Budapest     Debrecen     Szeged     Miskolc     Pécs     Győr     Nyíregyháza     Kecskemét     Székesfehérvár     Szombathely     Szolnok     Érd     Tatabánya     Sopron     Kaposvár     Veszprém     Békéscsaba     Zalaegerszeg     Eger     Nagykanizsa     Salgótarján     Esztergom     Dunaújváros     Hódmezővásárhely     Szekszárd     

Egy lehetséges sztrájk hatása az amerikai autóiparra és gazdaságra

A United Auto Workers (UAW) szakszervezet és a három detroiti autógyár a munkaügyi patthelyzet felé tart, mivel az új munkaszerződés megkötésének határideje gyorsan közeledik. A sztrájk veszélye egyre valószínűbbé válik, ami aggodalomra ad okot az amerikai autóiparra és a gazdaság egészére gyakorolt hatásai miatt.

Shawn Fain, az UAW elnöke mozgósította a szakszervezet tagjait, hangsúlyozva, hogy készen kell állniuk a munkabeszüntetésre, ha az autógyártók nem teljesítik a jobb bérekre, plusz egészségügyi fedezetre és egyéb juttatásokra vonatkozó követeléseiket. Ez a fokozott feszültség felvetette egy olyan sztrájk veszélyét, amely jelentősen megzavarhatja a General Motors (GM), a Ford Motor és a Stellantis működését.

Hosszan tartó hatások

A sztrájk – legyen az bármelyik nagy autógyártónál – különösen, ha hosszabb ideig tart, gazdasági sokkhatásokat okozhat az Egyesült Államok egész központi részén, ami nemcsak e nagyvállalatokra lesz hatással, hanem mint egy hullám gyűrűzhet tovább a gazdaság egyéb szereplőire is. A 2019-es 40 napos GM-sztrájk még mindig élénken él az emlékezetünkben, figyelmeztetve minden felet az ilyen munkaügyi vitákkal járó gazdasági költségekre és zavarokra. Talán még ennél is aggasztóbb az a kilátás, hogy most mindhárom nagy autókonszernnél egyidejűleg léphetnek sztrájkba a dolgozók, amire az UAW égisze alatt eddig nem volt példa. Egy ilyen összehangolt akciónak jelentős és látható hatása lehet az Egyesült Államok gazdaságára, amely különböző iparágakat és régiókat is érint.

Patrick L. Anderson, az Anderson Economic Group vezérigazgatója arra figyelmeztet, hogy „még egy rövid sztrájk is hatással lenne Michigan állam és az egész ország gazdaságára”. Ez rávilágít arra, hogy az új munkaszerződéssel kapcsolatos tárgyalásoknak mekkora tétje van. Ami még bonyolultabbá teszi ezeket az egyeztetéseket, az az autóiparnak az elektromos járművek (EV-k) felé történő monumentális elmozdulása. Mivel az autógyártók együttesen dollármilliárdokat fektetnek be az EV-technológiába, az új munkaszerződés feltételei jelentősen meghatározzák mind a járműveket előállító, mind az egyéb kapcsolódó vállalatok jövőjét ebben a gyorsan fejlődő iparágban.

Az EV-k a hagyományos benzinüzemű járművekhez képest kevesebb összeszerelőszalagon dolgozó munkavállalót igényelnek. Ennek eredményeképpen a tárgyalások döntő hatással lesznek az autógyári dolgozók munkahelyi biztonságára és javadalmazására egy olyan iparágban, ahol a szükséges készségek folyamatosan fejlődnek. Továbbá az UAW jelentős bér- és juttatásfejlesztésre vonatkozó követelései szélesebb körű következményekkel járnak. Ha az UAW-nek sikerül ezeket az előnyöket kiharcolnia, az lendületet adhat szélesebb körben is a munkásmozgalomnak, amely az elmúlt években folyamatosan erősödött a különböző ágazatokban.

Ketyegő óra

Ennek a nagy tétekkel járó tárgyalásnak politikai súlya is van, mivel Biden elnök támogatását fejezte ki az UAW-nek a középosztályra nagy hatással bíró szerződés megkötésére irányuló törekvése iránt. Az UAW azonban még nem állt be hivatalosan az elnök újraválasztási pályázata mögé, részben a szövetségi támogatással létrehozott, az EV-khez kapcsolódó munkahelyek elosztásával kapcsolatos aggodalmak miatt. Bár a szeptember 14-i szerződés lejárta előtt még van esély a tárgyalásos megegyezésre, azonban mindkét fél felkészült a sztrájk lehetőségére. Shawn Fain, az UAW új elnöke jóval agresszívebb megközelítést alkalmaz a tárgyalásokon, ami növelte az akció valószínűségét.

A globális előrejelzésekkel foglalkozó Auto Forecast Solutions alelnöke, Sam Fiorani megjegyezte: „Az UAW vezetése most olyan helyzetben van, hogy be kell bizonyítania a tagoknak, hogy értük harcol, így elég valószínűtlen, hogy nem lesz sztrájk.” A munkabeszüntetés következményei pedig igen jelentősek, mivel az amerikai autóipar az ország bruttó hazai össztermékének (GDP) mintegy 3 százalékát adja. A három detroiti autógyártó 10 napos sztrájkja összesen 859 millió dollár bérkiesést és 989 millió dollár veszteséget okozhatna a gyártóknak.