kaposvár     Veszprém     Békéscsaba     Zalaegerszeg     Eger     Nagykanizsa     Salgótarján     Esztergom     Dunaújváros     Hódmezővásárhely     Szekszárd     

Yes Chef!

A mackó (The Bear) nagysikerű első évada után júniusban megérkezett a második „fogás” is, amely épp olyan ínycsiklandóra sikerült, hogy nem csak az év, de az elmúlt évek legjobbjai között kell emlegetnünk. A gasztronómia és a film világának összekapcsolása azonban semmiképp nem új keletű, nézzük csak erre a legjobb példákat!

Lasse Hallström klasszikusában, a Csokoládéban (2000) az 1950-es évek végén egy kis francia faluba érkezik Vianne Rocher (Juliette Binoche) kislányával, és csokoládéüzletet nyit. Ellenállhatatlan csokoládékreációi hamarosan rabul ejtik az ott lakókat, de a konzervatív polgármester részéről ellenállásába ütközik, aki fenyegetést lát a lány növekvő befolyásában. Miközben Vianne örömet és élvezetet hoz a közösségnek, a polgármesterrel való összecsapása egyre jobban elfajul, de a csokoládé és a szabadság erejével feltárja az eltemetett titkokat, és megváltoztatja a falusiak életét.

Másik nagy kedvencünk a Pixar mesterműve, a L’ecsó (2007), ahol Remy, a rendkívüli ízlelő- és szaglóérzékkel rendelkező patkány arra törekszik, hogy mesterszakács legyen, és valószínűtlen szövetséget köt Linguinivel, egy tekintélyes francia étterem mosogatófiújával. Remy hihetetlen ételeket készít Linguininek, mialatt titokban tartja valódi kilétét. Miközben eligazodnak a kulináris világ kihívásai között, felfedezik, hogy bárki tud főzni, függetlenül a származásától vagy a fajától.

A Julie & Julia (2009) két igaz történetet fon össze: a híres séf, Julia Child (Meryl Streep) történetét kulináris karrierjének első éveiből, valamint Julie Powellét (Amy Adams), egy fiatal New York-i lányét, aki arra törekszik, hogy egy év alatt megfőzze Julia szakácskönyvének mind az 524 receptjét. Julie egy népszerű blogban dokumentálja tapasztalatait, inspirációt és célt talál a kulináris kihívásban, miközben a film rávilágít az ételek átalakító erejére és Julia Child receptjeinek tartós hatására.

fotograma

Jon Favreau nagyszerű mozija, A séf (2014) Carl Casper, a neves séf történetét követi. Az egyik nap összeszólalkozik a Twitteren Ramsey Michael ételkritikussal, akit csípős hozzászólásokkal illet, és emiatt kirúgják az állásából. Elhatározza, hogy újra feléleszti a főzés iránti szenvedélyét, ezért Carl fiával és hűséges barátjával food truck vállalkozásba kezd. Együtt indulnak el egy országot átszelő útra, ahol ínycsiklandó ételeket szolgálnak fel, és újra megteremtik Carl kapcsolatát a családjával és a főzés örömével.

Az ételművész (2015) Adam Jones, egy tehetséges, de problémás séf sztorija, aki miután pusztító viselkedése és drogfüggősége miatt mindent elveszített, keresi a megváltást… természetesen a konyhában. Londonba költözik, hogy összeállítson egy kiváló konyhai csapatot, és megvalósítsa álmát, a harmadik Michelin-csillagot. Miközben személyes démonjaival küzd és kemény konkurenciával néz szembe, természetesen leginkább kulináris képességeit kell bizonyítani, és meg kell találnia a belső békéjét a professzionális főzés könyörtelen és hatalmas nyomás alatt álló világában. Az ételművész egy szórakoztató mozi a mindig nagyszerű Bradley Cooper főszereplésével. A film tanácsadója Gordon Ramsay volt, ez számomra garancia a minőségre és a szórakozásra

És végül egy igazán friss alkotás a tavalyi évből: A menü (2022) egy amerikai horrorkomédia Mark Mylod rendezésében. A főszerepben Ralph Fiennes játssza Julian Slowik sztárszakácsot, az asszisztensét pedig Hong Chau. A történet egy vendégcsoportot követ, akik részt vesznek egy vacsorán a Hawthornban, ahol az étkezés során nyugtalanító kinyilatkoztatások és baljós események bontakoznak ki. Az este előrehaladtával titkok kerülnek napvilágra, a feszültségek fokozódnak, és a vendégek halálos következményekkel néznek szembe. A filmet a Torontói Nemzetközi Filmfesztiválon mutatták be, és eredetiségét mind a kritika, mind a közönség kitörő örömmel ünnepelte.