A Tesla komoly visszaeséssel néz szembe az európai piacon, Németországban pedig 59%-kal zuhantak az eladások januárban. A visszaesés a vállalat számára egy kimondottan viharos időszakban következik be, miután Elon Musk politikai töltetű megjegyzéseket tett egy német nacionalista pártkongresszuson, amiért világszerte komoly kritikákat kapott.
Musk azzal vádolta Németországot, hogy a náci korszak bűnei miatt túlságosan a „múltbéli bűnösségre” összpontosít, és a jobboldali Alternatíva Németországért (AfD) párt támogatására buzdította a szavazókat, ez pedig komolyan hozzájárulhattak a Tesla csökkenő vonzerejéhez a német vásárlók körében. Németországban, ahol a Tesla egyetlen európai gyártóüzeme található, januárban mindössze 1277 új Tesla-regisztrációt regisztráltak a német szövetségi gépjármű-közlekedési hatóság adatai szerint. Eközben a versenytársak, különösen a hazai és a kínai elektromos jármű (EV) gyártók jelentős, 54%-os keresletnövekedést tapasztaltak.
A visszaesés azonban nem csak Németországra korlátozódott: a Tesla európai piaci részesedése több kulcsfontosságú régióban is csökkent. Franciaországban például a Tesla eladásai még durvábban, 63%-kal zuhantak az előző évhez képest, míg az Egyesült Királyságban szerényebb, de még mindig aggasztó 12%-os visszaesés volt tapasztalható. Svédországban, ahol a Tesla elleni szerelősztrájk már második éve tart, az eladások 44%-kal estek vissza, míg Norvégiában, a Tesla másik hagyományosan erős EV-piacán 38%-os visszaesést regisztráltak. Bár a politikai visszahatás befolyásolhatta a fogyasztói hangulatot, az iparági elemzők szerint további tényezők is szerepet játszanak. A Schmidt Automotive Research megjegyezte, hogy Musk ellentmondásos politikai nyilatkozatai, köztük a Donald Trump beiktatása után tett gesztusa, amelyet széles körben náci tisztelgésként értelmeztek, hatással lehet a Tesla hírnevére. Ugyanakkor más lehetséges tényezők között szerepel a március végére várhatóan megjelenő frissített Model Y modell iránti fogyasztói várakozás, valamint az egyre kifinomultabb alternatívákat kínáló európai és kínai EV-gyártók növekvő versenye.
A Tesla küzdelmei nem korlátozódnak Európára. Az Egyesült Államokban az autógyártó szintén lassulást tapasztal, bár kevésbé drámai mértékben. Kaliforniában, az Egyesült Államok legnagyobb EV-piacán a Tesla-regisztrációk 11,6%-kal csökkentek 2024-ben, még akkor is, ha az EV-eladások összességében 1,2%-kal emelkedtek a Kaliforniai Új Autókereskedők Szövetsége szerint. A számok arra utalnak, hogy a Tesla csökkenő piaci dominanciája inkább egy szélesebb trend része, mint elszigetelt európai jelenség.
A nyomást fokozza, hogy Musk költségcsökkentő intézkedésekre összpontosít, beleértve a kormányzati hatékonysági minisztérium létrehozását az amerikai kiadások csökkentésére, ami elterelheti a figyelmet a Tesla működési kihívásairól. A verseny erősödésével és a fogyasztói preferenciák változásával egyre inkább kérdésessé válik, hogy a vállalat képes lesz-e megtartani az EV-piacon egykor domináns pozícióját.