Az amerikai fogyasztói társadalom egykori védjegye, a Black Friday számottevő átalakuláson ment keresztül az elmúlt években, elvesztette eredeti lelkesedésének egy részét, de megőrizte kulturális jelentőségét.
Hagyományosan a Black Friday alkalmával az amerikaiak a Macy’s és a Best Buyhoz hasonló üzletekbe özönlöttek a hálaadás napját követő napon annak reményében, hogy nagy kedvezményekkel tudnak majd hozzájutni különböző árucikkekhez. Ennek a vásárlási jelenségnek a dinamikája azonban megváltozott. Sok fogyasztó most már jóval a nap előtt találkozik az „Év legjobb áraival” a promóciós e-mailek áradatán keresztül, mivel a kereskedők agresszíven versengenek a figyelmükért és nem utolsó sorban a pénztárcájukért. A Macy’s versenytársaival együtt immár hosszabb időszakra terjeszti ki akcióit, kitolva ezzel az egykoron csak egy napra korlátozott Black Friday-t.
E változások ellenére a Black Friday nem veszítette el teljesen varázsát. Ez a nap továbbra is azt a vásárlási őrületet képviseli, amely minden évben hatalmába keríti az Egyesült Államokat. Craig Johnson, a Customer Growth Partners alapítója szerint bár a Fekete Péntek még mindig kulturális esemény, de már nem hasonlít korábbi inkarnációira, amelyeket rendkívüli tömeg és káosz jellemzett. Az online vásárlás kényelme is szerepet játszott a boltokat megrohamozó tömegek csökkenésében, de egyesek számára továbbra is vonzó maradt a személyes jelenlét az üzletekben.
A Black Friday eredete az 1960-as évekre vezethető vissza, amikor is Philadelphiában a rendőrök használták ezt a kifejezést a káosz leírására, amely akkor következett be, mikor turisták lepték el a város üzleteit. Ez az évek során a kiskereskedelmi nyereséget szimbolizáló nappá alakult. A boltok kezdetben meghosszabbították nyitvatartási idejüket, hogy több vásárlót vonzanak, de a közelmúlt trendjei megfordultak, és sokan döntöttek úgy, hogy a hálaadás napján zárva maradnak.
A Black Friday dinamikájának ezen elmozdulását a fogyasztói magatartás megváltozása is befolyásolta. November elején az online forgalmazások nőttek, azonban az utolsó pillanatban történő karácsonyi vásárlás továbbra is jelentős maradt a kiskereskedelem számára. Például vehetjük a Barnes & Noble-t, ahol magas eladási mennyiségről számolnak be a karácsonyt megelőző napokban.
Az olyan gazdasági nyomások közepette, mint az infláció és az emelkedő kamatlábak, a kiskereskedők a költési szokások változását figyelhetik meg. A fogyasztók egyre gyakrabban keresnek akciókat, és óvatosabbak a jelentős vásárlásokkal kapcsolatban. Ennek eredményeként az olyan vállalatok, mint a Best Buy az idei ünnepi szezonban arra készülnek, hogy a vásárlóközönség „nagyon akcióorientált” lesz. Ezen változások ellenére a Black Friday továbbra is az ünnepi vásárlási szezon szerves része, bár megújult formában. A kreatív promóciók és ajánlatok továbbra is vonzzák az embereket mind az online, mind a személyes vásárlások alkalmából, jelentős eseményként jelölve meg az időpontot a kiskereskedelmi naptárban, ami bizonyítja az amerikai kultúra részeként számontartott nap tartós vonzerejét.