Az Egyesült Államok kormánya új adójóváírási szabályokat vezetett be az elektromos járművekre (EV), amelyekből várhatóan az amerikai autógyártók profitálnak a leginkább. A múlt kedden életbe lépett új rendelkezések értelmében, kezdetben csak 10 féle jármű jogosult a 7500 dolláros adójóváírásra, ami az Egyesült Államokban kapható akkumulátoros autóknak csak kevesebb, mint az egynegyede. Ez a 10 azonban a legnépszerűbb modellek közül sokat tartalmaz, amelyek az új szabályok hatályba lépése előtt az elektromos autók eladásainak kétharmadát adták.
A rendelkezésekből leginkább az amerikai autógyártók, például a Tesla és a General Motors (GM) profitálnak, míg a külföldiek, például a Hyundai jelentős hátrányba kerülnek a Kínát az ellátási láncból kiszorítani szándékozó korlátozások miatt. A Tesla Model 3 és Model Y az Egyesült Államokban a legkelendőbb elektromos autók, a Model 3 legolcsóbb változatának kivételével jogosultak lesznek a teljes, 7500 dolláros adójóváírásra. Ez utóbbi csak a támogatás felére lesz jogosult, mivel az akkumulátora Kínában készül. A GM Chevrolet Boltja a piacon kapható egyik legolcsóbb elektromos jármű, valamint a vállalat tervei szerint az idén piacra kerülő SUV-k és pickupok is részesülnek a jóváírásból.
Hazai pályaelőny
Kevesebb Ford jármű jogosult a teljes, 7500 dolláros jóváírásra, mivel a kritériumok szerint az akkumulátor-alkatrészek és ásványi anyagok, például a lítium bizonyos százalékának hazai forrásból vagy az USA szabadkereskedelmi partnereitől kell származnia. A Ford Mustang Mach-E, amely tavaly a harmadik legkelendőbb elektromos jármű volt az Egyesült Államokban, csak a jóváírás felére lesz jogosult, mivel a lengyel gyártmányú akkumulátora nem felel meg a hazai beszerzési követelményeknek. Az F-150 Lightning pickup esetében azonban továbbra is a teljes jóváírás vehető igénybe. A Chrysler és a Jeep, illetve a Stellantis még nem árulnak kizárólag akkumulátorral működő autókat, de több hibrid modelljük is jogosult lesz a kedvezmény legalább egy részére.
A szabályok legalább átmeneti előnyt biztosítanak az amerikai autógyártóknak az olyan versenytársakkal szemben, mint a Toyota, a Volkswagen és a Nissan. Külföldi autógyártók nem szerepeltek a kincstár listáján, amely azonban várhatóan bővülni fog, ahogy a vállalatok a feltételekhez alkalmazkodva alakítják át az ellátási láncaikat. Az adójóváírásra jogosult autógyártók mostantól előnyt élveznek majd az elektromos autók értékesítésének piacán, ami multiplikátorhatást okoz a piacon. Paul Jacobson, a GM pénzügyi vezetője New Yorkban újságíróknak azt mondta, hogy a szabályok „nagyon is összhangban vannak azzal a stratégiával, amelyet már korábban is elfogadtunk”.
A törvény
Az új adójóváírási rendelkezéseket az inflációcsökkentési törvény alapján vezették be, amelyet a demokraták tavaly fogadtak el többek között az éghajlatváltozás elleni küzdelem és a hazai gyártás ösztönzése érdekében. A Pénzügyminisztérium feladata volt a jogszabály alapján a szabályozás megalkotása. A törvény célja, hogy csökkentse az autóipar Kínától való függőségét, ahol a világ legtöbb akkumulátora készül, és a nyersanyagok feldolgozásában is dominál. A rendelkezés továbbá korlátozza az eladási árakat, és kizárja az évi 150 000 dollárnál többet kereső magánszemélyeket, illetve a 300 000 dollárnál több bevétellel rendelkező házaspárokat. A szabályok az Észak-Amerikán kívül, többek között olyan szövetséges országokban gyártott járműveket sem támogatják, mint Dél-Korea vagy Németország.
A Hyundai 10 milliárd dollárt fektet be autó- és akkumulátorgyárak építésébe Georgiában, ami lehetővé teszi a vállalat számára, hogy megfeleljen az inflációcsökkentő törvény követelményeinek, de csak a beruházások elkészülte után.
Az autógyártó és a dél-koreai kormány tisztviselői kérték a Biden-kormányt, hogy a Hyundai és a Kia autóira is lehessen jóváírást adni addig is, amíg a gyárak építése folyamatban van, de azt a választ kapták, hogy a törvény nem tesz lehetővé ilyen kivételt. A Hyundai Georgiában épülő autógyára várhatóan 2025-ben kezdi meg az autógyártást, míg az akkumulátorgyár, amelyet a Hyundai az SK On-nal közösen épít, 2026-ban kezdi meg a termelést.