A távközlési piacon az évek során számos új márkanévvel találkozhattunk. A BT Cellnet az Orange és a Vodafone konkurenciájaként O2 márkanévre változott. Sok vállalat – például a Verizon és a Comcast – pedig többször is módosította a logóját. Ezek az átnevezések különböző mértékben értek el sikereket, ami így kockázatos vállalkozás volt. Bár az O2-t kezdetben ellenségesen fogadták az új márkanév és az oxigén vegyjelének egyezése miatt, azonban mégis elnyerte az Egyesült Királyság közönségének tetszését.
Amikor a Comcast 2010-ben megváltoztatta logóját, az emberek eléggé felháborodtak, ugyanis a vállalatnak mindig is borzalmas hírneve volt az ügyfélszolgálat terén (abszurdan hosszú várakozási idők, felmondhatatlan szerződések). Ezért az emberek kifogásolták azt, hogy a vállalat ennyit költött a marketingre és a márkaépítésre ahelyett, hogy az ügyfélszolgálati infrastruktúráját fejlesztette volna. Összefoglalva elég, ha csak annyit mondok, hogy a márkanév változtatások nagy figyelmet kapnak, és a „minden sajtó jó sajtó” mondás nem feltétlenül igaz a távközlési ágazatra. Idén, azaz 2022-ben a PPF távközlési holdingóriás merész lépésre szánta el magát, és a nemrégiben felvásárolt közép-kelet-európai érdekeltségeket (korábban Telenor Bulgáriában, Magyarországon és Szerbiában) Yettel névre keresztelte át.
Hátteret biztosítva
Mohamed ElSayad, a Yettel Magyarország kereskedelmi igazgatója szerint „a Yettel nem rendelkezik konkrét jelentéssel; az ügyfelek számára azt fogja jelenteni, hogy milyen tartalommal és szolgáltatásokkal fogjuk megtölteni a jövőben”. Számunkra az új név határozottan jiddisül hangzik, és a Decision munkatársainak reakciói a névváltoztatással kapcsolatban meglehetősen semlegesek voltak. Marketingszakértőink rámutattak, hogy ilyen semlegesség mellett ElSayad úrnak igaza van, amikor azt mondja: „A Yettel megítélése a közép-kelet-európai régióban teljes mértékben azon fog alapulni, hogy a vállalat mit tesz a márka építése érdekében.”
Ennek érdekében több innovációt is terveznek, és ez nem csak szavakban nyilvánul meg. Alig egy héttel az új márkanév bevezetése után – március 1-jén – a Yettel minden ügyfél számára elérhetővé tette a „virtuális SIM-kártyáját”. Az „eSIM”-nek nevezett eszköz lehetővé teszi, hogy az emberek anélkül csatlakoztathassák készülékeiket, hogy egy kis műanyag chippel kellene babrálniuk. Az ügyfeleknek tehát többé nem kell a hagyományos SIM kártyát behelyezniük az eSIM-kompatibilis eszközökbe. Ehelyett a Yettel előfizetői egyszerűen aktiválhatnak egy QR-kódot, hogy mobiltelefonjukat, táblagépüket vagy intelligens kiegészítőiket a Yettel hálózatához csatlakoztathassák. Ez az „apró” változás hatalmas előnyökkel jár az ügyfelek számára. Amellett, hogy megszűnik a felesleges műanyaghasználat, az eSIM-ek szinte azonnali telepítést tesznek lehetővé és elérhetővé válik az is, hogy akár több telefonszámot használjanak ugyanazon az eszközön. Talán a legfontosabb, hogy ha a készüléket elveszítik vagy ellopják, az eSIM-et nem lehet a tulajdonos beleegyezése nélkül eltávolítani a telefonból, így az könnyen nyomon követhető marad. Ezen túlmenően az eSIM-ek lehetővé teszik, hogy azok az eszközök, amelyek korábban nem tudtak közvetlenül csatlakozni a mobilinternethez, közvetlen internetkapcsolattal rendelkezzenek.
Egy márka felépítéséhez nemcsak innovációra van szükség, hanem néha humanitárius együttérzésre is. Így a Yettel most az ukrajnai orosz invázió miatt kitelepítettek megsegítésére tett lépéseket. ElSayad úr elmondta „jelenleg jóváírjuk az ukrán telefonszámokra irányuló nemzetközi hívások díját, és ugyanez vonatkozik az ukrajnai ügyfeleink roaming adat-, hang- és SMS-díjaira is. Több mint 40 000 feltöltött SIM-kártyát biztosítunk ingyenesen az ukrán menekülteknek, amelyek a SIM aktiválásának napján korlátlan mobilinternetet biztosítanak Magyarországon, majd 5 GB mobilinternetet és 50 perc belföldi hívást (30 nap alatt felhasználható), ingyenes nemzetközi hívásokat alapdíjas ukrán telefonszámokra (visszavonásig) és ingyenes roamingot Ukrajnában (visszavonásig)”. Még nem tudni, hogy a Yettel márka sikeres lesz-e a közép-kelet-európai régióban, de az innovációk és az együttérzés egy az egyben azt jelenti, hogy a Yettel remekül indult.