Musk a Twitter élén
Alig néhány héttel ezelőtt a Twitter igazgatótanácsa a „mérgező tabletta” manővert választotta, hogy kezelje Elon Musk sokkoló ajánlatát. A világ leggazdagabb embere – látszólag a semmiből – részvényenként 54,20 dollárt ajánlott fel a közösségi médiavállalat megvásárlására. A méregtabletta egy olyan védekezési taktika, amelyet a céltársaságok alkalmaznak az ellenséges felvásárlási kísérletek megakadályozására vagy elrettentésére.
A mérgező tabletták lehetővé teszik a meglévő részvényesek számára, hogy további részvényeket vásároljanak kedvezményes áron, ezzel hatékonyan hígítva az új, ellenséges fél tulajdonosi érdekeltségét. Ebben az esetben Musk volt az „ellenséges” fél. De 11 napon belül a Twitter teljesen megváltoztatta az álláspontját.
Ekkorra Musk már megszerezte a finanszírozást az ajánlatához, és a saját platformján többszörös tweetekkel támadta a vállalatot. Több órás megbeszélés és a Twitter terveinek és pénzügyeinek áttekintése után a 11 igazgatósági tagnak két fő kérdésre kellett válaszolnia. Először is, vajon többet érhet-e a vállalat részvényenként 54,20 dollárnál? Másodszor pedig, megjelenhet-e más ajánlattevő? Egy nap alatt a Twitter igazgatótanácsa arra a határozott következtetésre jutott, hogy nem és nem. Ez pedig egyenesen vezetett a világot megrendítő 44 milliárd dolláros üzlethez.
Bár sokkoló – különösen a nagyon nyilvános fordulatot tekintve -, azonban a bennfentesek elárulták, miért alakult úgy, ahogyan alakult. A lényeg az, hogy a Twitter igazgatótanácsának nagyon kevés mozgástere volt, és Musk olyan típusú vevőt képviselt, akiről senki sem tanul az üzleti iskolákban. Sokféle vevőtípus létezik, amelyekkel az üzletkötési tanácsadók készek szembeszállni – ellenségesek, agresszívek, olyanok, akik alul ígérnek, majd hajlandóak tárgyalni -, de Muskkal a Twitter egy ismeretlen vevőtípussal állt szemben, olyannal, aki nem engedett az árból és kész volt nyilvánosan szidni a vállalatot, valamint jelentős vagyonát felhasználni, hogy korlátozott körültekintéssel is megállapodásra jusson. Végül a Twitter elnökének nem volt más választása, mint bejelenteni, hogy „az Elon által tett ajánlat képviseli a legjobb értéket a részvényeseink számára”.
A Wall Street medvéje
Míg a Twitter részvényei viszonylag jól teljesítettek, a piac többi része manapság hatalmas küzdelemre kényszerül. Az S&P 500 áprilisban közel 9 százalékot zuhant, ami 2020 márciusa óta a legnagyobb havi visszaesés, mivel az emelkedő kamatlábak és a magas infláció aggodalmakat keltett a fogyasztói hangulatot illetően. Az Amazon és az Apple – a piac két haranglábának számító vállalat – év eleji eredményei elmaradtak az átlagostól, ami kikristályosította az emelkedő költségekkel és a kínálati korlátokkal kapcsolatos félelmeket. Összességében a piac 2022-ben több mint 13 százalékkal esett, ami azt mutatja, hogy sok befektető jutott ugyanarra a következtetésre: a gazdaság hamarosan visszaesik, és bármerre néznek, mindenhol bajokat látnak.
Az elszabadult infláció és az azt megfékezni hivatott kamatemelések megnehezítik a fogyasztók életét. Kínában a pekingi Zero COVID-politika miatti súlyos Covid-zárlat, és az ukrajnai invázió súlyosbítja a határokon átnyúló áruforgalom folyamatosságát, ami hozzájárul az élelmiszer- és energiaárak emelkedéséhez, és veszélyezteti a vállalati profitokat. Elemzők szerint a Wall Street pesszimizmusa valószínűleg nem fog megszűnni, amíg a főbb aggodalmakra okot adó dolgok nem oldódnak meg, és hogy ez mikor fog bekövetkezni, azt nem lehet tudni. Ezek az eredmények arra késztették az elemzőket, hogy felülvizsgálják a 2023-ra vonatkozó várakozásaikat. Az Oxford Economics előrejelzése szerint a növekedés 2 százalékra lassul, mások viszont recessziót jósolnak.
Airbnb – Örökké távol
Az Airbnb, amely régóta a rugalmasabb munkahelyi modellek híve, korábban 2022 szeptemberét jelölte meg az irodákba való visszatérés dátumaként. A vállalat vezérigazgatója, Brian Chesky úgy döntött, hogy felülvizsgálja a szeptemberi időpontot, és helyette új mércét állít fel a technológiai iparágban. A cég 6000 alkalmazottjának mostantól lehetősége van arra, hogy tartósan távmunkában dolgozzon. Álláspontjának van értelme, hiszen 2021-ben a vállalat vendégei közül körülbelül minden ötödik használta az Airbnb ingatlanjait távmunkára. Az Airbnb azt is lehetővé tette az amerikai alkalmazottainak, hogy az ország bármely pontjára költözhetnek anélkül, hogy csökkenne a javadalmazásuk. Mivel az amerikaiaknak még mindig csak 10%-a dolgozik távmunkában, ez a második pont még forradalmibb lehet, mivel évtizedek óta az emberek sokkal többet kaptak New Yorkban és San Franciscóban, de ezt a megnövekedett jövedelmet ellensúlyozták az őrült megélhetési költségek ezeken a rendkívül felkapott helyeken. Ha valaki hatékonyan tudja végezni a munkáját vidékről, akkor egy nagyvárosi fizetéssel járó állás különösen vonzó lesz az ország legjobb introvertált vagy természetkedvelő munkavállalói számára. Ha az Airbnb ezzel a modellel boldogulni tud, akkor Pandora munkáltató-munkavállaló szelencéje tényleg soha nem fog bezárulni.