A Valentin-napnak hosszú és összetett története van. Az ünnep gyökerei az ókori római időkre nyúlnak vissza, amikor is február közepén tartották a Lupercalia nevű fesztivált a tavasz kezdetének megünneplésére. Ezen a mulatságon a férfiak egy dobozból húzták ki egy nő nevét, akivel aztán a rendezvény ideje alatt egy párt alkottak. Az 5. században Gelasius pápa február 14-ét Szent Valentin (magyarul Szent Bálint) napjává nyilvánította, egy Valentin nevű, a 3. században élt keresztény vértanú tiszteletére. Szent Bálint életének és halálának pontos részletei nem tisztázottak, de állítólag azért börtönözték be és végezték ki, mert titokban a házasság szentségét közvetítette keresztény pároknak egy olyan időszakban, amikor a Római Birodalom szigorúan betiltotta ezt a gyakorlatot.
Az idő múlásával az ünnep a romantikus szerelemmel társult. A szerelmeslevelek és ajándékok küldésének hagyománya a 15. és 16. században vált népszerűvé, és a 18. és 19. századra pedig az ünnep már teljesen elüzletiesedett a csokoládék, virágok és egyéb ajándékok vásárlásával. Manapság a Valentin-napot a világ számos országában a szerelmesek ünnepeként tartják számon.
A modern Valentin
A Valentin-nap az évek során egyre inkább üzletté vált, mivel a vállalkozások megragadták a lehetőséget és az ünnephez kapcsolódó termékekkel, illetve szolgáltatásokkal árasztották el a világot. A Valentin-nap gazdaságra gyakorolt hatása hihetetlenül átfogó. Csak az USA-ban a 2019-es évben több mint 20,7 milliárd dollárt költöttek e nap kapcsán.
Az egyik legfontosabb ismérve annak, hogy a Valentin-nap kommercializálódott, az üdvözlőkártyák tömeges gyártása és értékesítése. Ezek a kártyák, amelyek a tömeggyártott, előre nyomtatott mintáktól a kézzel készített, személyes alkotásokig terjednek, az ünnep egyik alapdarabjává váltak és évente emberek milliói adják egymásnak őket. Az üdvözlőkártyákon kívül az ünnephez kapcsolódik a csokoládé, a virágok, az ékszerek és más ajándékok értékesítése is. A kiskereskedők és a virágüzletek gyakran kínálnak különleges akciókat és leárazásokat a Valentin-napot megelőző hetekben, így ösztönözve a fogyasztókat arra, hogy ajándékokat vásároljanak szeretteiknek.
Az éttermek és más szolgáltató vállalkozások is felugrottak a Valentin-nap szekerére, és különleges csomagokat, ajánlatokat és romantikus étkezési élményeket kínálnak a pároknak. Az ünnep az utazási és idegenforgalmi ágazat számára is nagy jelentőségűvé vált, mivel sokan romantikus kiruccanással vagy nyaralással szeretnék felejthetetlenné tenni ezt a napot a szerelmük számára. Összességében a Valentin-nap elüzletiesedése nagy pénzkereseti lehetőséggé tette ezt az ünnepet a vállalkozások számára, hiszen évente több milliárd dollárt költenek ajándékokra, étkezésekre, utazásokra és egyéb kapcsolódó termékekre.