test
Budapest     Debrecen     Szeged     Miskolc     Pécs     Győr     Nyíregyháza     Kecskemét     Székesfehérvár     Szombathely     Szolnok     Érd     Tatabánya     Sopron     Kaposvár     Veszprém     Békéscsaba     Zalaegerszeg     Eger     Nagykanizsa     Salgótarján     Esztergom     Dunaújváros     Hódmezővásárhely     Szekszárd     

Egészséges szelekció függetlenségi alapon – Az automatizálás jövője

Az IAG (Independent Automation Group) által szponzorált tartalom

Az automatizálás jelentősége az elmúlt két évben jelentős mértékben megnövekedett. Már az előző években is egyre nagyobb fókuszt kapott az első számú üzleti döntéshozók életében a téma, hogyan lehetne a meglévő folyamatokat egyszerűsíteni, a humán erőforrást kiváltani, a termelést, a működést stabilabbá, megbízhatóbbá tenni, de a pandémia megadta a szükséges lökést ahhoz, hogy a menedzsment-döntésekben top prioritássá váljon ez az üzleti szektor. Ugyanúgy, mint az összes többi üzleti szektorban, a válság az automatizálás esetében is egyértelműen kedvez a prémium szolgáltatást és termékportfoliót felmutató cégeknek. De mit is jelent ez konkrétan? Erről beszélgettünk az IAG (Independent Automation Group) nemzetközi expanziójáért felelős frontemberével, Bíró Györggyel.

Sok üzletág panaszkodik a COVID-19 negatív hatásaira, de az átlag üzletember úgy gondolná, hogy az automatizálás területén nem lehetnek negatív trendek. Igaz ez?

Azért általánosságban véve ez a megállapítás nem helyénvaló. A legtöbb tradicionális automatizálással és folyamatirányítással foglalkozó cég számára az elmúlt két év (2020 és 2021) kellemetlen meglepetésként igen rossz eredményeket hozott. Elegendő, ha csak a nagy autóipari cégek több hónapos leállását említjük, de más gazdasági szektorokban is komoly szünetek voltak, ami a beszállítókat, fejlesztő cégeket súlyosan érintette. Vannak olyan vállalatok, ahol például minden év végén már lehetett látni szerződésállományban a következő naptári év teljes bevételének 80-90%-át, de 2020-ra fordulva ez az arány még a 10%-ot sem érte el. Bár a másik oldalon pedig igaz, hogy egyre több vállalkozás kapott észbe, hogy a folyamatok automatizálása kulcskérdés lehet a vírusválságból való kilábaláshoz. Tehát inkább úgy fogalmaznék, hogy nagyon kétarcú lett a piac. Egyik oldalon nagy veszteségek, másik oldalon pedig nagyon komoly potenciál keletkezett.

Van valami oka annak, hogy ki került az egyik és ki a másik oldalra? Egyáltalán lehetett ezt befolyásolni, vagy mindenki sodródott az árral?

Az nagy gond lenne, ha stratégiai igazgatóként az árral akarnék sodródni. A tulajdonosi szint nem igazán örülne neki, és az én elvárásaim alapján saját magam sem fogadnám el azt a helyzetet. Mint minden válság esetén az győz az élesedő versenyben, aki előbb tud érdemben reagálni. A mi területünkön ez semmiképp nem jelentheti az ad-hoc ötletelést, hanem komoly, átgondolt, viszont gyorsan végrehajtható stratégiai irányokat kell alkotni. Sőt, az igazán okos cégek nemcsak a válságban, hanem nyugalmi helyzetben is azon dolgoznak, hogy nemzetközi szinten unikális szolgáltatást, portfoliót alakítsanak ki. Mi is így teszünk folyamatosan, így a válság beköszöntekor már „csak” fel kellett gyorsítani az amúgy is meglévő folyamatokat.

Mivel lehet kitűnni az automatizálás területén? Gondolom az ár alapvetően meghatározó faktor itt is.

