test
Budapest     Debrecen     Szeged     Miskolc     Pécs     Győr     Nyíregyháza     Kecskemét     Székesfehérvár     Szombathely     Szolnok     Érd     Tatabánya     Sopron     Kaposvár     Veszprém     Békéscsaba     Zalaegerszeg     Eger     Nagykanizsa     Salgótarján     Esztergom     Dunaújváros     Hódmezővásárhely     Szekszárd     

Áremelések 2022: Egyesült Államok

Az Egyesült Államok Munkaügyi Statisztikai Hivatala szerint az előző 12 hónapban a fogyasztói árindex 8,5%-kal emelkedett 2022. márciusi zárással, miután 2021 februárjától 2022 februárjáig 7,9%-kal nőtt. A márciusi 8,5%-os növekedés 1981 decembere óta a legnagyobb 12 havi emelkedés volt. Néhány ágazatot különösen súlyosan érintett az áremelkedés. Az alábbiakban részletezünk néhányat ezek közül az emelkedések közül és azok okait.

Égő ingatlanok

Annak ellenére, hogy Miami éghajlata forró és párás, még mindig sokan választják lakhelyükül, amit az ország „legforróbb” ingatlanpiaca is bizonyít. Az Egyesült Államokban a járvány idején Miamiban nőttek a legjobban a lakbérek. Miami medián lakásbérleti díja az egekbe szökött, hiszen 2020 márciusa óta 58%-kal, havi 2988 dollárra ugrott – derül ki a Realtor.com frissen közzétett jelentéséből. A medián bérleti díjak országszerte 19,3%-kal új csúcsra, 1807 dollárra emelkedtek, és a híres Sun Belt övezetben található floridai városokban volt a legnagyobb a növekedés. A tendencia követi az ezekre a piacokra való bevándorlást az otthonról végzett munkára váltás óta, és sok lakos elhagyta a drágább Big Tech központokat. Az elmúlt két évben Miami a nyugati partról érkező műszaki szakemberek, valamint a New Yorkból érkező hedge fund-ok és kockázati tőkebefektetők kedvelt célpontja lett. Így a helyiek közül sokaknak, vagy akár a nemrégiben áttelepült lakosoknak már túl drága a város, amelyet megszerettek.

Számítógépes chipek

A számítógépes alkatrészek mindig is drága alkatrészekből készültek. Még ha valakinek nincs is prémium kategóriás PC-je, a modern CPU-k és GPU-k anyag- és munkadíjai még mindig elég magasak. Bár a nyersanyagfelhasználás nem olyan mértékű, mint például egy autó esetében, a vevő a nagy mennyiségű kutatás-fejlesztésért és gyártásért is fizet, amikor például egy grafikus kártyát vásárol. Ennek ellenére a jelenlegi árképzés még ebben az ágazatban is szélsőséges, és ennek több oka is van. Az első a 2020-ban kezdődött globális chiphiány. A chiphiány a világjárvány okozta ellátási zavarok miatt következett be. Mivel a pandémia miatt világszerte sok munkavállalónak kellett karanténba vonulnia, az ellátási láncban, amelyre a PC-hardverek támaszkodnak, nagymértékű zavarok keletkeztek.
Egy adott PC-alkatrész gyártásához nem elég csak egyetlen gyárat működtetni. Gyakran a világ különböző országaiban található számos gyárból származó, több tucat eltérő termékhez tartozó egyedi alkatrészekre van szükség egyetlen csúcskategóriás PC előállításához. Ez a munkaerő-, logisztikai és anyaghiány drágítja a hardvereket, de azt is eredményezi, hogy összességében sokkal kevesebb hardver áll rendelkezésre.
És mivel a pandémia miatt az emberek sokkal, de sokkal több időt töltenek zárt térben és otthonról dolgoznak, ez hihetetlenül nagy keresletet eredményez. Amellett, hogy a világjárvány megzavarta az ellátási láncot és a munkafolyamatokat, amelyek a PC-hardverek piacra jutásához nélkülözhetetlenek, sokkal nagyobb keresletet teremtett az olyan hardverek iránt is, amelyek képesek szórakoztatni vagy az otthoni munkavégzésben jelentenek segítséget.

Használt autók

Az Egyesült Államok Munkaügyi Statisztikai Hivatalának csütörtöki adatai szerint a használt személygépkocsik és teherautók fogyasztói árindexe 2021 januárjától 2022 januárjáig 40,5%-kal ugrott meg. Ez azt jelenti, hogy egy év alatt a városi fogyasztók számára a használt személygépkocsik és teherautók átlagára 40,5%-kal emelkedett. És amilyen sivár a piac a használtautó-vásárlók számára, a már említett számítógépes chiphiány az új járművek árát is felfelé hajtotta. Az Edmunds.com szerint az átlagos új jármű ára 46 000 USD felé közelít. Emellett a munkaerőhiány miatt kevesebb új járművet gyártanak. A Kelly Blue Book szerint az autógyártók több mint 584 000 munkahelyet nem tudtak betölteni. A kevesebb új jármű a telephelyeken azt is jelenti, hogy kevesebben adják el régi járműveiket, és ez a használt autók hiányához vezetett, ami itt is felfelé hajtotta az árakat. Mint sok, a világjárványhoz kapcsolódó ellátási láncot érintő probléma, ez sem fog egyhamar megoldódni.