A fekete péntek, amely egykor a hajnali káosz és a zsúfolt üzletek szinonimája volt, továbbra is az egyik legjelentősebb nap a kiskereskedők számára, bár a forma azóta szerencsére nagy változáson ment keresztül. Az online vásárlás megjelenése, a meghosszabbított értékesítési időszakok és a fogyasztói szokások változása felhígította a nap egyedülálló és kizárólagos őrületét, de jelentősége továbbra is megmaradt a kiskereskedelmi naptárban.
A fekete péntek eredete
A „fekete péntek” kifejezés az 1960-as évek Philadelphiájában alakult ki, és a rendőrség használta a hálaadás utáni vásárlás és az éves Army-Navy futballmeccs miatt a várost elárasztó tömegek leírására. A kiskereskedők hamar magukévá tették a kifejezést, és a pénzügyi sikerhez társították – a nyereséget pedig a „pirosból feketévé” változtatták a mérlegükben. Az évtizedek során ez a nap az amerikai fogyasztói kultúra sarokkövévé vált, az üzletek versenyeztek a korábbi nyitásért és az egyre nagyobb kedvezményekért.
Az elmúlt években a munkavállalók aktivizmusa és a vásárlási szokások változása megfordított néhány alapvető tendenciát. Sok kiskereskedő ma már zárva tart Hálaadáskor, és a hangsúly az egy hónapos akciók felé tolódott el az egynapos kiárusítás helyett.
No more…chaos
A hagyományos őrült rohanás a boltokba átadta helyét egy jóval visszafogottabb megközelítésnek. Az online értékesítés, amely a világjárvány idején jelentősen megugrott, ez pedig nagyjából szükségtelenné tette, hogy reggel ötkor keljünk fel az ajánlatokért. Az olyan kiskereskedők, mint az Amazon és a Walmart most hetekre meghosszabbítják a fekete pénteki leárazásokat, és az akciók gyakran már november elején elkezdődnek. A Best Buy például idén november 21-én kezdte meg a kedvezményeket, míg a Target hetekkel korábban indította el a „korai fekete pénteki” akciókat. Az eltolódás ellenére még mindig milliók vásárolnak személyesen a fekete pénteken, gyakran kulturális eseményként vagy egyszerűen a szabadnap eltöltésének módjaként tekintve rá. Idén várhatóan több mint 130 millióan vásárolnak majd, és a Nemzeti Kiskereskedelmi Szövetség (NRF) szerint csak egyharmaduk lesz online vásárlás. Az évek alatt közben a 2005-ben az online vásárlás ösztönzésére létrehozott Cyber Monday egy másik jelentős kiskereskedelmi eseménnyé nőtte ki magát. A fekete péntek online eladásai azonban ma már gyakran megelőzik a Cyber Monday eladásait, ami a bolti és digitális élmények zökkenőmentes keveredését tükrözi.
Miért fontos még mindig a fekete péntek?
A kiskereskedők számára a fekete péntek a fogyasztói magatartás változása ellenére is kulcsfontosságú marad, mivel az infláció visszafogja a költekezést, a kedvezmények hatékony stratégiát jelentenek a pénztárcabarát vásárlók elcsábítására. A Target és a Best Buy, amelyek a vártnál gyengébb bevétellel szembesültek, a fekete pénteki akciókat a bevételek növelésének eszközeként tekintik. Amint Brian Cornell, a Target vezérigazgatója megjegyezte, a vásárlók sokkal stratégiai szemléletűek, a kedvezményekre összpontosítanak, és az árak csökkenésekor feltöltik a készleteiket. Ez a fejlődés hangsúlyozza a fekete péntek tartós alkalmazkodóképességét a változó időkben. Bár a korábbi káosz talán már nincs meg, a fekete péntek jelentősége mind a fogyasztók, mind a kiskereskedők számára továbbra is tagadhatatlan, ami azt bizonyítja, hogy ez a kiskereskedelmi hagyomány még ma is nagyon sikeres.