A Walgreens, az Egyesült Államok egyik legnagyobb gyógyszertárlánca bejelentette, hogy a következő három évben mintegy 1200 üzletet zár be a költségek csökkentése és az üzletmenet újrarendezése érdekében.
A döntésre akkor került sor, amikor az anyavállalat, a Walgreens Boots Alliance közel 1 milliárd dolláros működési veszteséget mutatott ki a 2024 augusztusában végződő negyedévre – , ami a tavalyi év azonos időszakának veszteségének éppen kétszerese. Míg a bezárások a vállalat nyereségesség javítását célzó stratégiájának jelentős részét képezik, a hír a kiskereskedelmi és gyógyszertári ágazatban tapasztalható általánosabb kihívásokat tükrözi. A bezárások a Walgreens 8000 amerikai telephelyének nagyjából 15%-át teszik ki, és ezek közül mintegy 500 a jelenlegi, 2025 szeptemberéig tartó pénzügyi évben történik. Ezekre a leépítésekre először júniusban utaltak, amikor a vállalat elismerte, hogy a fogyasztói kiadások, különösen az alacsonyabb jövedelműek körében, az infláció és a csökkenő megtakarítások miatt jelentősen elmaradtak, de valójában a tervezett bezárások közül 300-at már egy korábbi költségcsökkentési kezdeményezés keretében jóváhagytak.
Tim Wentworth, a Walgreens Boots Alliance vezérigazgatója hangsúlyozta, hogy a lépés segít a vállalatnak alkalmazkodni a folyton változó fogyasztói magatartáshoz. „Elkötelezettek vagyunk vásárlóink hatékony kiszolgálása mellett, még akkor is, ha a fókuszt áthelyezzük és racionalizáljuk a működést” – jegyezte meg Wentworth a vállalat eredménybeszámolóján. Hangsúlyozta, hogy bár nehéz, de az üzletbezárások elengedhetetlenek ahhoz, hogy a vállalat reagálni tudjon a fogyasztói preferenciák változásaira, és megerősödve lépjen fel a kulcsfontosságú területeken, különösen az egészség és wellness területén.
A Walgreens jelenleg mintegy 6000 nyereséges üzlethelyiséget üzemeltet, a vállalat pedig aktívan törekszik arra, hogy a bezárt üzletek dolgozóinak nagy részét átcsoportosítsa, ezzel is hangsúlyozva azon szándékát, hogy minimalizálja a munkavállalókra gyakorolt hatást. Bár a Walgreens még nem árulta el, hogy mely helyszíneket zár be, a bezárások várhatóan az egész országra kiterjednek. A vállalat részvényei az eredményjelentést követően 10% feletti emelkedést mutattak, mivel a befektetők pozitívan reagáltak az elemzői várakozásokat felülmúló eredményekre. Ez a részvénylendülés azonban csak átmeneti enyhülést jelent a Walgreens hosszabb távú kihívásai alól, ugyanis a sok kiskereskedőhöz hasonlóan a vállalatra is nyomást gyakorol az infláció, a változó egészségügyi helyzet, valamint az online és a fizikai boltok által támasztott verseny. Az üzletek bezárása mellett a Walgreens a készletekkel kapcsolatos megközelítését is átalakítja: a vállalat azt tervezi, hogy szelektívebb lesz a márkák tekintetében, és inkább a saját márkák bővítésére összpontosít. Ez a változás része annak a szélesebb körű váltásnak, hogy az egészségügyi és wellness termékek „célpontjává” váljon, különösen az olyan kategóriákban, mint a női egészség, ahol a vállalat úgy véli, hogy jelenleg is versenyelőnyben van.
Bár ezek a stratégiai lépések rövid távon segíthetnek a Walgreensnek, végső soron az fogja meghatározni a vállalat sikerét, hogy képes lesz-e megbirkózni a folyamatos gazdasági kihívásokkal. Az elkövetkező évek fogják megmutatni, hogy ezek az üzletbezárások és készletkiigazítások elegendőek-e ahhoz, hogy a Walgreens nyereséges és versenyképes maradjon a változó kiskereskedelmi környezetben.