Az amerikai autóipar kitüntetett figyelmet érdemlő eseménye, hogy a hathetes sztrájkhullám, amely jelentősen megzavarta a három legnagyobb autógyártó működését, próbaszerződések megkötésével zárult. Ezek a megállapodások az elmúlt évtizedek legjelentősebb béremeléseit ígérik a munkavállalóknak, elkerülve ezzel a tartós munkabeszüntetést, amely kedvezőtlenül hathatott volna a gazdaságra.
Hétfőn a General Motors (GM) megállapodást kötött a United Automobile Workers-szel (UAW), követve a Ford Motort és a Stellantist, a Ram, Jeep és Chrysler anyavállalatát, akik a közelmúltban írták alá az egyezséget. Ezek a szerződések ugyan kedvezőek a munkavállalók számára, de pénzügyi kihívások elé állítják az autógyártókat, amikor teljesen áttérnek majd az elektromos járművek gyártására. Ezen túlmenően megalapozták az esetleges munkaügyi vitákat és magasabb fizetési követeléseket a nem szakszervezeti autógyártóknál is, mint például a Tesla és a Toyota.
A még a szakszervezeti tagok általi ratifikációra váró próbamegállapodásokat Biden győzelmének is tekintik, aki a múlt hónapban nyíltan támogatta a sztrájkoló munkásokat egy michigani GM gyárban. Az elnök elégedettségét fejezte ki az eredménnyel kapcsolatban, hangsúlyozva, hogy ezek a szerződések „jutalmazzák azokat az autógyári munkásokat, akik sok mindent feladtak azért, hogy az iparág továbbra is működjön a több mint egy évtizeddel ezelőtti globális pénzügyi válság idején”.
Annak ellenére, hogy a sztrájk a Fehér Ház által vártnál hosszabb ideig tartott, még azelőtt megoldódott a helyzet, mielőtt jelentős hiány keletkezett volna az új járművekből, ami tovább fokozhatta volna az inflációval kapcsolatos aggodalmakat. Karl Brauer, az iSeeCars.com vezető elemzője szerint „a munkabeszüntetés rövid távú hatása viszonylag elenyésző lesz”. Azonban felhívta a figyelmet arra, hogy hosszú távon az autógyártóknak emelniük kell az áraikat, hogy fenntarthassák nyereségüket, ami az egész iparágban magasabb árakhoz vezethet.
Szélesebb aspektus
A sztrájk egyik messzemenő hatását az UAW által nem képviselt feldolgozóipari dolgozók is érezhetik. Ezek a szerződések a közelmúltban a szervezett munka sikerét jelentik, és Shawn Fain, az UAW elnöke kinyilvánította, hogy olyan vállalatoknál is próbálja bevonni a dolgozókat, mint a Tesla és más külföldi tulajdonú autógyártók, amelyek jelentős tevékenységet folytatnak az Egyesült Államokban, de a szakszervezet még nincs jelen az üzemekben. Ezek a vállalatok számíthatnak arra, hogy az UAW náluk is hasonló taktikát fog alkalmazni, mint a Ford, a GM és a Stellantis ellen, beleértve a vezetői javadalmazást és a nem inflációkövető bérek bírálatát.
A mostani szerződések jelentős, 25%-os béremelést tartalmaznak a következő négy és fél évben, valamint rendelkezéseket a fizetések infláció elleni védelmére. Az UAW által kiharcolt új szerződések időtartama alatt az óránkénti bér 40 dollár fölé emelkedik, ami gyakorlatilag azt jelenti, hogy a heti 40 órát dolgozó alkalmazottak körülbelül 84 000 dollárt kereshetnek évente.
Ezen túlmenően a megállapodások kiterjesztik a munkahelyek védelmét az elektromos járművek ágazatában dolgozókra is, biztosítva, hogy minden munkavállaló részesüljön az előnyökben, mivel az elektromos járművek váltják fel a hagyományos benzinüzemű modelleket. Ezek a fejlemények jelentős lökést adnak az elnöknek, Biden elkötelezettségének a szervezett munka támogatása és az elektromos járműgyártás előmozdítása iránt az Egyesült Államokban. Az autógyártóknak ebben a helyzetben megnövekedett munkaerőköltségekkel kell szembenézniük, de az elemzők úgy vélik, hogy képesek kezelni ezt a kihívást, és versenyképesek maradnak a piacon.