Az ikonikus humorista, George Carlin hagyatékának vagyonkezelője jogi eljárást kezdeményezett a „Dudesy” podcast írói, Will Sasso és Chad Kultgen ellen. A per a szerzői jogok megsértését, valamint Carlin nevének és képmásának jogellenes felhasználását állítja a „George Carlin: Örülök, hogy meghaltam” AI-generált különkiadása kapcsán. Ez a jogi összecsapás rávilágít a mesterséges intelligencia kreatív alkotásokban való felhasználásának veszélyeire, valamint az innováció és a szellemi tulajdonjogok közötti kényes egyensúlyra.
Jogi állítások
A kaliforniai szövetségi kerületi bíróságon benyújtott kereset azt állítja, hogy Sasso és Kultgen megsértette a hagyaték szerzői jogait azzal, hogy engedély nélkül egy AI-algoritmust alkalmaztak Carlin öt évtizedes pályafutása alatt készült műveit felhasználva. A YouTube-on jelenleg elérhető podcast epizódban egy mesterséges intelligencia által generált hang szólal meg, amely Carlint utánozza. A vagyonkezelő bírósági végzést kér Carlin szerzői jogvédett anyagának jövőbeni felhasználásának megakadályozására, valamint a vitatott epizód hang- és videóanyagának megsemmisítésére.
Danielle Del, Sasso szóvivője visszautasította a vádakat és kijelentette, hogy „Dudesy” nem egy mesterséges intelligencia, hanem egy kitalált podcast karakter, akit a műsorvezetők maguk alkottak meg. A cég képviselője közölte azt is, hogy a szóban forgó YouTube-epizódot teljes egészében Chad Kultgen írta. A pontosítás ellenére a Carlin-hagyaték képviseletével megbízott ügyvéd, Josh Schiller hangsúlyozta, hogy a jogi eljárás folytatódni fog és megerősítette, hogy az igazságot a tanúvallomások és a bizonyítékok révén fogják kideríteni.
A mesterséges intelligencia szerepének feltárása
A per egy szélesebb körű jogi vita keretében bontakozik ki, amely a mesterséges intelligencia kreatív tevékenységekben való felhasználását övezi. Bár a „Dudesy” tagadja a mesterséges intelligencia használatát, azonban az első per rávilágít a nyilvánosan elérhető tartalmakon alkalmazott AI nyelvi modellekkel és a szerzői jogok esetleges megsértésével kapcsolatos bizonytalanságra. Ez a jogi szürke zóna más neves személyiségeket, például Sarah Silverman komikust és neves regényírók egy csoportját is arra késztetett, hogy pert indítsanak technológiai cégek, köztük az OpenAI és a Meta ellen. A Carlin hagyatékával összefüggő jogi összecsapás a mesterséges intelligencia kreatív folyamatokban való felhasználásával kapcsolatos perek növekvő száma közepette zajlik. A vita hasonló eseteket is idéz, amelyekben a tartalomkészítők olyan technológiai óriásokat, mint az OpenAI és a Meta, vádolnak a szerzői jogok megsértésével az AI-modellek alkalmazása révén. A jogi környezet gyorsan fejlődik, ahogy feszegetik a szellemi tulajdon határait a mai digitális világunkban.
Carlin lánya, Kelly nemtetszésének adott hangot és elítélte a „Dudesy” különkiadást, mint az apja örökségéből tőkét kovácsoló „rosszul kivitelezett hamisítványt”. A podcast epizód, ami „George Carlin: I’m Glad I’m Dead” címmel jött létre, kifejezetten Carlin hangját, hanghordozását és hozzáállását használja különböző kortárs témákkal kapcsolatban.
A jogi csata kibontakozásával előtérbe kerül a mesterséges intelligencia kreatív folyamatokba való integrációjának bonyolultsága, valamint a technológia és a szellemi tulajdon folyamatosan változó metszéspontjában az egyértelműbb szabályozás bevezetésének szükségessége. A per kimenetele precedenst teremthet a jövőbeni ügyek számára, és a mesterséges intelligencia korában a művészi kifejezés és a szerzői jogvédelem határait alakíthatja ki.