Budapest     Debrecen     Szeged     Miskolc     Pécs     Győr     Nyíregyháza     Kecskemét     Székesfehérvár     Szombathely     Szolnok     Érd     Tatabánya     Sopron     Kaposvár     Veszprém     Békéscsaba     Zalaegerszeg     Eger     Nagykanizsa     Salgótarján     Esztergom     Dunaújváros     Hódmezővásárhely     Szekszárd     

A kínai elektromos autókra kivetett uniós vámok (2. rész)

Miközben az Európai Unió a kínai elektromos járművekre kivetett új vámok véglegesítése felé halad, a Kína és az EU közötti feszültség egyre fokozódik. A kínai kormány megtorlással fenyegetőzik, ami újabb réteggel bonyolítja az amúgy is feszült kereskedelmi kapcsolatokat.

Kína fenyegetései és megtorló intézkedései

Június 17-én a kínai kereskedelmi minisztérium bejelentette, hogy vizsgálatot indít annak kiderítésére, hogy az Európai Unióból származó sertéshúst tisztességtelenül alacsony áron dömpingelik-e Kínában. Ez az ügy különböző sertéshústermékekre kivetett vámokhoz vezethet, a szeletektől a pácolt sertésbelsőségekig, emellett pedig januárban Kína kereskedelmi eljárást indított a konyak és más európai boralapú szeszes italok behozatala ellen, elsősorban Franciaországból, amely a kínai elektromos autókra kivetett vámok egyik korai támogatója volt. A kínai autóipar azt javasolta, hogy az EU-ból importált nagy benzinmotoros autókra is vessenek ki vámokat, ha a blokk vámokat vet ki az elektromos autókra.

Alap- és kiegészítő vámok

Kína jelenleg 40%-os forgalmi adót vet ki a nagy benzinmotorokra, amelyeket főként Észak-Amerikából és Európából importálnak, és 15%-os alapvámot vet ki az importált autókra. Az EU 10%-os alapvámot, az USA pedig 2,5%-os vámot vet ki. A kidolgozandó vagy bevezetendő új vámok ezeken az alapvámokon felül kerülnek bevezetésre.

Történelmi háttér és jelenlegi kihívások

Kína felülvizsgálja az EU-val 2013-ban az alacsony árú napelemek miatt folytatott legutóbbi nagy kereskedelmi vitája során kialakult játékszabályait. Akkor Pekingnek sikerült meggyőznie Németországot, hogy álljon a vámokat blokkoló koalíció élére. Az elektromos járművekre kivetett vámok megakadályozása azonban nagyobb kihívást jelenthet, mivel az európai napenergia-ipar nagyot szenvedett a vámok visszavonása után. Európában kevesen szeretnék, ha az elektromos autógyártás is hasonló sorsra jutna.

Az EU belső folyamatai és az ipar reakciói

Az EU megszigorította a vámtarifák felborítására vonatkozó szabályokat, így Kínának az októberi zárószavazáson a tagországok többségét kell megnyernie, amelyek a blokk lakosságának legalább 65%-át képviselik. Az ideiglenes vámokról két hét múlva tartanak előzetes szavazást, de ez nem kötelező érvényű az Európai Bizottság számára.

A kínai autógyártók stratégiái

A vámokra válaszul a kínai autógyártók a kereslet kielégítése és a kereskedelmi korlátozások elkerülése érdekében gyárak építésébe kezdenek Európában. Ez a stratégia tükrözi azt a megközelítést, amelyet a japán autógyártók az 1980-as években alkalmaztak az amerikai kereskedelmi korlátozások megkerülésére. Kínában azonban többlet autógyárak vannak, amelyek kétszer annyi autót képesek gyártani, mint amennyit a hazai piacon eladnak.

Megosztottság az európai autóiparon belül

A kereskedelmi ügy szakadást okozott az európai autóiparban. A német autógyártók, amelyeknek csökkenő eladásokkal kell szembenézniük Kínában, mivel a helyi autógyártók piaci részesedést szereznek, és ellenezték a vámokat, ezért aztán egyre inkább a kínai gyáraikból Európába irányuló exportra támaszkodnak. Az európai autóalkatrész-gyártók persze általában támogatják a vámokat, mivel az olyan nagy autógyártók, mint a Volkswagen, kínai vállalatok által gyártott alkatrészekből szerelnek össze autókat.

Az EU és Kína között az elektromos járművekre kivetett vámokról folyó kereskedelmi vita olyan összetett kérdés, amely jelentős hatással van a globális autóiparra. E konfliktus kimenetele valószínűleg évekre meghatározhatja majd a kereskedelmi kapcsolatok és a gyártási stratégiák jövőjét.