test
Budapest     Debrecen     Szeged     Miskolc     Pécs     Győr     Nyíregyháza     Kecskemét     Székesfehérvár     Szombathely     Szolnok     Érd     Tatabánya     Sopron     Kaposvár     Veszprém     Békéscsaba     Zalaegerszeg     Eger     Nagykanizsa     Salgótarján     Esztergom     Dunaújváros     Hódmezővásárhely     Szekszárd     

A kínai elektromos autókra kivetett uniós vámok (1. rész)

Az Európai Unió múlt héten jelentős lépést tett a kínai elektromos autókra kivetett új vámok beszedése felé, ami természetesen rögtön egy kereskedelmi vita kiéleződését jelentette. Az autógyártókat arra utasították, hogy szerezzenek garanciákat a bankoktól, hogy biztosítani tudják a közelgő adók megfizetését, amelyek októberben kerülnek véglegesítésre.

A vámok háttere

A lépés előre látható volt: az EU június 12-én bejelentette, hogy 17% és 38% közötti kiegészítő vámokat tervez kivetni a Kínából importált elektromos járművekre. A döntés az Európai Unió vizsgálatát követte, amely arra a következtetésre jutott, hogy a kínai elektromosautó-gyártók tisztességtelen állami támogatásban részesültek.

Kína válasza

A kínai kormány következetesen tagadta, hogy ilyen támogatásokat nyújtott volna, és a kínai gyártású elektromos autók alacsony árait az erőteljes versenynek és az innovációnak tulajdonította. Az EU és Kína között június 22-én tárgyalások kezdődtek a vita rendezéséről. Valdis Dombrovskis, az EU kereskedelmi biztosa hangsúlyozta, hogy jelenleg is intenzív tárgyalások folynak Kínával a kölcsönösen elfogadható megoldás elérése érdekében.

Ideiglenes vámok és garanciák

Az ideiglenes vámok kivetése megköveteli az autógyártóktól, hogy az EU-ba érkező járművek után július 5-től kezdve egészen októberig pénzügyi garanciákat nyújtsanak az esetleges kifizetésre. Ezek a vámok autógyártónként jelentősen eltérnek az egyes kínai gyártók támogatásainak uniós értékelése alapján. A SAIC Motor például 37,6%-os vámmal néz szembe, mivel minimálisan nyilvánosságra hozta a támogatásait, míg a BYD és a Geely 17,4%-os, illetve 19,9%-os vámmal.

A Teslára és más autógyártókra gyakorolt hatás

A Tesla amerikai elektromos járműgyártó vállalatra – amely Sanghajban gyárt autókat az európai piacra, de Németországban fejezi be azokat – vonatkozó vámokat egyénileg fogják kiszámítani, és ősszel vethetik ki. Az autógyártók most azon fáradoznak, hogy biztosítsák a fizetési képességüket, mivel a blokknak még meg kell állapítania, hogy a kínai autós támogatások jelentősen károsították-e az európai autópiacot.

Globális reakciók és további vámok

Világszerte egyre nagyobb aggodalomra ad okot, hogy Kína megpróbálja kivezetni magát a gazdasági nehézségekből, különösen az ingatlanpiaci összeomlást követően, amely csökkentette a hazai fogyasztói kiadásokat. Erre válaszul több ország már megemelte a kínai elektromos járművekre kivetett vámokat. Májusban Biden elnök 100%-ra emelte a kínai elektromos járművekre kivetett amerikai kiegészítő vámokat. A múlt hónapban Törökország 40%-os kiegészítő vámot vetett ki a Kínából származó benzinüzemű és hibrid autókra, kiegészítve az elektromos autókra kivetett korábbi vámokat, nemrégiben pedig Kanada indított kereskedelmi vizsgálatot, amely szintén hasonló vámokhoz vezethet.