test
Budapest     Debrecen     Szeged     Miskolc     Pécs     Győr     Nyíregyháza     Kecskemét     Székesfehérvár     Szombathely     Szolnok     Érd     Tatabánya     Sopron     Kaposvár     Veszprém     Békéscsaba     Zalaegerszeg     Eger     Nagykanizsa     Salgótarján     Esztergom     Dunaújváros     Hódmezővásárhely     Szekszárd     

E-sport: Stagnáló növekedés és csökkenő nézettség

A Madison Square Garden Company hat évvel ezelőtti belépése az e-sport világába jelentős növekedést és virágzó iparágat ígért. A valóság azonban egészen másként alakult. Mivel az e-sport bevételei elmaradtak a várakozásoktól, a befektetők pedig egyre szkeptikusabbak lettek, a csapattulajdonosok mostanra olyan gazdasági realitásokkal szembesültek, amelyek költségcsökkentő intézkedésekhez, alkalmazottak elbocsátásához, sőt a csapatok eladásához vezettek – akár veszteségesen is.

A hanyatlás

Az egyik aggasztó tendencia a nézettség nyilvánvaló csökkenése. Az Egyesült Államok legnagyobb e-sport ligájának, a League Championships Seriesnek a 2023-as tavaszi szezonjában a nézett órák száma 13 százalékkal csökkent az előző évhez képest, és még jelentősebb, 32 százalékos a visszaesés, ha a 2021-es adatokhoz viszonyítunk. Ezek a számok rávilágítanak arra, hogy az iparágon belül önvizsgálatra és újraértékelésre van szükség.

Rod Breslau, játék- és e-sportelemző hangsúlyozza a problémák kezelésének fontosságát, mondván, hogy túl sok volt a hype anélkül, hogy megfelelő értéket szolgáltattak volna. Egyértelmű, hogy az e-sport ágazatnak mélyreható vizsgálatot kell végeznie, hogy jobban megértse és kezelje a hanyatláshoz hozzájáruló tényezőket.

Annak ellenére, hogy az e-sportban nagy versenyek zajlanak és ehhez jelentős bevételeknek kellett volna társulni, a csapatok és ligák nehezen tudtak nyereséget termelni. A streaming platformokkal való partnerségek megfeneklenek, a szponzorok csökkentik a reklámköltségvetéseiket, a csapattulajdonosok pedig veszteségesen működnek, miközben a játékosok jövedelme tetemes kiadást jelent. Ez a kihívásokkal teli pénzügyi helyzet a túl drága játékosok elengedéséhez, elbocsátásokhoz, sőt értékes csapathelyek eladásához is vezetett.

A FaZe Clan, egy kiemelkedő e-sport szervezet részvényeinek árfolyama zuhanni kezdett, és a Nasdaqtól (amerikai tőzsde) törlésről szóló értesítést kaptak, ezért a vállalat kénytelen volt elbocsátani alkalmazottai jelentős részét. Más csapatok, például a Cloud 9 és a TSM szintén költségcsökkentő intézkedéseket hajtottak végre, és kevesebbet szerepelnek a bajnokságokban. A TSM a League Championship Seriesben való helyét adja el, ami csapást jelent a liga presztízsére is.

A pénzügyi teher

A League of Legends mögött álló Riot Gamesre most nagy nyomás nehezedik az ügyben, hogy foglalkozzon a bajnokságaiban részt vevő csapatok pénzügyi kihívásaival. Míg a Riot az érdeklődés felkeltésére használta a versenyeket, addig a jelentős összegeket befektető csapattulajdonosok viszont a nyereségességre törekszenek. A Riot erre úgy reagált, hogy eltörölte a nevezési díjakat a fejlesztési ligában, ami potenciálisan csökkentheti a csapatok költségeit.

Összefoglalva, az Egyesült Államokban az e-sport nehéz helyzete szükségessé teszi a jelenlegi állapotok újraértékelését. A nézettség csökkenése, a csapatok és ligák pénzügyi kihívásai azt jelzik, hogy jelentős változásokra van szükség. Csak a problémák kezelésével és a növekedés új útjainak megtalálásával nyerheti vissza az e-sport a jól jövedelmező helyét a szórakoztatóiparban.