test
Budapest     Debrecen     Szeged     Miskolc     Pécs     Győr     Nyíregyháza     Kecskemét     Székesfehérvár     Szombathely     Szolnok     Érd     Tatabánya     Sopron     Kaposvár     Veszprém     Békéscsaba     Zalaegerszeg     Eger     Nagykanizsa     Salgótarján     Esztergom     Dunaújváros     Hódmezővásárhely     Szekszárd     

A gyógyszertári élmény digitalizálása

A gyógyszeripar 2022-ben válaszúthoz érkezett. Az iparág egyik legnagyobb kihívása a megfizethetőség és a hozzáférhetőség. Számos példa bizonyítja, hogy a vényköteles gyógyszerek ára növekszik. A 2006 és 2020 közötti időszakban 65 krónikus betegségek esetében alkalmazott gyógyszer kiskereskedelmi ára összességében átlagosan 276,8%-kal emelkedett. Ez lényegesen magasabb, mint a 32%-os általános inflációs ráta ebben az időszakban. A GoodRx egészségügyi cég jelentése szerint 2021 januárjában 832 gyógyszer ára emelkedett átlagosan 4,5%-kal (a gyógyszergyártók általában júliusban és januárban korrigálják az áraikat).

Bár az EU nemzetközi együttműködéssel és átláthatósággal kezeli a helyzetet, azonban a gyógyszeripari vállalatok közötti verseny korlátozott az amerikai szabadalmi törvények, valamint az iparági fúziók és felvásárlások miatt. Összességében a gyógyszerárak átláthatósága hiányzik, és a kormányok gyógyszerár-tárgyalási lehetőségei pedig törvényileg korlátozottak. Bár az EU szinte minden szempontból jobb helyzetben van, mint az USA a gyógyszerek megfizethetőségét és hozzáférhetőségét illetően, ez nem jelenti azt, hogy nincs mit javítani. A fejlesztések egy része a magánszektoron keresztül történik, olyan vállalatokon keresztül, mint az eFarma.

Az online gyógyszerész

A 2011-ben alapított eFarma 2021-ben 30 millió eurós forgalmat bonyolított le, és 2022-re még nagyobb kihívást jelentő és ambiciózus növekedési célokat tűzött ki maga elé. A központ Baia városában található, egy a Földközi-tengerre néző helyen, ahol 70 alkalmazott dolgozik. Bár a vállalat most virágzik, azonban a cég nem állt mindig ilyen biztos lábakon. Francesco Zaccariello vezérigazgató szerint: „2011-ben, amikor elkezdtem, még nem volt jogszabály a gyógyszerek online értékesítésére, és kevesen hittek benne. Csapatommal együtt jók voltunk abban, hogy megfelelő ötleteink legyenek a piacra, de mindenekelőtt abban, hogy azokat megvalósítsuk”. Az eFarma víziója azonban mindig is a gyógyszertári vásárlási élmény komplett digitalizálása volt olyan teljeskörű online szolgáltatást kínálva, amely a lehető legközelebb áll a végső fogyasztó igényeihez. A vásárló az eFarma.com online platformon keresztül egy több mint 65 ezer terméket számláló katalógushoz, az egészségügyi tanácsadásról szóló rovatokhoz, a felhasználók igényeit kielégítő ügyfélszolgálathoz és a megrendelések szállítását rövid időn belül megszervezni képes logisztikai szolgáltatáshoz jut.

Olasz kijárat

A vállalat növekedésének több kulcsfontosságú szakasza volt. Zaccariello úr így folytatja: „Visszatekintve úgy gondolom, három meghatározó szakasz volt az eFarma felépítésében: az első az volt, amikor fiatal gyógyszerészből startupperré váltam azzal a vágyammal, hogy a gyakorlatban is megvalósítsam, amit a szakmában tanultam. Aztán a startupperből strukturáltabb vállalkozóvá váltam, amikor elkezdtem más munkatársakat is bevonni a munkába. Majd a harmadik fázis az üzletemberek és befektetési alapok támogatásával történt, amelyek ötmillió euróval finanszírozták a projektet”. Tízéves intenzív növekedési és terjeszkedési folyamat után az Atida Group – egy több mint 4 millió ügyféllel, Európa-szerte 700 alkalmazottal, illetve Németországban, Spanyolországban, Franciaországban, Portugáliában és Hollandiában működő nemzetközi csoport – felvásárlásának köszönhetően lépett be az európai piacra. Most a vállalat a történetének legizgalmasabb fejezetébe lép, mégpedig a valódi nemzetközi terjeszkedésbe.