test
Budapest     Debrecen     Szeged     Miskolc     Pécs     Győr     Nyíregyháza     Kecskemét     Székesfehérvár     Szombathely     Szolnok     Érd     Tatabánya     Sopron     Kaposvár     Veszprém     Békéscsaba     Zalaegerszeg     Eger     Nagykanizsa     Salgótarján     Esztergom     Dunaújváros     Hódmezővásárhely     Szekszárd     

Az EV kedvezményezettjei

Az Egyesült Államok kormánya új adójóváírási szabályokat vezetett be az elektromos járművekre (EV), amelyekből várhatóan az amerikai autógyártók profitálnak a leginkább. A múlt kedden életbe lépett új rendelkezések értelmében, kezdetben csak 10 féle jármű jogosult a 7500 dolláros adójóváírásra, ami az Egyesült Államokban kapható akkumulátoros autóknak csak kevesebb, mint az egynegyede. Ez a 10 azonban a legnépszerűbb modellek közül sokat tartalmaz, amelyek az új szabályok hatályba lépése előtt az elektromos autók eladásainak kétharmadát adták.

A rendelkezésekből leginkább az amerikai autógyártók, például a Tesla és a General Motors (GM) profitálnak, míg a külföldiek, például a Hyundai jelentős hátrányba kerülnek a Kínát az ellátási láncból kiszorítani szándékozó korlátozások miatt. A Tesla Model 3 és Model Y az Egyesült Államokban a legkelendőbb elektromos autók, a Model 3 legolcsóbb változatának kivételével jogosultak lesznek a teljes, 7500 dolláros adójóváírásra. Ez utóbbi csak a támogatás felére lesz jogosult, mivel az akkumulátora Kínában készül. A GM Chevrolet Boltja a piacon kapható egyik legolcsóbb elektromos jármű, valamint a vállalat tervei szerint az idén piacra kerülő SUV-k és pickupok is részesülnek a jóváírásból.

Hazai pályaelőny

Kevesebb Ford jármű jogosult a teljes, 7500 dolláros jóváírásra, mivel a kritériumok szerint az akkumulátor-alkatrészek és ásványi anyagok, például a lítium bizonyos százalékának hazai forrásból vagy az USA szabadkereskedelmi partnereitől kell származnia. A Ford Mustang Mach-E, amely tavaly a harmadik legkelendőbb elektromos jármű volt az Egyesült Államokban, csak a jóváírás felére lesz jogosult, mivel a lengyel gyártmányú akkumulátora nem felel meg a hazai beszerzési követelményeknek. Az F-150 Lightning pickup esetében azonban továbbra is a teljes jóváírás vehető igénybe. A Chrysler és a Jeep, illetve a Stellantis még nem árulnak kizárólag akkumulátorral működő autókat, de több hibrid modelljük is jogosult lesz a kedvezmény legalább egy részére.

A szabályok legalább átmeneti előnyt biztosítanak az amerikai autógyártóknak az olyan versenytársakkal szemben, mint a Toyota, a Volkswagen és a Nissan. Külföldi autógyártók nem szerepeltek a kincstár listáján, amely azonban várhatóan bővülni fog, ahogy a vállalatok a feltételekhez alkalmazkodva alakítják át az ellátási láncaikat. Az adójóváírásra jogosult autógyártók mostantól előnyt élveznek majd az elektromos autók értékesítésének piacán, ami multiplikátorhatást okoz a piacon. Paul Jacobson, a GM pénzügyi vezetője New Yorkban újságíróknak azt mondta, hogy a szabályok „nagyon is összhangban vannak azzal a stratégiával, amelyet már korábban is elfogadtunk”.

A törvény

Az új adójóváírási rendelkezéseket az inflációcsökkentési törvény alapján vezették be, amelyet a demokraták tavaly fogadtak el többek között az éghajlatváltozás elleni küzdelem és a hazai gyártás ösztönzése érdekében. A Pénzügyminisztérium feladata volt a jogszabály alapján a szabályozás megalkotása. A törvény célja, hogy csökkentse az autóipar Kínától való függőségét, ahol a világ legtöbb akkumulátora készül, és a nyersanyagok feldolgozásában is dominál. A rendelkezés továbbá korlátozza az eladási árakat, és kizárja az évi 150 000 dollárnál többet kereső magánszemélyeket, illetve a 300 000 dollárnál több bevétellel rendelkező házaspárokat. A szabályok az Észak-Amerikán kívül, többek között olyan szövetséges országokban gyártott járműveket sem támogatják, mint Dél-Korea vagy Németország.

A Hyundai 10 milliárd dollárt fektet be autó- és akkumulátorgyárak építésébe Georgiában, ami lehetővé teszi a vállalat számára, hogy megfeleljen az inflációcsökkentő törvény követelményeinek, de csak a beruházások elkészülte után.

Az autógyártó és a dél-koreai kormány tisztviselői kérték a Biden-kormányt, hogy a Hyundai és a Kia autóira is lehessen jóváírást adni addig is, amíg a gyárak építése folyamatban van, de azt a választ kapták, hogy a törvény nem tesz lehetővé ilyen kivételt. A Hyundai Georgiában épülő autógyára várhatóan 2025-ben kezdi meg az autógyártást, míg az akkumulátorgyár, amelyet a Hyundai az SK On-nal közösen épít, 2026-ban kezdi meg a termelést.