Budapest     Debrecen     Szeged     Miskolc     Pécs     Győr     Nyíregyháza     Kecskemét     Székesfehérvár     Szombathely     Szolnok     Érd     Tatabánya     Sopron     Kaposvár     Veszprém     Békéscsaba     Zalaegerszeg     Eger     Nagykanizsa     Salgótarján     Esztergom     Dunaújváros     Hódmezővásárhely     Szekszárd     

Behúzni a féket

A Tesla bejelentette, hogy több mint 1,1 millió autót hív vissza Kínában a fékrendszer lehetséges hibája miatt. A visszahívás egyes 2013 szeptembere és 2018 januárja között gyártott Model S és Model X, valamint a 2019 májusa és 2022 októbere között készült Model 3 típusokat érinti.

A kínai Állami Piacszabályozási Hivatal közleménye szerint az érintett autókban a féknyereg dugattyúban jelentkezhet olyan hiba, amely miatt az beragadhat, és a fékerő csökkenéséhez vezethet. A Tesla azonban közölte, hogy a problémával kapcsolatos balesetekről vagy sérülésekről eddig nem érkezett jelentés. A cég történetének ez az egyik legnagyobb visszahívása, és a vállalatot egyre fokozottabban ellenőrzik a szabályozó hatóságok Kínában, ami az Egyesült Államok után a második legnagyobb piaca az autóiknak. A múlt hónapban a kínai piacfelügyelet vizsgálatot indított a Tesla járműveinek biztonságával kapcsolatban, miután az autóival sorozatosan történtek balesetek.

Az imázs megmentése

A Tesla tájékoztatta a károsultakat, hogy ingyenesen kicseréli az érintett féknyergek dugattyúit. A vállalat közölte, hogy megkezdi az érintett ügyfelek e-mailben történő értesítését, de emellett mobilalkalmazáson keresztül is küld üzenetet a veszélyeztetett autók tulajdonosainak. A visszahívás kritikus időszakban érkezik a Tesla számára, mivel éppen bővíteni próbálja a jelenlétét Kínában, hiszen a helyi riválisok egyre nagyobb versenyt támasztanak az amerikai gyártóval szemben. A vállalat ezért egy hatalmas új gyárat épít az országban, és a Model Y SUV gyártását is fokozza.

Tavaly több mint 137 000 járművet értékesített a Tesla Kínában, ezért egyértelműen kulcsfontosságú az ország piaca az amerikai gyártó számára. A vállalatnak azonban több kudarccal is szembe kellett néznie Kínában, többek között a múlt hónapban egy sanghaji autókiállításon történt tiltakozási incidenssel, illetve az év elején több mint 36 000 autó visszahívásával biztonsági problémák miatt.

A nagyobb kép

A visszahívás a kínai technológiai iparágat érintő szélesebb körű szigorítás közepette történik, amelynek során a szabályozó hatóságok számos kérdésben, többek között adatbiztonsági és trösztellenes aggályok miatt veszik célba a vállalatokat. Elon Musk, a Tesla vezérigazgatója igyekezett megnyugtatni a befektetőket, hogy a cég kínai tevékenysége nincs veszélyben, és egy múlt havi termelési értekezleten azt mondta, hogy szerinte a vállalat „nagyon jó kapcsolatot” ápol a kínai kormánnyal.

A technikai hibának természetesen pénzügyi következményei is vannak a Tesla számára, mivel kénytelen fedezni a javítási költségeket, ráadásul a vállalat részvényei a visszahívás bejelentését követően közel 2%-ot estek a tőzsdén. Az autógyártó óriás az elmúlt években már nem először szembesült ilyen nagy horderejű problémával, többek között 2018-ban közel 135 000 Model S és Model X típusú járművet hívtak vissza az Egyesült Államokban a szervokormányrendszerrel kapcsolatos lehetséges hiba miatt. A vállalatot a visszahívások kezelése miatt is érte kritika, ugyanis egyes ügyfelek szerint a gyártó túl lassan reagált az aggodalmaikra. Összességében a Kínát érintő több mint 1,1 millió jármű visszahívása jelentős presztízsvesztést jelent a Tesla számára, miközben éppen ezen a piacon – ami az egyik legfontosabb a számára – próbálja bővíteni a jelenlétét. A vállalatnak gyorsan kell orvosolnia a felmerült problémákat, és meg kell nyugtatnia az ügyfeleket, hogy járművei továbbra is biztonságosan vezethetőek.