test
Budapest     Debrecen     Szeged     Miskolc     Pécs     Győr     Nyíregyháza     Kecskemét     Székesfehérvár     Szombathely     Szolnok     Érd     Tatabánya     Sopron     Kaposvár     Veszprém     Békéscsaba     Zalaegerszeg     Eger     Nagykanizsa     Salgótarján     Esztergom     Dunaújváros     Hódmezővásárhely     Szekszárd     

Abszolút nem mindegy mi kerül a fa alá – Üzleti ajándékozás 2020-ban

Az üzletben a karácsony ugyanolyan fontos, mint a magánéletben, hiszen a partnerek ilyenkor tudnak köszönetet mondani az egész éves munkáért. Legalábbis alapvetően ez jellemzi a B2B világot. A nagyobb, professzionálisabb cégeknél már hónapokkal az év vége előtt elindul a gondolkodás, és nagyon komoly logisztika vár a projekt felelőseire. Idén azonban – mint minden más – ez sem lesz ugyanolyan, mint bármikor előtte. Az üzleti élet szereplői tanácstalanok, leginkább azzal kapcsolatban, hogy mit is illik, és mit nem szabad most, hiszen nem egyszerű éven vagyunk túl.

Az ajándék üzenete

Fontos, hogy egy üzleti ajándéknak üzenete legyen. Ez minden évben egy kreatív kihívás a cégek számára. A projektért felelős kollégáknak sok energiája megy el arra, hogy kitalálják azt az ajándékot, ami még nem elcsépelt, ami egyedi, és egyértelműen illeszthető a céges imázshoz, üzenethez. Mondhatnánk azt, hogy sosem könnyű a feladat, hiszen nem lehet mindig teljesen egyedi megoldással előrukkolni, viszont 2019-ig valóban csak a képzelet szabott határt a lehetőségeknek. Ha dinamikus volt egy cég, akkor bizony kreatív megoldásra volt szükség. Ha a partner felé a stabilitást akarta valaki kifejezni, akkor semmiképp nem lehetett meghökkentően új az ajándék, hanem inkább egy jól bevált, de mégis jó minőséget mutató megoldás volt a nyerő. Már alapban nagy kihívást okozott az, hogy az igazán szakmai cégek nem hittek az ajándékozásban. Arra törekedtek, hogy év közben olyan kapcsolatot tartsanak fent a partnerrel, hogy egyértelmű legyen a kettejük között meglévő tisztelet és szakmai kapcsolat, és nem gondolták, hogy ezt év végén egy ajándékkal még meg kell pecsételni. És volt is ebben némi igazság. Nem volt egységes kép ezzel kapcsolatban, inkább az adott cég kultúrájáról, sokszor sajnos a kultúra gyengeségéről árulkodott a végeredmény. De bármi is volt a szokás, most, a 2020. év végén úgy tenni, mintha mi sem történt volna, és folytatni a hagyományokat, mindenképp megkérdőjelezendő dolog!

Ajándék a COVID-ban

Nagyon nehéz éven vannak túl a vállalkozások, és e mellett szó nélkül elmenni azért nem szabad. Ha egy partner az maradt idén is, az nagyobb elismerést érdemel a szokásosnál. Ha egy partnert útközben elveszített valaki, mert gazdasági szektorát megérintette a válság, attól még érdemelhet ajándékot. Mindenki tudja, hogy az ajándékokat nem adják ingyen. A cégek számára ez költség, hívhatjuk befektetésnek is. És leginkább akkor derül ki, hogy kinek milyen fontos a partnerkapcsolat, amikor az átlagosnál nehezebb a „zsebébe nyúlnia”, és nem azonnal megtérülő költségtételeket vállal. De ha már eldöntöttük, hogy ajándékozunk, és már azt is tudjuk, hogy kiknek szeretnénk ilyen formában köszönetet mondani, akkor még mindig ott van a legnagyobb kérdés: mit szabad, mit kell adni 2020-ban? Sokan felhívják a figyelmet arra, hogy egy ajándék akkor ér valamit, ha a szívünkből jön. Ez persze a magánéletben nagyon igaz, hiszen azoknak az ajándékoknak mindig jobban örülünk, amiket tipikusan nekünk találtak ki, értünk vettek, mutatja, hogy az ajándékozó figyel ránk. Nyilván lehet árkategóriában is mérni mindezt, és bár csúnya dolog, de az adott ember fizetőképességi körülményeihez képest azért sokan megvizsgálják mit is kaptak. Ha van egy milliomos nagybácsink, és egy jópofa pár száz forintos kártyát vesz nekünk, nem feltétlenül értékeljük. Viszont, ha tudjuk, hogy az adott embernek a pár száz forint is nagy kiadás, akkor másként hat a dolog. Hasonlóképpen van ez az üzleti életben is. A cég méretéhez, sikereihez mérten illik ajándékozni. Még jobban igaz ez az állítás, mint a magánéletben. Ajándékozásban ugyanis az üzleti életben egy dolog elvárható: a nagyvonalúság. És ha valamikor meg lehet mutatni, hogy ki igazán nagyvonalú, az bizony 2020. Ilyenkor minden kiadás jobban fáj a szokásosnál, éppen ezért jobban is értékelik azt a partnerek. Sokan úgy gondolkodnak, hogy most lehet igazán státuszt mutatni. Nem csak beszélni kell az ügyfélkapcsolatok fontosságáról, hanem most aztán konkrétan tenni is lehet érte. Minden gazdasági szektorban, minden ügyfélkörnél meg lehet találni azt a módszert, amivel bizonyítani tudjuk: fontosak a partnerek, vevők számunkra. A HR szakmában lévő tanácsadó és szakértő cégek is komoly kihívásnak tekintik ezt a feladatot. Egy biztos, nem lehet elsiklani felette, mert nagyon komoly következményekkel járhat. Viszont ha odafigyelünk, akkor komoly eredményeket is hozhat számunkra. Lehet, hogy nem olyan fontos, mit is látunk a fa alatt, de az biztos, hogy 2020-ban az üzleti életben nagy jelentőséggel bír, ki mennyi energiával és befektetéssel vásárol ajándékot partnerei számára.