test
Budapest     Debrecen     Szeged     Miskolc     Pécs     Győr     Nyíregyháza     Kecskemét     Székesfehérvár     Szombathely     Szolnok     Érd     Tatabánya     Sopron     Kaposvár     Veszprém     Békéscsaba     Zalaegerszeg     Eger     Nagykanizsa     Salgótarján     Esztergom     Dunaújváros     Hódmezővásárhely     Szekszárd     

Csata a sofőr nélküli taxik körül San Franciscóban

Az elmúlt évben San Francisco utcái futurisztikus látványossággá változtak, ahogyan a vezető nélküli robotaxik szelik át a várost elektronikus érzékelőik segítségével. Azonban a közlekedés ezen innovatív megközelítése jelentős ellenállásba ütközött mind a városi tisztviselők, mind az aktivisták részéről. A konfliktus a helyi elfogadottság „lakmuszpapírjaként” szolgál az úttörő technológiai koncepcióknak, de kérdéseket vet fel azzal kapcsolatban, hogy a vezető nélküli autók vajon biztonságos alternatívát vagy potenciális közlekedési rémálmot jelentenek.

A hegyeknek szeme van

A 800.000 főt meghaladó lakosságával és dombos terepével San Francisco a második leghíresebb városa az Egyesült Államoknak, és egyben a világ legsűrűbben lakott települése is. A robotaxikkal végzett kísérlet eredményének a határain túl is jelentősége van, mivel előrevetíti az önvezető járművek életképességét itt és a világ más helyein is. A San Franciscóban elért siker jelentős megtérülést is eredményezhet, ugyanis komoly beruházásokat hajtottak végre az autóipari szektorban az autonóm vezetés terén.

A kérdés egyre inkább reflektorfénybe került, mivel a Kaliforniai Közüzemi Bizottság (CPUC) – ami felel az önvezető autók szabályozásáért – szavazásra készült a General Motors tulajdonában lévő Cruise, és az Alphabet által támogatott Waymo fizetős vezető nélküli taxiszolgáltatás bevezetéséről, ami a nap 24 órájában a város egész területén lenne elérhető. Jelenleg a Cruise késő éjszakai fizetős fuvarokat kínál a város egy bizonyos részén, míg a Waymo ingyenesen biztosít utazást és autonóm autós utakat vezet, ami a tesztelések részét képezi.

Jelenleg mindkét vállalat tesztelési célokkal üres, vezető nélküli járműveket közlekedtet a város utcáin, hogy valós adatokat gyűjtsenek és finomítsák autonóm technológiájukat. Bár ezek az autók még nem okoztak súlyos baleseteket, a helyi média beszámolt olyan esetekről, amikor váratlan akadályokok előfordulása esetén ütköztek, ez pedig aggodalomra ad okot a kihívást jelentő helyzetekben a megbízhatóságukkal kapcsolatban.

Valószínűtlen szövetségesek

A vitához sokféle szervezet csatlakozott, köztük polgári csoportok, taxisok és tömegközlekedési aktivisták, akik a CPUC irodái előtt demonstrálva adtak hangot aggodalmaiknak. Ezek a csoportok a hagyományos közlekedési rendszerek felváltásától és a meglévő munkahelyek esetleges elvesztésétől tartanak. A Safe Street Rebel nevű aktivista szervezet játékos módon találta meg a módját, hogy a vezető nélküli autókat megkülönböztesse azzal, hogy közlekedési bójákat helyeztek el a motorháztetőjükön, amit a Waymo mélységesen elitélt és vandalizmusnak nevezett.

A vita egyik figyelemre méltó aspektusa, hogy az állam rendelkezik a végső hatalommal a vezető nélküli autós szolgáltatások kiterjesztésének engedélyezése terén, ami frusztrálja a helyi közösségi csoportokat, amelyek a város politikájának befolyásolásáért dolgoznak, például a kerékpárutak bővítéséért. A konfliktus a sürgősségi szolgáltatások ágazatára is kiterjedt, és a városi tisztviselők aggodalmukat fejezték ki, hogy a vezető nélküli autók akadályozzák a segélyhívásokra érkező járműveket. Előfordult, hogy az önvezető autók blokkolták a tűzoltóautókat, vagy a nem adtak helyet a mentőknek, ami heves vitákhoz vezetett. Jeanine Nicholson tűzoltóparancsnok frusztrációját fejezte ki azzal kapcsolatban, hogy a vezető nélküli autók akadályozták a tűzoltóautókat és a vészhelyzetben elzárták az utakat.

A vállalatok által a meghallgatás során bemutatott adatok árnyalt képet festettek. Waymo és a Cruise egyaránt beszámolt olyan esetekről, amikor járműveik elakadtak az úton, gyakran utasokkal a fedélzetükön, akiket ki kellett menteni. Azonban a képviselők azzal érveltek, hogy az átlagos reakció balesetek során 10 és 14 perc között volt, ami rávilágít a távvezérelt autonóm járművek korlátaira. Míg a technológiai közösség támogatja a vezető nélküli autós szolgáltatások elterjedését, az ellenállás a közbiztonsággal és a meglévő közlekedési rendszerekre gyakorolt lehetséges hatásokkal kapcsolatban felmerülő aggályokból fakad. A városi tisztviselők további adatokat kértek, hogy felmérhessék e járművek megfelelő biztonságát különböző forgatókönyvek esetén.

A folyamatban lévő vita tükrözi azokat a szélesebb körű kihívásokat, amelyek a technológiai innovációt kísérik. Az újszerű ötletek elfogadása és a közbiztonság garantálása közötti egyensúly megtalálása különösen nagy feladat a sűrűn lakott városi környezetben. San Francisco küzdelme az autonóm járművekkel jól jellemzi a szélesebb körű társadalmi alkalmazkodást a technológiai fejlődéshez, kiemelve az alapos értékelés és a nyílt párbeszéd szükségességét, és az együttműködésen alapuló döntéshozatalt, amikor az innováció ismeretlen vizein navigálunk.