Az önkiszolgáló pénztárgépek bevezetése az amerikai élelmiszerboltokban egykor a kiskereskedelem forradalmát ígérte – egy olyan világot, ahol a vásárlók elkerülve a hosszú sorokat a pénztáraknál, saját maguk olvassák be a megvásárolt áru kódját és rendezhetik annak kifizetését. De a valóság, amellyel ma szembesülünk, nem egészen felel meg ennek a nagyszerű elképzelésnek. A The Atlantic cikke a személyzet nélküli pénztárgépek hátrányait tárja fel, felfedve, hogy a kényelem, amit eladtak nekünk, nem mindig felel meg a beharangozott élménynek.
Az önkiszolgáló pénztárgépek megszegett ígérete
Az önkiszolgáló pénztárgépek által kínált lehetőségek kezdetben igen meggyőzőek voltak a rövidebb várakozási idővel, a csökkentett pénztári költségekkel, és így a hatékonyság növelésével. A kiskereskedők az önkiszolgáló kasszák bevezetésével lehetőséget láttak arra, hogy kevesebb személyzettel és költséggel is megfelelő vásárlói élményt biztosítsanak a vevőknek. Azonban a tapasztalatok alapján a ténylegesen jobb benyomás gyakran csak hiú ábránd maradt.
Az önkiszolgáló pénztárak nem mindig olyan gyors és problémamentes megoldást jelentenek, mint amilyennek hirdették őket. A vásárlók gyakran szembesülnek frusztráló pillanatokkal, amikor a kasszák nem ismerik fel az árucikkeket, vagy ha a túlterhelt bolti munkatársak segítségére kell várni. A technológia nem bombabiztos, és a karbantartás költséges lehet. Ennek eredményeként az önkiszolgáló pénztárgépek ígérete a munkaerőköltségek csökkentésére nem mindig valósul meg. A várakozásokkal ellentétben kevés bizonyíték van arra, hogy az önműködő pénztárgépes fizetés egyértelműen gyorsabb, mint a hagyományos, pénztáros által végzett munka. A gyorsaság, amit az önkiszolgáló pénztárgépek kínálnak nagyrészt pszichológiai alapú, mivel a képzett pénztárosok általában hatékonyabbak. Az önkiszolgálás kényelme így csalóka lehet.
Nem kívánt következmények
Az önkiszolgáló pénztárgépek bevezetése nem kívánt következményekkel járt a kiskereskedelemi szektorban. A kiskereskedelmi vezetők, akik igyekeztek takarékoskodni és növelni a rövid távú nyereségességet, arra használták fel ezt a lehetőséget, hogy az üzletekben csökkentsék a személyzet létszámát. Ez rendezetlenebbé tette az üzleteket, feltöltetlen polcokat eredményezett, és a vásárlók számára nehézséget okozott a termékek vagy a segítség megtalálása. Lényegében az önkiszolgáló pénztár hozzájárult a vásárlási élmény romlásához.
Lopás és biztonsági aggályok
Az önkiszolgáló pénztárgépek a lopásokkal kapcsolatos aggodalmakat is felvetették. A vásárlók saját maguk fizetik, illetve csomagolják be árucikkeket, ami akár akaratlanul is lehetőséget teremthet a lopásra, és az üzletekben a létszámhiányos állapot tovább súlyosbítja ezt a problémát. A jogtalan eltulajdonítástól való elrettentés leghatékonyabb módja, ha elhitetik a potenciális bolti tolvajokkal, hogy úgyis elkapják őket, de ez kihívást jelent, ha az alkalmazottak létszáma nem elégséges. A kiskereskedők, bár tisztában vannak ezekkel a gondokkal, nem beszélnek nyíltan az önkiszolgáló pénztárgépek szerepéről a lopásokban.
Az elrettentés externalizálása
Ahelyett, hogy a megfelelő személyzetbe fektettek volna be, az üzletek inkább áthárították a felelősséget azzal, hogy inkább elrettentik a vásárlókat az ilyen jellegű cselekedetektől. Ez viszont gyanakvást kelt a vevőkben, és nyomást gyakorol a hatóságokra, hogy jobban vegyék ki a részüket a kiskereskedelmi lopások megelőzéséből. Azonban a kiskereskedelmi bűnözés állítólagos megugrása a közelmúltban nem biztos, hogy olyan jelentős, mint amilyennek ábrázolják.
Szemléletváltás
Felismerve a személyzet nélküli pénztárgépek hátrányait, egyes kiskereskedők újra bevezetik az emberi munkaerőt a fizetési folyamatba. Az önkiszolgáló kasszák nagy valószínűséggel továbbra is fennmaradnak, mivel a létrejöttükhöz szükséges beruházás igen jelentős volt. Míg a Kroger tovább kísérletezik a pénztáros mentes üzletekkel, az eredmények azt sugallják, hogy a hagyományos fizetési modellre továbbra is szükség lesz.