Igen is, meg nem is. Az ár természetesen mindig fontos tényező, de az automatizálás területén ez önmagában, abszolút értékben nem értékelhető. Mert hiába szerzi be és állítja be valaki ugyanazt a gépsort kedvezőbb áron, létezik annál a gépsornál hatékonyabban működő változat is. Az automatizálásnál a teljes folyamatra vonatkoztatva kell nézni a befektetés összegét, és az általa garantált költségmegtakarítás, termelésnövekedés összegét. Viszont az igazi előnyt a megrendelők számára nem ez biztosítja, hanem a márkafüggetlen stratégia kialakítása, annak operatív megvalósítása.

Mit jelent ezt pontosan?

A világon alapvető stratégia volt az automatizálással foglalkozó cégek számára, hogy egy adott gyártó portfoliójának alkalmazására szakosodtak. Vagyis kvázi partnerséget alakítottak ki a gyártókkal, így automatizálási folyamataikat, tervezési megoldásaikat az adott márka lehetőségeihez igazították. Ez persze azt is jelenti, hogy nem minden esetben a legjobb gépek, a leginkább költséghatékony megoldások kerültek kiajánlásra, tervezésre és kivitelezésre, hiszen egy márka nem tud a legjobb lenni minden részterületen. Az igazi hatékonyság és biztonság több gyártó együttes alkalmazásában rejlik, hiszen így minden részterületre az ott speciálisan legjobb gép, egység kerül felhasználásra, illetve feleslegesen nem kerülnek be drágább eszközök sem a folyamatba csak azért, mert az adott gyártónak az van a portfóliójában.

Ha ez ennyire fontos, akkor miért működik márkafüggően a piacon szinte az összes szereplő?

Egyrészt rövid távon nagyobb a bevételnövekedés, hiszen a gyártókkal való jó kapcsolat plusz megrendeléseket biztosít a márkafüggő automatizálási cégeknek, másrészt szakmailag is egyszerűbb egy gyártóra koncentrálni, képezni a szakembereket, mint több vállalat fejlesztési megoldásait követni folyamatosan.

Önöknél miért alakult ki a márkafüggetlenség?

A tulajdonosunk alap ideológiája volt ez, amikor közel 30 éve megalapította a céget. Ő automatizálási szakember, aki kicsit talán megszállott is a szakmai kérdésekben. A szakmai tudás növelése mindig fontosabb volt számára, mint a profitnövekedés. Ez a felfogás ma nagyon komoly előnyt biztosít cégünk számára, hiszen mérnökeink, stratégiai tervezőink ebben szocializálódtak, és ez egyedi szerepet biztosít számunkra a piacon.

Azt egzakt módon ki lehet mutatni, milyen mértékben okoz veszteséget az adott cégnek a márkafüggő megoldások alkalmazása?

Egyértelműen. Erre van egzakt vizsgálat, az Automation Independence Screening ezt hivatott kimutatni. Meglepő eredményeket lehet látni e téren. Ezért is igényli egyre inkább a piac ezeket a felülvizsgálatokat.

Ön szerint az automatizálás milyen jövő elé néz a vírusválságból kilábaló gazdaságban?

Úgy gondolom, hogy a prémium szolgáltatók komoly növekedésre számíthatnak. Aki unikális tudással bír, arra egyre nagyobb szükség van a piacon. A tanácsadás szerepe felértékelődik, és elválik a kivitelezéstől. Egyre több vállalkozás fogja felülvizsgáltatni meglévő automatizálási megoldásait márkafüggetlen szempontok alapján, hiszen a költségmegtakarítás ezen a szinten komoly összegeket jelenthet. Kevesebb szereplő lesz a piacon, de úgy gondolom ez egészséges szelekció, mely minden válság után bekövetkezik.

Köszönöm a beszélgetést és sok sikert kívánok az IAG nemzetközi előrelépéséhez!

Köszönjük szépen!