Budapest     Debrecen     Szeged     Miskolc     Pécs     Győr     Nyíregyháza     Kecskemét     Székesfehérvár     Szombathely     Szolnok     Érd     Tatabánya     Sopron     Kaposvár     Veszprém     Békéscsaba     Zalaegerszeg     Eger     Nagykanizsa     Salgótarján     Esztergom     Dunaújváros     Hódmezővásárhely     Szekszárd     

Erős (elektromos) kilengés az amerikai autógyártás negyedik negyedévében

Az autógyártók lenyűgöző értékesítési növekedéssel zárták a 2024-es évet az Egyesült Államokban, ami leginkább az elektromos járművek (EV-k) iránti kereslet év végi jelentős megugrásának köszönhető. A negyedik negyedév kulcsfontosságúnak bizonyult, mivel az iparág vezetői, mint a General Motors (G.M.) és a Ford Motor sikeresen lovagolták meg a villamosítás iránti fogyasztói érdeklődés egyre erősebb hullámait.

A negyedév nyertesei

Az élen a General Motors áll, amely az előző évhez képest 21%-os növekedést jelentett a negyedik negyedévi eladásokban, összesen több mint 755 000 járművel. Az EV-szegmens különösen erősnek bizonyult, hiszen megduplázva az eladásokat, közel 44 000 darab járművet értékesített, és ezzel biztosította a G.M. pozícióját a Tesla mögött a második legnagyobb EV-értékesítőként az Egyesült Államokban. A Ford szorosan követte őt a negyedéves eladások 9%-os növekedésével, amely esetükben meghaladta az 530 000 járművet. EV eladásai 16%-kal nőttek, és meghaladták a 30 000 darabot. Eközben a Honda, a Hyundai és a Nissan ugyanebben az időszakban egyenként 9-10% körüli növekedést tudott felmutatni. Azonban nem minden autógyártó zárta pozitívan az évet: a Toyota negyedéves eladásai 3%-kal például csökkentek, de a Stellantis – a Jeep, Chrysler és Ram anyavállalata – is 7%-os visszaesést tapasztalt.

A vegyes egyéni teljesítmények ellenére az iparág összességében profitált a kedvező gazdasági feltételekből. A Cox Automotive piackutató cég 2024-re a teljes autóeladás 2,8%-os növekedését prognosztizálta, ami nagyjából 16,3 millió járművet jelentene. A Cox vezető közgazdásza, Jonathan Smoke megjegyezte a keresletet tápláló tényezőket: „A bérek nőttek, a hitelek jóváhagyási aránya emelkedett. A lendület újra a mi oldalunkon van, ahogy belépünk 2025-be”.

Az elektromos járművek hajtják a növekedést

A negyedik negyedév fordulópontot jelentett az elektromos járművek elterjedésében, az eladások 12%-kal 356 000 darabra ugrottak, az alacsonyabb kamatlábak és az agresszív ösztönzők pedig hozzájárultak a növekedéshez. A Tesla például hároméves lízinget kínált a Model Y modelljére mindössze 199 dollárért havonta, míg a Kia kétéves lízinget hirdetett az EV6-ra mindössze 159 dollárért havonta. A Ford tovább édesítette az ajánlatokat azzal, hogy bizonyos EV-vásárlásokhoz ingyenes otthoni töltőállomásokat biztosított.

Elemzők szerint a sikerben bizony politikai tényezők is szerepet játszottak: Trump kifejezett szándéka ugyanis, hogy megszünteti a 80 000 dollár alatti EV-kre vonatkozó 7500 dolláros szövetségi adójóváírást, ami arra ösztönözhette a vásárlókat, hogy még a lehetséges politikai változások előtt cselekedjenek. „Az a tudat, hogy az adójóváírás eltűnhet, a vásárlókat a piacra terelhette” – mondta Jessica Caldwell, az Edmunds meglátásokért felelős vezetője.

A teljes 2024-es évet vizsgálva az autógyártók 1,3 millió elektromos járművet adtak el éves szinten az Egyesült Államokban, ami az új járművásárlások 8%-át teszi ki – ez a 2023-as 1,2 millióhoz képest meglehetősen szerény emelkedést jelent. A Tesla maradt továbbra is a domináns főszereplő, a hazai EV-piac közel felét elfoglalva, annak ellenére, hogy az amerikai eladásai 6%-kal csökkentek. Az EV-k egyre nagyobb teret nyernek, az autógyártók pedig felkarolják az innovációt, így a 2024-es év összeségében ígéretesen zárult, megteremtve a feltételeket az autóipar villamosított jövőjéhez.