Budapest     Debrecen     Szeged     Miskolc     Pécs     Győr     Nyíregyháza     Kecskemét     Székesfehérvár     Szombathely     Szolnok     Érd     Tatabánya     Sopron     Kaposvár     Veszprém     Békéscsaba     Zalaegerszeg     Eger     Nagykanizsa     Salgótarján     Esztergom     Dunaújváros     Hódmezővásárhely     Szekszárd     

Kihívások az elektromos járművek bérlésében

Az elektromos járművek iránti kereslet növekedésével a bérlés megfizethető lehetőségnek tűnhet a potenciális vásárlók számára, hogy kipróbálják ezt az új technológiát. A legújabb fejlemények azonban arra utalnak, hogy hamarosan egyre nagyobb kihívás lesz a bérelhető járművek megtalálása, ez pedig elsősorban annak köszönhető, hogy az EV-k pénzügyi terheket róttak a kölcsönző cégekre, különösen a Hertzre, amely ennek köszönhetően például visszavonta a 100 000 Tesla beszerzésére vonatkozó ambiciózus terveit, mivel a Teslák viszonteladói értéke egyébként gyorsan csökken.

A Hertz tapasztalatai óriási visszhangot keltettek az egész kölcsönzési iparágban, és számos vállalatot késztettek arra, hogy jelentős árengedményekkel értékesítse EV-it. Ennek következtében az elektromos autók bérbeadása jelentősen lelassult. Az S&P Global Mobility szerint a kölcsönző cégeknek eladott elektromos autók aránya a tavalyi több mint 4%-ról idén máris 1,4%-ra esett vissza.

Az elektromos autók bérlése lehetőséget kínál a fogyasztóknak arra, hogy megismerkedjenek ezekkel a környezetbarát járművekkel, amelyek nem bocsátanak ki kipufogógáz-kibocsátást. Annak ellenére azonban, hogy a kölcsönző cégek befolyásolhatják a fogyasztói magatartást és elősegíthetik az elektromos autók elterjedését, az iparág számos kihívással néz szembe, amelyek akadályozzák ezt a fejlődést. Az egyik ilyen akadály az EV-k karbantartásával kapcsolatos logisztikai nehézségek voltak. Sok repülőtéri bérleti komplexumban nincs megfelelő töltőinfrastruktúra, és a bérlők gyakran alábecsülik az EV-k gyorsulását, ami gyakoribb balesetekhez és magasabb biztosítási díjakhoz vezet, emellett pedig még az EV-khez való alkatrészbeszerzés is nehezebbnek bizonyult, mint a hagyományos benzinüzemű járművek esetében. A bérbeadó cégek számára a legnagyobb pénzügyi kihívást mégis elsősorban a Tesla-autók gyors értékcsökkenése jelentette. A Tesla azon döntése, hogy az eladások fellendítése érdekében csökkenti az új modellek árait, a használt Teslák viszonteladói értékének erőteljes csökkenéséhez vezetett. Az iSeeCars.com egy nemrégiben készült tanulmánya szerint a használt elektromos autók gyorsabban értéktelenedtek el, mint benzines társaik, ami jelentős pénzügyi veszteségeket okoz a bérbeadó vállalatoknak, amelyek a nyereségesség fenntartása érdekében a magas viszonteladási értékekre támaszkodnak. A Hertz esetében az elektromos flotta értékcsökkenése hozzájárult ahhoz, hogy az év első negyedévében 195 millió dollárral csökkent a nyereség. E kihívások ellenére egyes kölcsönzőcégek továbbra is elkötelezettek az elektromos járművek flottájukba való integrálása mellett. Az Enterprise Mobility például továbbra is több ezer elektromos járművet kínál az Egyesült Államokban, Kanadában és Európában, és beruház a töltőinfrastruktúra bővítésébe, hogy támogassa ügyfeleit, ez az elkötelezettség pedig az EV-k iránti növekvő piaci kereslet kielégítésére irányuló hosszú távú stratégiát emeli ki.

Az EV-ket nem ismerő fogyasztók számára azonban a bérlés meredek tanulási görbét jelenthet. A kölcsönző cégek gyakran nem rendelkeznek olyan erőforrásokkal, hogy átfogó oktatást nyújtsanak e járművek üzemeltetéséről. A Hertz például online forrásokra és e-mailben küldött utasításokra támaszkodik a bérlők oktatásában. A tankolás is jelentős kihívást jelent, hiszen a kölcsönző cégek általában elvárják, hogy az EV-ket 70%-os töltöttséggel adják vissza, így a bérlőknek az utazásuk végéhez közel töltőállomásokat kell keresniük. Ez kényelmetlen lehet, különösen a repülőtereken, ahol a töltési infrastruktúra korlátozott, ráadásul a gyorstöltők elérhetősége helyenként eltérő, ami tovább bonyolítja a kevésbé városi területeken élő bérlők helyzetét.

Ezen akadályok ellenére az iparági szakértők úgy vélik, hogy az elektromos autók növekvő népszerűsége végül alkalmazkodásra kényszeríti majd a kölcsönző cégeket. Az elektromos járművek szélesebb körű elterjedése elkerülhetetlen, és a kölcsönzőiparnak is követnie kell a fogyasztói igények kielégítése érdekében.