test
Budapest     Debrecen     Szeged     Miskolc     Pécs     Győr     Nyíregyháza     Kecskemét     Székesfehérvár     Szombathely     Szolnok     Érd     Tatabánya     Sopron     Kaposvár     Veszprém     Békéscsaba     Zalaegerszeg     Eger     Nagykanizsa     Salgótarján     Esztergom     Dunaújváros     Hódmezővásárhely     Szekszárd     

Detroit: Autóipari munkások sztrájkja fenyegeti az autógyártókat

A United Auto Workers (UAW) szakszervezet és a három nagy detroiti autógyártó versenyt fut az idővel: kevesebb, mint két hét van arra, hogy a tárgyalások befejeződjenek az új munkaszerződésekre vonatkozóan, ezért a sztrájk lehetősége fenyegetően lebeg a horizont felett. Shawn Fain, az UAW elnöke arra buzdította a tagokat, hogy álljanak készen a munkabeszüntetésre, ha a szakszervezet bérek és juttatások javítását célzó követeléseinek széles listáját nem teljesítik.

Sokk és félelem

Egy sztrájk akár csak az egyik autógyártó ellen, különösen ha elhúzódik, sokkhullámokat indíthat el több középnyugati államban, és potenciálisan csorbíthatja a General Motors (GM), a Ford Motor vagy a Stellantis profitját. Emlékezzünk arra, hogy 2019-ben a GM dolgozói 40 napos sztrájkot tartottak, mielőtt megállapodásra jutottak volna. Az idei tárgyalásokat még bizonytalanabbá teszi, hogy a szakszervezet nyitott a mindhárom autógyártó elleni egyidejű sztrájk gondolatára, amire még nem volt példa az UAW történetében. Egy ilyen lépésnek jelentős hatása lehet az amerikai gazdaság egészére nézve is. Patrick L. Anderson, az Anderson Economic Group vezérigazgatója arra figyelmeztetett: „Ha ez megtörténik, akkor még egy rövid sztrájk is nagy hatással lenne Michigan állam és az egész ország gazdaságára.”

Ezek a feszült egyeztetések az elektromos járművek (EV-k) felé történő masszív ipari elmozdulás hátterében zajlanak, amelyek a hagyományos benzinüzemű járművekhez képest kevesebb futószalagon dolgozó munkavállalót igényelnek. Az új munkaszerződésekről szóló tárgyalások kimenetele jelentősen befolyásolja majd mind az autógyári munkások, mind az egyre inkább EV-központú iparágban tevékenykedő vállalatok lehetőségeit. Ezzel párhuzamosan az UAW által elért számottevő bér- és juttatásnövekedés jelentős lendületet adhat a különböző iparágakban is megerősödő szakszervezeti mozgalomnak.

Politikai szinten Biden elnök határozottan kiállt az UAW mellett és kijelentve, hogy „az UAW olyan szerződést érdemel, amely fenntartja a középosztályt”. Az ügyben még egy fehér házi összekötőt is kinevezett, aki közvetít a szakszervezet és az autógyártók között. Az UAW azonban még nem állt az elnök újraválasztási pályázata mögé, részben a szövetségi támogatással létrehozott elektromos autókkal kapcsolatos munkahelyek elosztásával összefüggő aggodalmak miatt.

Bár továbbra is fennáll a lehetősége annak, hogy a szeptember 14-i határidő lejárta előtt megállapodásra jussanak az új szerződések tekintetében, azonban mindkét fél felkészül egy esetleges sztrájkra. Shawn Fain tavalyi UAW elnökké történt megválasztása agresszívebb és konfrontatívabb megközelítést eredményezett a tárgyalásokon ahhoz képest, mint amit az elődei képviseltek. A globális előrejelzésekkel foglalkozó Auto Forecast Solutions alelnöke, Sam Fiorani kijelentette: „Fain elnök hadat üzent, és ez általában azt jelenti, hogy csata lesz, és ez a csata sztrájk lesz. Az UAW vezetése most olyan helyzetben van, hogy be kell bizonyítaniuk a tagoknak, hogy értük harcolnak, így elég valószínűtlen, hogy nem lesz sztrájk.”

Szélesebb hatókör

Az autóipar egésze, beleértve az Egyesült Államokban működő külföldi tulajdonú vállalatokat is, az ország bruttó hazai össztermékének (GDP) mintegy 3 százalékát adja. A három detroiti autógyártó elleni 10 napos sztrájk összesen 859 millió dolláros bérkiesést és 989 millió dolláros veszteséget eredményezne a gyártónak Patrick L. Anderson cégének (Anderson Economic Group) becslései szerint.

Az UAW követelései között szerepelnek a magasabb bérek, a jobb juttatások, a rendszeres életszínvonal-növelés visszaállítása az infláció ellensúlyozására, valamint annak a bérstruktúrának a megszüntetése, amely miatt az újonnan felvett munkavállalók lényegesen kevesebbet keresnek, mint a több éve ott dolgozók. Egyes esetekben a szakszervezet akár 40 százalékos béremelést is javasolt. Az UAW emellett olyan szerződéses rendelkezéseket követel, amelyek előírnák az autógyártóknak, hogy az üzemük bezárása esetén fizessenek a dolgozóknak a közmunkáért, ami visszatartó erő lenne a gyárbezárásoktól, és a helyi gazdaságok védelmét szolgálná egy nagyobb munkáltató kivonulása esetén. A tárgyalások befejeztéig a sztrájk lehetősége továbbra is jelentős aggodalomra ad okot az amerikai autóipar és a gazdaság egésze számára.