Ha bárki be szeretné bizonyítani, hogy a játékosfigyelés és az új játékosok igazolása terén mennyire fontossá vált a tudatos szakmai háttér, akkor elegendő a Paris Saint-German eredményeire rámutatni. Erre a klubra általánosan jellemző ugyanis a hozzáállás, hogy bármely sportágban is építenek csapatot, a legtöbb esetben a leghíresebb, legdrágább játékosokat igazolják a csapatba. Aztán a közönség, a szakemberek, szinte mindenki várja az óriási eredményeket, de azok csak nem jönnek. Mert egyértelmű, hogy a csapat csak csapatként tud működni, nem elég az egyéni sztárok összeverbuválása.
Fociból kettes alá
Ha csak a nagy közönségkedvenc focit nézzük, bár a francia bajnokságot sikerült az új befektetéseknek köszönhetően megnyerni, de semmiképp nem lenézve a többi francia klubcsapatot, akik nagyon messze vannak a PSG szintjétől már budget terén is, ez nem nagy siker. Tehát itt értelmezhető az a fajta gondolkodásmód, hogy ha elegendő pénzt beletesz az ember a játékosok vásárlásába, az úgyis hozni fogja az eredményt. Ennek viszont alapfeltétele, hogy az a különbség valóban drasztikus legyen az anyagiak terén, és a többi csapat megközelítőleg se tudjon annyit költeni. Úgy néz ki, hogy a hazai bajnokság szintjén ez sikerül is, legalábbis majdnem mindig, hiszen azért például a 2016-17-es bajnoki idényben még ezen a területen is elbukott a csapat. Az igazi értékmérő azonban a tudatos munkával kapcsolatban az európai színpadon nyújtott teljesítmény. Itt igencsak gyengén áll a PSG, hiszen összesen egyszer tudott a Bajnokok Ligája döntőig menetelni – a 2019-20-as idényben -, de a fináléban ott is elbukott, mondhatni simán. Pedig a világ legnagyobb sztárjai azért jelen vannak a klubban. Kylian Mbappe, Lionel Messi, Neymar, de sorolhatnánk még azokat a csúcs játékosokat, akik a klubot erősítik. Sok szakember mondja azt, hogy ezek közül a sztárok közül egy is elég lenne ahhoz, hogy bármelyik csapat megnyerje a Bajnokok Ligáját, ha valóban csapatként is tudna funkcionálni az együttes. A klub komoly mélypontra került az ezredfordulót követően, majd 2011-ben megkezdődött egy vadonatúj korszak, amikor az elnök Nasser Al-Khelaifi lett, és a katari milliárdok elkezdtek ömleni a csapathoz. Ha most így utólag visszanézi az ember az eredményeket, azért több mint tíz év alatt nem túl nagy sikerrel járt mindez, és bár senki nem tudja a konkrét összeget, ami elköltésre került az álomcsapat megépítésére, de az biztos, hogy az elért győzelmek tekintetében kimondottan rossz befeketésnek tűnik.
Az igazi eredmény
De már a 2011-es nagy bejelentéskor a valódi szakemberek pontosan tudták, hogy az csak egy jó járulékos haszon lesz, ha a csapat valóban feljut majd a csúcsra. Azonban egy klubnak a bevételét nem csak a kupagyőzelmek adják. Nyilván nem hanyagolható el az első helyért járó pénzdíj, de a szurkolóktól és szponzoroktól származó bevételeket meg sem közelíti. Gondoljunk csak bele, mekkora hír volt legutóbb a Messi féle igazolás. Mekkora felhajtást csinált a média, és hogyan kezdtek őrült tempóban fogyni a PSG-s Messi mezek. A merchandising, azaz a sportrendezvény arculatátvitele az egyik húzó tétel a bevételek terén, és ha belegondolunk abba, hogy a világon jelenleg legnagyobb mennyiségben eladott mezek ranglistáján csak Messi pólóból 1,2 milliót vásároltak 2021-ben, míg Mbappé mezéből 790 ezret adtak el. Már csak ha ezt a két játékost nézzük, és ennek az igen impozáns mennyiségnek a bevételét, akkor olyan nagy gond nem lehet a klub anyagi helyzetével. Hiszen még ott vannak a jegyeladások, az egyéb kiegészítők értékesítése, és ezek pontosan mutatják azt, hogy mi is a legfontosabb a mai modern fociban. A klub új korszakának megkezdésekor sokan beszéltek az afrikai pénzek kimenekítéséről, egyéb dolgokról, melyhez jó üzlet még a profitot nem is termelő foci is. Hát ha megnézzük a kívülről látható számokat, akkor ez nagyon úgy néz ki, hogy bár a szurkolók nem lehetnek teljesen boldogok, de addig, amíg csak két sztárjátékos mezéből 2 millió db pólót vásárolnak, addig azért a befektetők nem szomorkodnak.