A Walgreens mintegy 8700 amerikai üzletét zárja be a közeljövőben – közölte csütörtökön az anyavállalat. A bejelentés a gyógyszertári óriás kiábrándító harmadik negyedéves eredményét követi, amely igencsak elmaradt az elemzői előrejelzésektől.
A vállalat egyébként lefelé módosította éves profitkilátásait, a kiigazítást a vártnál gyengébb fogyasztói költekezéssel magyarázva. A Walgreens Boots Alliance vezérigazgatója szerint a vállalat folyamatos nyomást tapasztal az amerikai fogyasztókra, akik egyre szelektívebbek és árérzékenyebbek a vásárlásaik során. Február óta a Walgreens 625 amerikai üzletet zárt be, és bár a vállalat nem pontosította a „jelentős, többéves” költségcsökkentési kezdeményezése keretében történő további bezárások számát, jelezte, hogy az amerikai üzletek mintegy 25%-a – a hosszú távú stratégia szempontjából nem lényegesnek ítélt üzletek – lehet érintett. Az eredményjelentést követően a Walgreens részvényei csütörtökön több mint 20%-ot zuhantak, és az idén már 40%-os visszaesést könyvelhettek el. A vállalat kiemelte, hogy különösen az alacsonyabb jövedelmű fogyasztók érzik a magas infláció és a megtakarítások kimerülése okozta feszültséget. A Walgreens a fogyasztói kiadások visszaesésére válaszul a múlt hónapban bejelentette, hogy a Target hasonló stratégiáját követve több mint 1300 termék árát csökkenti.
A Walgreens vezetése az elmúlt évben meglehetősen bizonytalan volt. A jelenlegi vezérigazgató októberben vette át az irányítást a kiskereskedelmi helyszíneken tapasztalható csökkenő kereslet közepette, miután az előző vezérigazgató szeptemberben lemondott. Ez nem meglepő, tudniillik az iparági szakértők szerint a Walgreens bukásának legfőbb oka a stratégiai, és nem kizárólag a fogyasztói magatartás. Elemzők továbbá bírálták a vállalatot, amiért nem fektetett be megfelelően a sajátmárkás termékekbe, hogy vonzza az ártudatos vásárlókat. A Walgreens-t egy zűrzavaros vállalatként jellemezték, amit az elmúlt néhány évben a vállalatot nem irányították koncentráltan, és most jelentős fegyelemre van szükség a problémák megoldásához. Független stratégiai és üzleti tanácsadók is megkérdőjelezték, hogy inkább a gyenge fogyasztói kiadásokra helyezik a hangsúlyt, mint az elsődleges problémára. Azzal érveltek, hogy a vállalatnak inkább az üzleten belüli fogyasztói élményt kellene javítania, és bővítenie kellene saját márkás kínálatát, ahelyett, hogy a nyereségesség érdekében üzleteket zárna be
Szakértők azt állítják, hogy a Walgreens a gyenge fogyasztói költekezést ürügyként használja, hogy elfedje gyenge kiskereskedelmi teljesítményét. Hangsúlyozzák, hogy a nyereség növelése érdekében stratégiai felülvizsgálatra van szükség a vezetői szinten, és azt sugallják, hogy a Walgreens Achilles-sarka leginkább a sikertelen kiskereskedelmi stratégiája. Egyébként más nagy amerikai gyógyszertárláncok is jelentős átszervezéseken mennek keresztül. A Rite Aid például még októberben jelentett csődöt, és 154 üzlet bezárását tervezi a bérleti költségek csökkentése és a pénzügyi helyzet javítása érdekében. Csütörtökön a Rite Aid bírósági jóváhagyást kért egy szerkezetátalakítási tervre, amelynek célja a 2 milliárd dolláros adósságállomány lefaragása.
A Walgreens arról tájékoztatta a befektetőket, hogy a 2025-ös pénzügyi évben is további kihívásokra számít a gyógyszertári ágazatban és az amerikai fogyasztók körében. Ahogy a vállalat átvészeli ezeket a viharos időket, az alkalmazkodási képessége és az alapvető stratégiákra való újbóli összpontosítása döntő fontosságú lesz a szerencséjének megfordításában.