A BuzzFeed, a digitális média terén úttörő vállalat bezárja a Pulitzer-díjjal kitüntetett hírrészlegét. A BuzzFeed News a hírnevét az ambiciózus tudósításokkal szerezte, mivel sokat fektetett az oknyomozó újságírásba, illetve irodákat nyitott a tengerentúlon is. Végül azonban nem sikerült bevételt termelnie, mert nem tudta jól összeegyeztetni a digitális hirdetésekkel és a közösségi médiaforgalom szeszélyeivel járó kockázatokat a világszerte nekik dolgozó újságírók foglalkoztatásának jelentős költségeivel. Az intézkedés a BuzzFeednél végrehajtott szélesebb körű létszámleépítés része, amely a közel 1200 alkalmazottból mintegy 60-at érint.
A Buzz
A BuzzFeed évek óta az online média meghatározó ereje. A 2006-ban alapított oldal az egyéni tartalmak és kvízek platformjaként indult, majd hamar ismertté vált addiktív és gyakran vicces cikkeiről, videóiról és különböző toplistáiról. Most azonban a 2020-as évek közepéhez közeledve úgy tűnik, hogy a BuzzFeed uralma az online média trónján a végét járja.
Ennek az okai összetettek és sokrétűek. Egyrészt a médiatér jelentősen megváltozott az elmúlt években. A közösségi média térnyerésével a hagyományos médiumoknak alkalmazkodniuk kellett az új platformokhoz és a közönség elérésének új módozataihoz. Eközben megjelentek az olyan újabb oldalak, mint a Vox és a Vice, amelyek új nézőpontokat és innovatív tartalmakat kínálnak az érdeklődőknek.
Ugyanakkor a BuzzFeednek is számos saját kihívással kellett szembenéznie. Az oldal nehezen tudta pénzre váltani a tartalmát, és a bevételszerzés érdekében nagymértékben a natív hirdetésekre és a szponzorált tartalmakra támaszkodott. Ez etikai hibákhoz, illetve összeférhetetlenség vádjához vezetett, és egyes kritikusok szerint a BuzzFeed a profitszerzés érdekében veszélyeztette újságírói integritását.
Szemtelen vagy ízléses?
A BuzzFeed-et emellett a politikai és társadalmi igazság kérdéseiről szóló tudósításai miatt is éles kritika érte. Miközben az oldalt dicsérték az olyan témákról szóló úttörő írásai miatt, mint a szexuális zaklatás és a rendőri brutalitás, azzal vádolták meg, hogy támogatja a like vadászatot és a szenzációhajhászást – különösen a Donald Trumpról és a 2016-os választásokról szóló cikkeiben.
Talán a történetben az a legjelentősebb momentum, hogy a BuzzFeed kulturális hatása kezdett csökkenni. Az egykor az ezredforduló ízlésének és trendjeinek barométereként számontartott oldal ma már úgy tűnik, hogy nehezen tud lépést tartani a legújabb divathullámokkal és mémekkel. Bár hűséges követők terén még mindig nagy táborral rendelkezik, az az érzésünk, hogy fénykorát már maga mögött tudhatja.
E kihívások ellenére a BuzzFeed továbbra is az online média egyik kiemelt szereplője. Videói és listás cikkei továbbra is milliós nézettséget generálnak, és a nemi, faji és szexuális kérdésekkel kapcsolatos tudósításai továbbra is fontosak és nagy befolyással bírnak. Ugyanakkor egyértelmű, hogy az oldal már nem az az élvonalbeli, határokat feszegető platform, amely egykor volt. Mit hoz tehát a jövő a BuzzFeed számára? Tovább fog fejlődni és alkalmazkodni a változó médiatérhez, vagy egy letűnt korszak relikviájává válik? Ezt csak az idő fogja eldönteni. De egy dolog biztos: A BuzzFeed örökre megváltoztatta az online médiát, és hatása még évekig érezhető lesz. Akár meghatározó erő marad, akár a feledés homályába merül, öröksége meghatározó tényező ezen a területen.