test
Budapest     Debrecen     Szeged     Miskolc     Pécs     Győr     Nyíregyháza     Kecskemét     Székesfehérvár     Szombathely     Szolnok     Érd     Tatabánya     Sopron     Kaposvár     Veszprém     Békéscsaba     Zalaegerszeg     Eger     Nagykanizsa     Salgótarján     Esztergom     Dunaújváros     Hódmezővásárhely     Szekszárd     

Szponzorációs viták a Borussia Dortmundnál

A Borussia Dortmund, Németország egyik legnagyobb múltú futballklubja büszke munkásosztálybeli gyökereire és közösségi elkötelezettségére. A Ruhr-vidéki ipari régióban található klub híres a berendezkedéselleness mentalitásáról. Ezt a nézetet kérdőjelezik meg, miután a Rheinmetall, egy vezető német fegyvergyártó céggel kötött vitatott szponzori szerződést, amelyet csupán néhány nappal a Dortmund nagy érdeklődéssel várt, Real Madrid elleni Bajnokok Ligája-döntője előtt jelentettek be.

A szerdán nyilvánosságra hozott hároméves partnerség a Rheinmetallnak reklám- és marketingjogokat biztosít a dortmundi stadionban és a klub területén. A megállapodás azonban kizárja a klub ikonikus fekete-sárga mezén való elhelyezést. A megállapodás pénzügyi feltételeit nem hozták nyilvánosságra. A szponzoráció jelentős vitát váltott ki, nemcsak a szurkolók, hanem a német társadalom szélesebb rétegei körében is. A németek nemzedékei a háború után azon az elven nevelkedtek, hogy az országnak kerülnie kell a fegyveres konfliktusok szítását. Amíg például Egyesült Államok sporteseményein történő katonai bemutatók gyakoriak, Németországban igen ritkák az ilyen hazafias asszociációk.

Bár a szponzoráció vitákat váltott ki, a Borussia Dortmund éppen pénzügyi sikereinek időszakát éli. A klub, amelynek részvényeivel a német élvonalbeli bajnokságban egyedülálló módon a tőzsdén is kereskednek, idén már kétszer javította pénzügyi előrejelzéseit. Most már akár 50 millió eurós nettó nyereséggel számol, ami közel kétszerese a szezonra eredetileg kitűzött célnak. A Deloitte szerint a Dortmund a második legmagasabb bevétellel rendelkezik a német bajnokságban, és csak a Bayern München előzi meg.

A felháborodás ellenére a Dortmund sportigazgatója, Sebastian Kehl úgy nyilatkozott, hogy a szponzorációs vita helyett inkább a közelgő Bajnokok Ligája-döntőre szeretne koncentrálni. A szurkolók azonban jelentős befolyással bírnak a német labdarúgásban, és korábban is tüntettek a sportág integritását veszélyeztetőnek vélt kereskedelmi döntések ellen. Az év elején a szurkolók reakciói miatt a liga például kénytelen volt lemondani a közvetítési bevételeket érintő megállapodásról egy magántőke-befektetési vállalattal folytatott tárgyalásokról. A dortmundi szurkolói kapcsolatok vezetői mindenesetre megerősítették, hogy a vezetőséggel folytatott megbeszélések során kifogásolták a Rheinmetall-üzletet. „Ezekben a párbeszédekben nem mindig lehet konszenzusra jutni” – közölték.

A Borussia Dortmund történelmének egyik legnagyobb mérkőzésére után a klub és a szurkolók továbbra is küzdenek a vitatott partnerség következményeivel, amely tükrözi a németországi katonai normalizációról szóló szélesebb körű társadalmi vitákat.