test
Budapest     Debrecen     Szeged     Miskolc     Pécs     Győr     Nyíregyháza     Kecskemét     Székesfehérvár     Szombathely     Szolnok     Érd     Tatabánya     Sopron     Kaposvár     Veszprém     Békéscsaba     Zalaegerszeg     Eger     Nagykanizsa     Salgótarján     Esztergom     Dunaújváros     Hódmezővásárhely     Szekszárd     

STAGE: TechnoGym

Úgy tartják, hogy 2020 egy utólagos bölcsességet biztosító év volt. Mivel 2021-et írunk, már rendelkezünk tapasztalattal, ha visszatekintünk arra az évre, amelyet mindig a COVID-dal fogunk társítani. Néhány cég széthullott, míg mások virágkorukat élték. Elég idő telt el ahhoz, hogy kezdeti következtetéseket vonjunk le arról, hogy az üzleti világ hogyan változott a COVID-válság kezdete óta. A mostani elemzésünk tárgya a Technogym nevű cég, amely segít a világnak legyőzni a „lockdown testet”.

Mi a TechnoGym?

A Technogym egy olaszországi székhelyű fitneszgépgyártó cég, amely az iparág szigorúan vett prémium szegmensébe sorolható. A vállalat olyan F1-es partnerekkel rendelkezik, mint például a Ferrari és a McLaren. A McLaren elmondása szerint a Technogym olyan egyedi gépet kínál számukra, amelyet „kimondottan a Forma-1-es pilóták igényeire terveztek…az egyetlen olyan berendezés, amely képes szinte teljesen visszaadni a nyakizmok használatának módját vezetés közben”. A céget 1983-ban alapították, és azóta a világ egyik vezető prémium fitneszgépgyártójává vált. A vállalat az olasz Juventus FC, AC Milan és Inter FC futballklubokat is a partnerei között tudhatja, emellett hét olimpiára is biztosították már berendezéseiket. Európa egyik elit márkájaként nagy hírnévnek örvendenek a fitnesz ágazaton belül.

Hogyan érintette a Covid a céget?

Bár úgy tűnik, hogy egy emberöltővel ezelőtt történt, a tavalyi év ezen időszakában Olaszországnak éppen a rémisztő COVID-járvány kitörésével kellett szembenéznie. Előbb az országban, majd pedig az egész kontinensen lezárásokat vezettek be, a lezárások pedig a Technogym fő ügyfélkörét is érintették. A cég részvényárfolyama jól tükrözte a járvány korai szakaszának hatását: a Technogym részvények értéke a felére csökkent mindössze két rövid és ijesztő hónap alatt, azóta viszont egyenletesen visszanyerték régi pozíciójukat.

STAGE: TechnoGym

Hogyan változott a stratégiájuk a Covid alatt?

Ahhoz, hogy megértsük a Technogym talpraállását, pusztán annyit kell tennünk, hogy megnézzük a honlapjukat. Szembetűnő lesz, hogy egy kifejezett területtel fogunk találkozni: az otthoni edzéssel. A honlapjukon szereplő öt termékből öt épül az otthoni edzések köré. Ez azonban nem kelti az egyhangúság érzését, mivel minden termékük más irányból közelíti meg az otthoni edzést. Az egyik ilyen termék egy szobakerékpár képernyőjén keresztül streamelhető „csoportos” online fitneszedzésekre koncentrál, egy másik berendezés egy teljes súlyemelő gép, amely gyakorlatok széles választékát kínálja, míg olyan termékük is elérhető, amely a test törzsizmainak stabilitására koncentrál egy fitneszlabda home office székként való alkalmazásán keresztül. A fitneszgépek és online edzésprogramok közvetlenül a vásárlóknak történő árusítása 50%-kal növekedett 2020 első félévében.

Az otthoni edzőterem felállításának fókusza hosszú tervezés eredménye. A cég vezérigazgatója a következő megállapításokat tette: „az otthoni és fogyasztói szegmens négy éven belül akár a teljes bevételünk körülbelül 50%-át is kiteheti. A haszonkulcs pedig megegyezik a professzionális szegmensével”. Sok cég kényszerült változtatásokra a múlt évben, azonban nagyon kevesen tudták mindezt sikeresen megvalósítani a gyakorlatban. A Technogym sikere azzal magyarázható, hogy már évekkel ezelőtt megkezdték a változtatások előkészítését. Ha nem szenteltek volna elsődleges figyelmet az otthoni edzésekhez alkalmas gépek tervezésére – és e gépek nem lettek volna elérhetőek a lockdown korai szakaszaiban –, akkor egy rossz év egy végzetes évvé válhatott volna. Az edzőgépek és online edzésprogramok közvetlenül a vásárlóknak történő árusítása 50%-kal növekedett 2020 első félévében. A cég régóta készült az edzések jövőjére, és amikor az a bizonyos jövő sokkal korábban és más formában köszöntött be, mint azt bárki várta volna, készen álltak.

Sikeres volt a stratégiaváltás?

A 2020-as megpróbáltatások ellenére a Technogym tőzsdei kapitalizációját még mindig kicsivel több, mint 2 milliárd EUR-ra becsülik. A részvényei egyelőre nem tértek vissza a válság előtti szintre, de nehéz meghatározni, hogy milyen trendet mutattak volna a válság nélkül. A vállalatnak egy olyan időszakban sikerült talpra állnia, amelyben sok iparág zuhant össze és kényszerült térdre. A professzionális eszközök szegmense újra fel fog pörögni, amint be lesz oltva Európa népessége, és még ha pontosan nem is tudjuk, hogy ez mikorra fog bekövetkezni, biztosra vehető, hogy jelentős visszapattanásra számíthatunk. Az egyetlen kérdés csupán, hogy vajon a fitneszlabda ugyanolyan magasra fog-e pattanni, mint korábban.