test
Budapest     Debrecen     Szeged     Miskolc     Pécs     Győr     Nyíregyháza     Kecskemét     Székesfehérvár     Szombathely     Szolnok     Érd     Tatabánya     Sopron     Kaposvár     Veszprém     Békéscsaba     Zalaegerszeg     Eger     Nagykanizsa     Salgótarján     Esztergom     Dunaújváros     Hódmezővásárhely     Szekszárd     

Az igazság pillanata

A világban a gazdasági, társadalmi változások üteme egyre gyorsuló tendenciát mutat. Éppen ezért, ha egy eseményre egy év távlatából emlékszünk, netán részletekbe menően is vissza tudjuk idézni, akkor bizton állíthatjuk, hogy annak nagy jelentősége, üzleti, társadalmi hatása volt. Ha például a 2001. szeptember 11-i terrortámadások és az egy éve kirobbant orosz-ukrán háború keretezte időszakot megvizsgáljuk, számtalan eseményt tudnánk említeni, amelyek a társadalomra és a gazdaságra is jelentősen hatottak; gondoljunk csak a 2008-ban az USA-ból indult gazdasági válságra. Viszont ezen események közül is kiemelkedik a Covid azáltal, hogy a gazdasági hatásain messze túlmutatva elsősorban az emberek magánéletét, a családjuk egészségét, biztonságát érintette. Ezért közvetlenül vagy közvetve a hozzátartozóin, barátain, ismerősein keresztül minden ember gondolkodásmódjára, főként az egészségtudatosságára volt hatással. Alig találni olyan gazdasági területet, amelynél bár eltérő mértékben, de ne indukált volna átalakításokat, változásokat.

Az egyik olyan szegmens, ahol az egészségtudatosság előtérbe kerülésével sok évtizedes tabuk dőltek meg, és a szimplán üzleti szempontok mellett végre utat találtak maguknak a nem csak a cégek pénztárcáját, de az emberi egészséget is oltalmazó megoldások, az a fürdő- és gyógyvízkezelés területe. Az egészség megőrzésének számtalan olyan aspektusa vált hirtelen fontossá, amire a szakértők már évtizedekkel ezelőtt felhívták a figyelmet és kifejlesztettek egyedi megoldásokat is, de ezek nem kaptak elég figyelmet, legalábbis annyit nem, hogy az emberek, az iparág gondolkodását ténylegesen megváltoztassák. Jó példa, hogy sok éve létezik a piacon olyan megoldás, amellyel az uszodák, strandok vize klórmentes szerekkel is tökéletesen tisztítható, és ugyanúgy több mint 20 éve már annak is, hogy ezt az alternatívát a gyógy- és termálvizek esetében is tudják úgy alkalmazni, hogy közben a víz gyógyhatású összetevőit ne károsítsa, hatásukat ne gyengítse. Ráadásul a pandémia utóhatásaként az emberek az egészségük megőrzésére (mint a klórmentes vízkezelés) hajlandóak egyre inkább többet költeni. Ezt a közel negyedszázados tudást, az ennek alapján levédett szabadalmat egy magyar vegyészmérnök házaspárnak köszönhetjük, akik hittek benne, hogy eljön az idő, amikor a társadalom és a létesítményüzemeltetők felismerik, hogy az emberek egészségét nem szabad kockára tenni a klór káros hatásai által. Hiszen a klór felel szív- és érrendszeri betegségek, illetve daganatos betegségek (emésztőrendszeri daganatok, hólyagrák, végbélrák) kialakulásáért is. Valódi szakértői megoldást kell tehát alkalmazni, hogy az emberek a kedvenc fürdőiket, medencéiket továbbra is élvezni tudják anélkül, hogy az egészségükre bizonyítottan káros hatással lennének.

’95: A kezdetek

Magyarországon az uniós támogatási programoknak köszönhetően az elmúlt 20 év alatt olyan fejlesztések valósultak meg, amelyek átformálták az egészségturizmus piacát, és ennek köszönhetően alakult ki a napjainkra jellemző széleskörű fürdőkínálat. A Széchenyi-terv egészségturizmus-fejlesztési programjának és egy erre épülő 10 éves innovációs tervnek köszönhetően Magyarországon létrejöhetett az a többszintű (nemzetközi, regionális, helyi) gyógyfürdőrendszer, melynek keretében a hagyományos gyógyfürdő használat kiegészült az egyre népszerűbb wellnessprogramokkal is. A vizek kezelésének, fertőtlenítésének módszertana azonban még mindig az 1900-as évek elején bevezetett klórozásra alapult. Az ebben rejlő üzleti lehetőséget ismerte fel Dr. Diósné Benedek Judit és Dr. Diós János, és 1995-ben megalapították vízkezeléssel foglalkozó cégüket, a Dinax Kft-t. Az egészségtudatosság, a modern fürdőzés iránti elköteleződés már a kezdetektől jellemző volt rájuk, és egyik legfontosabb céljuknak ezt tekintették. Ezért, felmérve a nemzetközi piac lehetőségeit, egy svájci cég által fejlesztett, akkor világújdonságnak számító technológia mellett tették le a voksukat, és saját kutató-fejlesztő munkájuknak köszönhetően tudtak úgy tökéletesíteni, hogy az a gyógyvizek esetében is felhasználható legyen, amit 1996-ban szabadalommal is levédettek.

