Budapest     Debrecen     Szeged     Miskolc     Pécs     Győr     Nyíregyháza     Kecskemét     Székesfehérvár     Szombathely     Szolnok     Érd     Tatabánya     Sopron     Kaposvár     Veszprém     Békéscsaba     Zalaegerszeg     Eger     Nagykanizsa     Salgótarján     Esztergom     Dunaújváros     Hódmezővásárhely     Szekszárd     

A piaci rés keltése

Az induló vállalkozások kudarcának elsődleges oka, hogy nem tudnak megfelelő terméket kínálni a célpiac számára.

A startupok helyzete

Kezdjük néhány statisztikával. A startupoknak csak nagyon kis hányada képes nyereségessé válni. Tízből kilenc startupnak nem sikerül. A startupok húsz százaléka egy év után szétesik. Harminc százalékuk két éven, ötven százalékuk öt éven belül bezárja kapuit. Hetven százalékuk tíz éven belül feloszlik. Ezeknek a számoknak az elsődleges oka, hogy nem tudnak megfelelő terméket kínálni a célpiacnak. Sok cég nem képes érdeklődést kelteni termékei vagy szolgáltatásai iránt, egyes vállalatok pedig a marketinggel is küzdenek. Nem rendelkeznek elegendő pénzeszközökkel ahhoz, hogy megfelelően be tudják bemutatni a kínálatukat a kiszemelt célközönségnek.

A legtöbb ilyen problémában – a piac hiányán kívül – az a közös, hogy megoldhatóak lennének (természetesen a megfelelő erőforrásokkal). Itt jönnek a képbe az inkubátorok: segítenek a kezdő vállalkozásoknak kezelni a vállalkozásindítással járó, könnyen megoldható problémákat. Azonban a legtöbb inkubátor csak azokra a vállalkozásokra összpontosítja erőforrásait, amelyek valós piaci keresletet tudnak felmutatni termékeik vagy szolgáltatásaik iránt. Az Arquimea, egy spanyol technológiai inkubátor cég még ennél is specializáltabb feladatot lát el: ők olyan startupokat építenek fel, amelyek a piaci résekre összpontosító üzleti stratégiával rendelkeznek.

Menj a piacra

Az Arquimea azzal érdemelte ki helyét a Financial Times „Európa leggyorsabban növekvő vállalatainak” listáján, hogy a 2017-es 7 millió eurós bevétele 2020-ra több mint 72 millió euróra emelkedett. Ezt úgy érték el, hogy olyan technológiai ökoszisztémát hoztak létre, ahol az ötletek olyan megoldásokká alakulnak át, amelyek a világ fejlődését lendítik előre. Nem akármilyen diszruptív megoldásokat támogatnak, hanem bizonyos iparágakra összpontosítanak, úgymint az űrkutatás, egészségügy, védelem és biztonság, kritikus infrastruktúrák és élettudományok. A standard erőforrások mellett a vállalat az Arquimea Kutatóközpontban saját speciális K+F tevékenységet is végez. Ez egy magán kutatóközpont, amely arra született, hogy multidiszciplináris stratégiával ötleteket fejlesszen ki, és nagy technológiai és társadalmi hatású projektekben vegyen részt. Itt a termékorientált stratégiára, a piaci diverzifikációra és a nemzetközivé válásra összpontosítanak a fenntartható növekedés elérése érdekében, a jövő technológiájának megteremtése céljából. Ennek érdekében több mint 60 kutatójuk multidiszciplináris teret hozott létre a technológiák, ötletek és projektek megosztására, ezáltal javítva vállalataiknak a hatékonyságát, amikor azok végül piacra kerülnek.

Az Arquimea által megcélzott piacok hiánypótlóak lehetnek, de nem földrajzi értelemben. Jelenleg Spanyolországban, Németországban, az Egyesült Államokban és Malajziában elérhetőek az irodáik és K+F központjaik. A vállalatnak ma már több mint 20 országban vannak ügyfelei, és több mint 600 alkalmazott áll az ügyfelek rendelkezésére. Tekintettel az innováció iránti elkötelezettségükre, a vállalat nem mutatja jelét annak, hogy robbanásszerű növekedése a közeljövőben lelassulna.