Az autógyártók lenyűgöző értékesítési növekedéssel zárták a 2024-es évet az Egyesült Államokban, ami leginkább az elektromos járművek (EV-k) iránti kereslet év végi jelentős megugrásának köszönhető. A negyedik negyedév kulcsfontosságúnak bizonyult, mivel az iparág vezetői, mint a General Motors (G.M.) és a Ford Motor sikeresen lovagolták meg a villamosítás iránti fogyasztói érdeklődés egyre erősebb hullámait.
A negyedév nyertesei
Az élen a General Motors áll, amely az előző évhez képest 21%-os növekedést jelentett a negyedik negyedévi eladásokban, összesen több mint 755 000 járművel. Az EV-szegmens különösen erősnek bizonyult, hiszen megduplázva az eladásokat, közel 44 000 darab járművet értékesített, és ezzel biztosította a G.M. pozícióját a Tesla mögött a második legnagyobb EV-értékesítőként az Egyesült Államokban. A Ford szorosan követte őt a negyedéves eladások 9%-os növekedésével, amely esetükben meghaladta az 530 000 járművet. EV eladásai 16%-kal nőttek, és meghaladták a 30 000 darabot. Eközben a Honda, a Hyundai és a Nissan ugyanebben az időszakban egyenként 9-10% körüli növekedést tudott felmutatni. Azonban nem minden autógyártó zárta pozitívan az évet: a Toyota negyedéves eladásai 3%-kal például csökkentek, de a Stellantis – a Jeep, Chrysler és Ram anyavállalata – is 7%-os visszaesést tapasztalt.
A vegyes egyéni teljesítmények ellenére az iparág összességében profitált a kedvező gazdasági feltételekből. A Cox Automotive piackutató cég 2024-re a teljes autóeladás 2,8%-os növekedését prognosztizálta, ami nagyjából 16,3 millió járművet jelentene. A Cox vezető közgazdásza, Jonathan Smoke megjegyezte a keresletet tápláló tényezőket: „A bérek nőttek, a hitelek jóváhagyási aránya emelkedett. A lendület újra a mi oldalunkon van, ahogy belépünk 2025-be”.
Az elektromos járművek hajtják a növekedést
A negyedik negyedév fordulópontot jelentett az elektromos járművek elterjedésében, az eladások 12%-kal 356 000 darabra ugrottak, az alacsonyabb kamatlábak és az agresszív ösztönzők pedig hozzájárultak a növekedéshez. A Tesla például hároméves lízinget kínált a Model Y modelljére mindössze 199 dollárért havonta, míg a Kia kétéves lízinget hirdetett az EV6-ra mindössze 159 dollárért havonta. A Ford tovább édesítette az ajánlatokat azzal, hogy bizonyos EV-vásárlásokhoz ingyenes otthoni töltőállomásokat biztosított.
Elemzők szerint a sikerben bizony politikai tényezők is szerepet játszottak: Trump kifejezett szándéka ugyanis, hogy megszünteti a 80 000 dollár alatti EV-kre vonatkozó 7500 dolláros szövetségi adójóváírást, ami arra ösztönözhette a vásárlókat, hogy még a lehetséges politikai változások előtt cselekedjenek. „Az a tudat, hogy az adójóváírás eltűnhet, a vásárlókat a piacra terelhette” – mondta Jessica Caldwell, az Edmunds meglátásokért felelős vezetője.
A teljes 2024-es évet vizsgálva az autógyártók 1,3 millió elektromos járművet adtak el éves szinten az Egyesült Államokban, ami az új járművásárlások 8%-át teszi ki – ez a 2023-as 1,2 millióhoz képest meglehetősen szerény emelkedést jelent. A Tesla maradt továbbra is a domináns főszereplő, a hazai EV-piac közel felét elfoglalva, annak ellenére, hogy az amerikai eladásai 6%-kal csökkentek. Az EV-k egyre nagyobb teret nyernek, az autógyártók pedig felkarolják az innovációt, így a 2024-es év összeségében ígéretesen zárult, megteremtve a feltételeket az autóipar villamosított jövőjéhez.