test
Budapest     Debrecen     Szeged     Miskolc     Pécs     Győr     Nyíregyháza     Kecskemét     Székesfehérvár     Szombathely     Szolnok     Érd     Tatabánya     Sopron     Kaposvár     Veszprém     Békéscsaba     Zalaegerszeg     Eger     Nagykanizsa     Salgótarján     Esztergom     Dunaújváros     Hódmezővásárhely     Szekszárd     

Baby Blues

Fókuszban a babák: két üzleti történetet követtünk ezen a héten...

Oh Baby!

Az Egyesült Államokban az országos tápszerhiány miatt több millió csecsemő maradt fő táplálékforrás nélkül, ezért a mostani helyzet több szülőt tölt el aggodalommal. (A legtöbb ily módon táplált csecsemő legalább egyéves koráig függ a tápszertől, amíg az emésztőrendszerük készen nem áll a szilárd táplálékra való áttérésre). A részben a COVID-19 járvány okozta ellátási lánc problémái már tavaly óta befolyásolták a tápszerek hazai kínálatát, és erre még februárban az Abbott Nutrition (az USA legnagyobb csecsemőtápszer-gyártója) visszahívta több termékét a boltokból szennyezettség miatt, illetve bezárta az ezzel kapcsolatba hozott michigani gyárát.

Mivel az Egyesült Államokban mindössze három nagyvállalat uralja a tápszerpiacot, ha az egyiküknél gondok vannak, akkor az ellátás az egész piacon akadozik. Az USA dolgozik a tápszerimport növelésén, de a probléma valós: május első hetében a készletek 43%-a nem volt raktáron az Egyesült Államokban, és a kétségbeesett szülők az Amazonon és más útvonalakon szerezték be a gyermekeik számára szükséges tápszereket. A CVS, a Walgreens és a Target üzleteiben és online jelenleg alkalmanként három-négy doboz tápszerre korlátozzák a megvásárolható mennyiséget, az FDA pedig az Abbottal együttműködve igyekszik helyreállítani a bezárt michigani üzem biztonságos működését. Az Abbott a héten közölte, hogy az FDA jóváhagyásától függően két héten belül újraindíthatja a gyártást az üzemben, de további hat-nyolc hétnek kell eltelnie, mire a tápszerek a boltok polcaira kerülnek.

Új előny – abortuszos utazás

A Starbucks nemrég bejelentette, hogy megtéríti azoknak az alkalmazottainak az utazási költségeit, akiknek az államból ki kell utazniuk ahhoz, hogy abortuszra jogosultak legyenek, mert a szolgáltatás lakóhelyük 100 mérföldes körzetén belül nem elérhető. Ezzel csatlakozva azon vállalatok kis csoportjához, amelyek az abortuszhoz való hozzáférés védelmében lépnek fel, mivel kiszivárgott hírek szerint a Legfelsőbb Bíróság valószínűleg hamarosan hatályon kívül helyezi a Roe v. Wade ítéletet. A külföldiek számára a közel 50 évvel ezelőtti Roe kontra Wade ügy talán a leghíresebb, amikor is a Legfelsőbb Bíróság döntése értelmében az Egyesült Államokban kimondta a nők abortuszhoz való alkotmányos jogát. A Politico azonban a hónap elején megszerezte azt a kiszivárgott véleménytervezetet, amelyből kiderül, hogy a Legfelsőbb Bíróság az 1973-as ítélet hatályon kívül helyezését tervezi, ami azt jelenti, hogy számos államban azonnal betiltják az abortuszt.

A Starbucks azon kevés cég közé tartozik – köztük a Yelp, a Citigroup és a Tesla -, amelyek bejelentették, hogy tervezik az abortuszra szoruló alkalmazottak utazási költségeinek fedezését. A legtöbb vállalat és üzletvezető azonban csendben maradt, mióta kiszivárgott a Legfelsőbb Bíróság véleménytervezete. A Guttmacher Intézet, az abortuszjogokat támogató kutatószervezet megállapításai szerint az abortuszt végző intézménytől való átlagos távolság 97 mérfölddel, 25 mérföldről 122 mérföldre nőne, ha a fent említett ítéletet hatályon kívül helyeznék.

A Starbucksnak 240 000 alkalmazottja, és közel 9000 üzlete van az Egyesült Államokban. A vállalat nem volt hajlandó megosztani, hogy hány alkalmazottja dolgozik Texasban és más olyan államokban, amelyek rövidesen betiltják az abortuszt, ha a Legfelsőbb Bíróság hatályon kívül helyezi Roe v. Wade ítéletet.

A Starbucks kijelentette, hogy a döntés, miszerint fedezi az alkalmazottak abortusz miatti utazási kiadásait, kiegészíti az amúgy is kiterjedt egészségügyi szolgáltatásokat, amelyek magukban foglalják a nemi hovatartozást megerősítő ellátás biztosítási fedezetét, valamint a béranyasággal, örökbefogadással és termékenységi kezelésekkel kapcsolatos költségeket. A vállalat hétfőn közölte, hogy elkezdi fedezni a nemi identitást megerősítő ellátás utazási kiadásait azon alkalmazottak számára is, akik nem jutnak hozzá ehhez a lakóhelyük közelében, mivel a törvényhozók országszerte transzellenes törvényeket vezetnek be.