A Google jelenleg jelentős trösztellenes pereskedésbe keveredett. Az Egyesült Államok Igazságügyi Minisztériuma (DOJ) azzal vádolja a vállalatot ugyanis, hogy visszaél az online hirdetési piacon fennálló erőfölényével, ami mára egy szövetségi perben csúcsosodott ki. Ez a Google második trösztellenes pere kevesebb mint egy éven belül, egy korábbi, a keresőszolgáltatások monopóliumával kapcsolatos huzavona után.
A DOJ legújabb ügyének lényege a Google hirdetési technológiájában, konkrétan a Google Ad Manager platformjában rejlik. Ez a technológia uralja a hirdetéselhelyezési folyamatot, és valós idejű aukciókkal határozza meg, hogy mely hirdetések jelennek meg a weboldalakon. A DOJ azzal érvel, hogy a Google piaci erőfölényét a verseny elfojtására, a hirdetési árak felhajtására és a kiadók hátrányos helyzetbe hozására használta fel, különösen az olyan ágazatokban, mint a hírmédia. A DOJ szerint a Google ellenőrzése a hirdetési technológia felett elérte azt a szintet, hogy az amerikai kiadók 87%-a az ő eszközeire támaszkodik, így a vállalat jelentős befolyást gyakorol a hirdetések értékesítése felett.
A per központi eleme, hogy a Google 2008-ban felvásárolta a DoubleClicket, egy olyan céget, amely a világhálón használt hirdetési szoftvereket fejlesztett ki. A Google a DoubleClick technológiáját integrálta nagyobb termékcsaládjába, így még szorosabban kézben tartotta az online hirdetési piacot. A DOJ szerint ez a felvásárlás kulcsfontosságú lépés volt a Google jelenlegi erőfölényének kialakításában, és most jogorvoslatot kér, beleértve a Google reklámtechnológiai üzletágának lehetséges feldarabolását. Ha a DOJ sikerrel jár, a következmények átformálhatják a Google működését és a szélesebb értelemben vett online hirdetési iparágat. A kormány többek között azt javasolta, hogy a Google váljon meg a DoubleClicktől, hiszen egy ilyen lépés gyengíthetné a Google befolyását a hirdetési piacon, és potenciálisan megnyitná az utat más hirdetési technológiai cégek nagyobb versenye előtt. A vállalat védekezése arra az érvre épül, hogy piaci pozícióját innovációval és a hirdetőknek és kiadóknak nyújtott kiváló szolgáltatásokkal érdemelte ki. Azt állítják, hogy hirdetési technológiai rendszere rendkívül hatékony piacot biztosít, amely előnyös a kisvállalkozások számára, és hosszú távon csökkenti a hirdetési költségeket. A Google továbbá rámutatott, hogy versenytársai, köztük a Meta és az Amazon is jelentős szereplőkké váltak a digitális hirdetési piacon, ami megnehezíti a DOJ monopolisztikus erőfölényre vonatkozó érvelését.
A per kimenetele jelentős precedenst teremthet a trösztellenes jog technológiai szektorra, különösen a digitális hirdetésekre történő alkalmazása tekintetében. Jelezheti továbbá a technológiai óriások agresszívebb szabályozása felé való elmozdulást is, mivel a kormányok világszerte küzdenek azzal a hatalommal, amelyet ezek a vállalatok a piacok és a fogyasztók felett gyakorolnak.