A szabadalom

A szabadalom hatalmas előrelépést és nagy fordulópontot jelentett a cég életében, és mint ilyen, az egész magyar vízkezelési piac számára. Ennek köszönhetően először az uszodavizek tekintetében – a babaúszás, tanuszoda, hotelek medencéi -, majd a nagyobb méretű fürdő-és úszómedencék esetében is elérhetővé vált egy olyan megoldás, melynek a klóros vízkezeléssel ellentétben nincsenek egészségkárosító hatásai. A fejlesztések nem álltak meg, és a szabadalmi technológia fertőtlenítő eljárása alkalmazhatóvá vált a gyógy- és termálvizek esetében is úgy, hogy a víz egyedi összetételét, a gyógyvíz nélkülözhetetlen tényezőit nem változtatja meg. Ráadásul ezt az anyagot olyan helyeken is lehet alkalmazni, ahol a klórt semmilyen körülmények között sem lehetne használni, például magas ammónium vagy szervesanyag-tartalom esetén, amikor klór használatával rákkeltő anyagok keletkezhetnének, de ezzel a termékkel ez a veszély biztonsággal elkerülhető.

Kiegyensúlyozott fejlődés

A fejlődési igény, mely a kutatás és termékfejlesztés terén a kezdetektől jellemezte a vállalkozást, a kereskedelem és gyártás terén is megmutatkozott. A piaci igényekre reagálva kiszélesítették a termékpalettát, és 2005-re létrehozták a cég sajátmárkás uszodavízkezelő családját. A megrendelőik folyamatos, kiegyensúlyozott kiszolgálása érdekében a kereskedelmi tevékenység mellé önálló gyártókapacitást biztosító termelőüzemet építettek, mely lehetőséget biztosított a további uszodaszerek forgalmazására és önálló gyártására is. Fejlesztői és cégvezetői munkájukért 2012-ben a Főváros Gazdaságáért Díjat, majd 2013-ban dr. Diósné Benedek Judit a Magyar Gazdaságért Díjat vehette át. 2014-ben a klórmentes megoldásuk, a LONGLIFE termékcsalád pedig a Budapest Márka címet érdemelte ki.

Pandémia-egészség-klórmentesség

Az alapítók és cégük számára az „igazság pillanata” a pandémiát követő időszakban jött el. Amit már több mint húsz évvel korábban kifejlesztettek, és a piac jelentős részével szemben azóta is képviseltek, azt sajnálatos módon a világjárvány igazolta vissza. Az emberek motivációs preferencia skáláján az egészséges életmód iránti igény, a betegségek megelőzése az első helyre került, ez pedig a fogyasztási szokásokat, az emberek, cégek döntéshozatali folyamatait is jelentősen átalakította. Ennek köszönhetően olyan témák is előtérbe kerültek, melyek évtizedek óta bizonyított tényeken alapulnak, mint például a vizek fertőtlenítésével kapcsolatos kérdéskör, melyben a klór domináns fertőtlenítőszer szerepén túl annak komoly egészségkárosító hatása is végre valódi, kiemelt figyelmet kaphatott. A fürdők, uszodák, medencék területén a tisztaság, a fertőtlenítés kimagasló színvonalának biztosítása a pandémiát megelőzően is alapvető volt, de 2020 óta az elvárások komoly mértékben megnőttek a felhasználók oldalán. A cég üzleti válasza erre a kihívásra már több éve készen volt. Ezért a LONGLIFE termékcsalád nemcsak, mint korábbi díjnyertes márka, hanem mint a klórmentes vízkezelésben szakmailag kiváló, a mindennapokban is megbízhatóan alkalmazható megoldásként került méltán a figyelem középpontjába.

A jövő: kétszintű üzleti stratégia

Az alapítók innovatív, jövőbe tekintő gondolkodásán nem fog az idő. Mint 23 évvel ezelőtt, ugyanúgy ma is hisznek az előrelátó, folyamatos fejlődésben! Abban, hogy egy cég sikeréhez a stabil alapok megtartása mellett mindig szükség van megfelelően előkészített fejlesztési stratégiára is. Ennek a stratégiának a mentén döntöttek új vállalkozásuk, a WATERCOMP INSTITUTE elindításáról. A WATERCOMP INSTITUTE a 28 év alatt megszerzett szakmai tudásuk alapjaira építkezve hazai és nemzetközi szinten biztosít a fürdővezetők, beruházók, medencetulajdonosok számára szakértői tanácsadást, egészséghatás vizsgálatot, ivó-, medence- és hűtőköri vízvizsgálatot és szakvéleményt, valamint gyógyfürdők, szállodák tervezésénél és felújításánál vegyésztechnológiai tanácsadást is. Az új vállalkozás már jelen van a környező országokban, és a közeljövőben a nyugat-európai és a skandináv piacon kíván terjeszkedni. Az alapítók – megőrizve a cég elindításánál is jellemző elhivatottságot – a szakmai tanácsadáson túl a kutatások vezetéséért, felügyeletéért felelnek a továbbiakban is. Viszont felelős cégtulajdonosként biztosítani kívánták a továbbra is Dinax név alatt futó alap üzletág jövőbeni eredményességét, a gyártás, a kereskedelem gördülékeny működését is, így egy sikeres szervezeti átalakulást követően már átadták a stafétát családon belül a következő generációnak.